امروزه تراشههای کامپیوتری و حسگرهای مختلف، میتوانند در همهی اشیای پیرامون ما قرار بگیرند؛ از لامپها گرفته تا ماشینهای بزرگ صنعتی یا هر وسیلهی دیگری. شاید هیچگاه تصور نمیکردیم روزی فرا برسد که این اشیاء به حسگرهای مختلف مجهز شده و به شبکهی اینترنت متصل شوند. صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تحت تاثیر پیشرفت فناوری، با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر است. شاید بتوان ادعا کرد که فناوری اینترنت اشیاء (IoT)، صنعت خودرو را بیش از هر صنعت دیگری دستخوش تغییر قرار داده است، بهطوری که اکنون خودروهای متصل به اینترنت، در سراسر جهان گسترش یافته است. IoT به کانون توجهات در صنعت خودرو تبدیل شده است. استفاده از اینترنت اشیاء در صنعت خودرو و توسعهی خودروهای متصل به اینترنت، نهتنها فرصتهای بیشماری را برای خودروسازان و تمام بازیگران این صنعت فراهم کرده، بلکه تجربهی کاربران را بهطور چشمگیری بهبود داده است.
در این متن از وبلاگ همران، ابتدا مفهوم اینترنت اشیاء و تغییراتی که در صنعت خودرو ایجاده کرده را توضیح میدهیم. همچنین، اینترنت وسایل نقلیه (IoV) و نحوهی کارکرد آن را بهطور کامل بررسی میکنیم. در نهایت، فواید و چالشهایی را که با گسترش استفاده از اینترنت اشیاء با آن روبهرو خواهیم بود، شرح میدهیم. اگر شما هم به موضوع خودروهای متصل به اینترنت و نحوهی کار آنها علاقه دارید، تا انتهای این متن همراه ما باشید.
اینترنت اشیاء (IoT) چیست؟
برای درک بهتر آنچه در صنعت خودرو در حال وقوع است، بهتر است ابتدا با مفهوم اینترنت اشیاء بیشتر آشنا شویم. اینترنت اشیاء به ارتباط بین حسگرها و دستگاههای مختلف گفته میشود. همهی این دستگاهها و اشیاء، به شبکهی اینترنت متصل شده و بهصورت بیسیم به تعامل و انتقال اطلاعات با یکدیگر میپردازند. انتقال اطلاعات بین اشیای مختلف بهصورت دوطرفه و بدون دخالت انسانها صورت میگیرد.
این فناوری، با سرعت بسیار بالایی در سراسر جهان در حال گسترش است، بهطوری که تا پایان سال 2020 بیش از 20 میلیارد دستگاه در شبکهی اینترنت اشیاء به یکدیگر متصل شدند. IoT برای اولین بار در شرکتهای تولیدی برای کاهش هزینههای تولید و انجام فرآیندهایی بدون دخالت نیروی انسانی، مورد استفاده قرار گرفت. بعد از مدتی، کاربردهای تجاری و عمومی آن بیشتر شد، بهطوری که به سرچشمهی تغییرات اساسی در بسیاری از حوزهها از جمله خودروهای متصل به اینترنت، تبدیل شد.
»»» مطالب پیشنهادی با فناوریهای خودروهای متصل آشنا شوید
توسعهی استفاده از اینترنت اشیاء در صنعت خودرو
تعداد خودروهای متصل به اینترنت روزبهروز در حال افزایش است. تنها تا سال 2020، حدود 250 میلیون وسیلهی نقلیهی متصل در جادههای سراسر جهان مشغول به کار شدند. این بدان معنی است که حتی خودروی شما نیز میتواند به اینترنت وصل شده و به اشتراکگذاری دادهها با سایر دستگاههای این شبکه، بپردازد. این اتصال نحوهی تعامل ما با خودروهای خود را بهطور چشمگیری تغییر داده است. در واقع ما با کمک این قابلیت میتوانیم تنها از طریق تلفن همراه به اطلاعات مربوط به وضعیت وسیلهی نقلیهی خود، نظارت داشته و آنها را کنترل کنیم.
با توسعهی IOT در صنعت خودرو، میتوانید وضعیت قفل خودرو، روشن یا خاموش بودن آن، فشار تایرها، سطح روغن و… را بهراحتی کنترل کنید. اما این موارد تنها قابلیتهایی نیستند که خودروهای متصل به اینترنت، در اختیار کاربران قرار میدهند. هر روز شاهد افزایش قابلیتهای کاربردی خودروهای متصل به اینترنت هستیم. شاید در گذشتهای نهچندان دور، حتی تصور هم نمیکردیم که با گوشی موبایل خود بتوانیم با زیرساختهای شهری مانند چراغ راهنمایی و پارکینگها ارتباط برقرار کنیم، اما اکنون به کمک فناوری خودروهای متصل به اینترنت، این امکانات فراهم شده است.
خوشبختانه، خودروسازان و تمام بازیگران این حوزه بهموقع نقش کلیدی فناوری IoT را در صنعت خودرو متوجه شده و تلاش کردند در میدانهای رقابتی جدید برای افزایش سود و جلب رضایت مشتریان، پیشتاز باشند. در همین راستا، بسیاری از اتومبیلهای جدید مجهز به قابلیت اتصال به اینترنت بوده و از برنامههای کاربردی و خلاقانهی جدید پشتیبانی میکنند. با ادامهی این روند، میتوانیم انتظار داشته باشیم که در آیندهی نزدیک، حتی در نحوهی رانندگی و حفظ وسایل نقلیه نیز شاهد تحولات بزرگتر و جذابتری باشیم.
