آنچه که ما امروز تجربه میکنیم، بسیار روند هیجانانگیزی است. همگرایی اشیاء با فناوری اطلاعات، شرایطی را فراهم کرده است که دیگر هر آنچه که در اطرافمان قرار دارد، میتواند به دیگری متصل شده و اطلاعات را با آن به اشتراک بگذارد. در قدم ابتدایی در این مقاله، ما تنها اتصال خودرو با دیگر اجزا را بررسی میکنیم. ارتباطات در خودروهای متصل، تنوع زیادی دارد که باید با آن آشنا شوید تا بتوانید قدمهای بعدی را بهخوبی بردارید.
در این متن از وبلاگ همران، میخواهیم انواع ارتباطات در خودروهای متصل را با هم بررسی کنیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید، تا انتهای مسیر با ما همراه باشید.
1. اتصال خودرو به خودرو (Vehicle to Vehicle)
این نوع ارتباط را به اختصار v2v میگویند. در این نوع از ارتباطات در خودروهای متصل، هر خودرو با تمامی خودروهای اطراف خود ارتباط برقرار کرده و کلیهی اطلاعات مورد نیاز را از آنها دریافت میکند. ضمن اینکه دادهها و اطلاعات خودرو را نیز با آنها به اشتراک میگذارد. از جمله دادههایی که در این نوع اتصال، بین ناوگان خودرویی جابهجا میشود، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دادههای مربوط به موقعیت جغرافیایی
- دادههای مربوط به عملکرد رانندگان
- دادههای مربوط به نگهداری و تعمیرات خودرو
نوع کاربرد دادهها را با یک مثال توضیح میدهیم:
بیایید تصور کنیم که شما صبح از خواب بیدار شدهاید و قصد دارید که خانه را ترک کنید. ابتدا گوشی موبایل خود را برداشته و از راه دور ماشین را روشن میکنید. حالا به سمت ماشین حرکت کرده و قبل از اینکه استارت بزنید، وضعیت کلی جاده را بررسی میکنید و اطلاعات کلی از ناوگان خودرویی که در اطراف شما هستند، دریافت میکنید. بهعنوان مثال، میتوانید ببینید که اکنون خودروی کناری شما ترمز شدید کرده است و همین میتواند شرایط یک ترافیک عجیب را فراهم کند. یا اینکه میدانید دادههای نگهداری و تعمیرات خودرو در کوچهی بعدی نشان میدهد که بهزودی متوقف شده و خود میتواند شرایط یک ترافیک زنجیرهای را فراهم کند. موقعیت جغرافیایی تمامی خودروها، با شما به اشتراک گذاشته شده است. پس میزان ترافیک مسیری که میخواهید در آن رانندگی کنید، بهراحتی قابل مشاهده است.
ارزشی که در نهایت دریافت میکنید، این است که زمان خود را برای اموری بهتر از در ترافیک ماندن صفر کرده و با داده و اطلاعات دقیق از امور، خانه را ترک خواهید کرد.
2. اتصال خودرو به شبکه (Vehicle to Network)
آنچه که ارتباط را ایجاد میکند، همین ارتباط خودرو به شبکه است. با ایجاد ارتباطات شبکهای و قرار دادن سیمکارت بر روی خودرو، میتوان اپراتور را با خودروهای متصل، یکپارچه کرد. به زبان سادهتر، اگر این سیمکارت و ارتباطات شبکهای نباشد، عملا هیچ ارتباطی برقرار نخواهد شد. نقش شبکه را میتوان بدین شکل شرح داد: “اینترنت بهعنوان عنصر اصلی، نقش ایجاد کنندهی ارتباطات را بر عهده دارد.”
»»» مطالب پیشنهادی منظور از خودروهای متصل چیست و چه کاربردی دارد؟
ارتباطات با شبکه را با این مثال، بیشتر متوجه خواهید شد:
برای اینکه بتوان دادهها و اطلاعات را بین بخشهای مختلف جابهجا کرد، نیازمند یک شبکهی ارتباطی هستیم. این شبکهی ارتباطی، توسط اپراتور فراهم میشود. اینترنت بهوسیلهی یک سیمکارت بر روی خودرو فعال میشود و شرایط انتقال داده را فراهم میکند.
3. اتصال خودرو به زیرساختها (Vehicle to Infrastructure)
برای ایجاد اتصال کامل و یکپارچه در سطح یک شهر و یا حتی یک جامعه، باید خودروها را به زیرساختهای شهری نیز متصل کرد. چراکه بخش زیادی از عملکرد خودروها به زیرساختهای شهری، همچون چراغهای راهنمایی و رانندگی ارتباط دارد. به همین خاطر هم باید اطلاعات و دادههای مربوط به آنها را نیز دریافت کرد. مجموعه دادههایی که از زیرساختهای شهری دریافت میشود را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- وضعیت چراغهای راهنمایی و رانندگی
- وضعیت جادههای شهری با توجه به تابلوهای شهری
- وضعیت ایستگاههای دریافت عوارض
- وضعیت باز یا بسته بودن مسیرهای شهری و برونشهری
- وضعیت ایستگاههای راهنمایی و رانندگی
- وضعیت تابلوهای اعلام آلودگی هوا، باران و برف
این قسمت را با یک مثال ملموستر توضیح میدهیم:
تصور کنید که میخواهید از منزل خارج شوید، اما دوست ندارید مدت زمان زیادی را پشت چراغهای راهنمایی و رانندگی، معطل بمانید. به همین دلیل میتوانید پیش از خروج از خانه، وضعیت چراغها را بررسی کنید که بعد از بیرون آمدن از درب منزل، اولین چراغی که با آن برخورد میکنید، سبز باشد. حتی مورد دیگری که میتوانید چک کنید، شرایط باز یا بسته بودن مسیرها بدون مراجعه به اینترنت است. کافی است که وضعیت تابلوهای مسیر خود را بررسی کنید. با این کار، باز یا بسته بودن آنها را در یک اپلیکیشن بهراحتی مشاهده خواهید کرد.
4. اتصال به سامانهی ابری (Vehicle to Cloud)
تا اینجا، متوجه شدیم که اطلاعات و دادهها جمعآوری میشوند. اما این دادهها و اطلاعات در کجا جمعآوری میشوند و اینکه آیا امینت آنها بهخوبی تامین میشود؟ بهتر است با بیان این چالش پیش برویم. اولین و مهمترین چالشی که بیان شده، این است که اگر رانندگان اطلاعات و دادههای مربوط به خودروی خود را در اختیار کسبوکارها قرار دهند، آیا این تضمین وجود دارد که امینت آنها فراهم شود؟ از طرفی، برای نگهداشتن این دادهها هزینهی بسیار زیادی لازم است، یک صاحب خودرو آیا حاضر است برای دادههای عظیمی که توسط خودروهایش تولید میشود، این هزینه را پرداخت کند؟ قطعا خیر؛ پس فناوری ابری برای کمک به این بخش بهوجود آمد. خدمات فناوری ابری را در این بخش میتوان اینگونه شرح داد: “جمعآوری کلیه دادههای آوری کلیه دادهها به صورت یکجا و با امنیت بالا”
بهعبارتی میتوان گفت، دیگر مانند قدیم نیاز به یک سرور فیزیکی برای نگهداری دادهها نیست. شما میتوانید با پرداخت مبلغی ناچیز، تمامی دادههای خود را در فضایی امن و مجازی نگهداری کنید.
5. ارتباط خودرو به شهروندان (Vehicle to Pedestrian)
اگر قرار باشد، تمامی اشیاء به یکدیگر متصل باشند اما نقش انسانها نادیده گرفته شده و عملکرد آنها رصد نشود، به نظر بخشی از زنجیره از کار خواهد افتاد. به هر حال حجم زیادی از دادهها توسط عابران پیاده یا کسانی که در خودرو نیستند، تولید میشود. باید این دادهها نیز در چرخهی تحلیل قرار گیرد تا تصمیمگیری نهایی به بهترین شکل صورت گیرد. اطلاعات و دادههایی که در این فرآیند میتواند دستبهدست شوند، عبارتند از:
- موقعیت جغرافیایی عابران پیاده با توجه به مسیر پیش روی خودرو
- تصمیمات آنها برای ورود به مسیر خاص
- سرعت حرکت آنها مثلا در حال دویدن هستند یا به آرامی حرکت میکنند
یکی از عجیبترین نوع ارتباطات در خودروهای متصل، این ارتباط است که باید حتما با این مثال آن را کامل توضیح داد:
تصور کنید که میخواهید با سرعت، وارد یک کوچه شوید. در این حالت یک عابرپیاده هم در همان کوچه در حال عبور است که میخواهد جهت خود را به ناگهان تغییر دهد. دادههای مربوط به سرعت شما و همچنین عملکرد عابرپیاده بین شما ردوبدل میشود. همین موضوع میتواند از یک حادثهی بزرگ جلوگیری کند.