اینترنت وسایل نقلیه (IoV)، نسل جدید خودروهای هوشمند
خودروهای هوشمند، بخش بزرگی از بازار اینترنت اشیاء را به خود اختصاص داده است. این خودروهای متصل به اینترنت، همراه با حسگر و سایر قطعات سیستمهای حملونقل هوشمند، اینترنت وسایل نقلیه (Internet of Vehicles) را تشکیل میدهند. همانطور که وسایل نقلیهی هوشمند در شهرهای مختلف جهان در حال فراگیر شدن هستند، IoV در حال شکل دادن زیرساختی برای توسعهی خودروهای خودران و خودمختار است.
اینترنت وسایل نقلیه، قطعات سختافزاری و شبکههای مختلف را ترکیب کرده و به خودروها، عابران پیاده و واحدهای مختلف در جاده و یا سطح شهرها امکان تبادل اطلاعات را بهصورت لحظهای میدهد. مانند بسیاری دیگر از فناوریهای نوظهور، اینترنت وسایل نقلیه نیز از شبکههای قدیمی (Vehicular Ad Hoc (VANETs سرچشمه میگیرد. بهطور کلی، یک شبکهی VANET، خودروها و سایر وسایل نقلیه را قادر میسازد تا با اشیای دیگر، اتصالات بیسیم ایجاد کند. همهی خودروهای متصل به اینترنت در IoV باید یک اتصال قابل اعتماد به زیرساختهای محلی و انسانها داشته باشند. موارد زیر، برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن این سیستم ضروری هستند:
- بیتهای سختافزاری: مانند حسگرها، پارکینگها، جادهها و چراغهای راهنمایی هوشمند، ابزارهای پوشیدنی برای انسانها و سختافزارهای انواع وسایل نقلیه.
- نرمافزار: سیستمهای تشخیص اشیاء، برنامههای کاربردی موبایل برای عابران پیاده و سایر خدمات مورد نیاز برای اتصال قطعات سختافزاری در خودروهای متصل به اینترنت.
- فناوریهای شبکه: 5G، بلوتوث، Wi-Fi و موارد دیگری که برای ایجاد کانالهای ارتباط خودرو به خودرو (V2V)، خودرو به انسان (V2H) و خودرو به زیرساختها (V2I) استفاده میشوند.
- خدمات شخص ثالث و خدمات اضافی: GPS، تجزیهوتحلیل دادهها، برنامههایی برای نظارت بر آبوهوا، وضعیت جاده و… بر اساس موقعیت مکانی افراد و خودروها.
هدف اصلی IoV این است که هم حملونقل و هم فرآیند تعمیر و نگهداری خودرو را کارآمد، ایمن و فراگیرتر کند.
خودروهای متصل به اینترنت چگونه کار میکنند؟
اصل کار فناوری IoV، ایجاد اینترنت اجتماعی وسایل نقلیه (SIoV) با خودروهای هوشمند و واحدهای زیرساختی در بخشهای مختلف است. برای پیادهسازی چنین شبکهای، لازم است تا سازندگان، انواع سختافزار و نرمافزارهای لازم را برای نصب و بهرهوری در وسایل نقلیه اجباری کنند. گفتنی است که بسیاری از سیستمها و سختافزارهای مورد نیاز، در خودروهای متصل به اینترنت تعبیه شدهاند، اما بسیاری از از ابزارها و سیستمهای دیگر، که عمدتا کاربرمحور بوده و خدمات اضافهتری را در اختیار کاربران قرار میدهند، میتوانند به پورت OBD وصل شوند و درصورت لزوم مورد استفاده قرار گیرند.
پنج نوع اصلی اتصال مورد نیاز در زیرساخت IoV به شرح زیر است:
- اتصال خودرو به خودرو (V2V)
- اتصال خودرو به زیرساختها (V2I)
- اتصال خودرو به جاده (V2R)
- اتصال خودرو به سنسور (V2S)
- اتصال خودرو به گجتهای پوشیدنی انسانها (V2H)
برای ارتباطات V2V و V2R، وسایل نقلیهی متصل از دسترسی بیسیم در محیطهای خودرو (WAVE) استفاده میکنند. ارتباطات V2I از Wi-Fi و 4G/5G، ارتباط V2S از MOST/WIFI، ارتباط V2H از CarPlay ،NFC و بلوتوث استفاده میکنند. اکنون بیایید نگاهی عمیقتر به لایههای تشکیلدهندهی معماری IoV بیاندازیم.
با معماری خودروهای متصل به اینترنت بیشتر آشنا شوید
معماری خودروهای متصل به اینترنت، معمولا دارای پنج لایهی زیر است:
1. ادراک (Perception)
این لایه شامل حسگرها و محرکهای مختلفی است که در انواع وسایل نقلیه، گجتهای پوشیدنی، گوشیهای هوشمند، واحدهای مختلف در جادهها (RSU) و بخشهای زیرساخت قرار دارند. یکی از حیاتیترین عنصرهای این لایه، ترمینالهای جهانی شناسهها (GID) است که عملیات شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) را انجام میدهد. در همهی پروژههای خودروهای متصل به اینترنت، کلاندادههای جمعآوری شده توسط این سیستم، نقش