6. اتصال خودرو به همه چیز (Vehicle to X)
در ارتباطات در خودروهای متصل، این نوع ارتباط بهعنوان جامعترین نوع ارتباط است. بهعبارتی حتی میتوان نتیجه گرفت که کل ارتباطات، زیرمجموعهی این ارتباط قرار میگیرند. ارتباط به هر چیزی میتواند از ارتباط با خودرو شروع شده و به ارتباط با گوشیهای تلفن همراه ختم شود.
»»» مطالب پیشنهادی ارتباط V2X (خودرو به همهچیز) چیست و چگونه کار میکند؟
7. اتصال خودرو به دستگاه (Vehicle to Device)
میتوانید اتصال خودرو به دستگاه را بهعنوان زیرمجموعهای از ارتباطات V2X در نظر بگیرید که به وسایل نقلیه اجازه میدهد اطلاعات را با هر دستگاه هوشمند، معمولاً از طریق پروتکل بلوتوث، مبادله کنند. یکی از کاربردهای معمولی این فناوری، CarPlay اپل و Android Auto گوگل است که به گوشیهای هوشمند، تبلتها و ابزارهای پوشیدنی اجازه میدهد تا با سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو تعامل داشته باشند. در این قسمت هر دادهای که بتواند توسط گوشی شما ردوبدل شود، میتواند در این دسته قرار بگیرد.
بیایید یک مثال را با هم مرور کنیم:
بیایید تصور کنیم که خودروی خود را درب منزل پارک کردهاید. ناگهان سارق به سمت خودرو آمده و درب خودروی شما را با روشها و شگردهایی که دارد، باز میکند. اگر خودروی شما به گوشی متصل شده باشد، تمامی اطلاعات برای گوشی شما بهصورت نوتیفیکیشن ارسال میشود. شما هشدار دریافت میکنید که درب خودرو باز شده است. سریعا خودرو را از راه دور خاموش کرده و دسترسی به سوخت را میبندید. بدین شکل سارق نمیتواند خودرو را حتی یک متر جلو ببرد.
8. اتصال خودرو به سامانههای دولتی (Vehicle to Government)
اطلاعات جمعآوری شده توسط ناوگان خودرویی، باید بهصورت عملی و کاربردی نیز مورد استفاده قرار گیرند. باید دادهها در اختیار تصمیمگیران حوزهی حملونقل قرار گیرد تا بتوانند با توجه به این دادههای واقعی، زیرساختهای شهری و کشوری را بهخوبی طراحی کنند. شرکتهایی که میتوانند از این دادهها بهره ببرند، عبارتند از:
- شرکتهای بیمه
- شرکتهای حملونقلی
- پلیسهای آگاهی و راهنمای رانندگی
- شرکتهای خدمات پس از فروش
- شرکتهای تولیدکنندهی خودرو
- اپراتورها
با یک مثال پیش میرویم:
تصور کنید که میخواهید با یک شرکت بیمه قرارداد ببندید و این شرکت میخواهد یک ردیاب خودرویی بر روی خودروی شما نصب کند و خدمات بیمه را بر اساس این عملکرد واقعی شما ارائه دهد. در ازای این کار، آفرهای خوبی هم به شما تعلق میگیرد. این دادهها باید ورودی تصمیمگیریهای سازمانی باشند.
بهطور کلی
بهطور کلی ارتباطات در خودروهای متصل را میتوان در این 8 دست تقسیمبندی کرد. اما کماکان در قسمت ایجاد امنیت، کمی چالش وجود دارد که در مقالات بعدی به آن پرداخته میشود.
منبع: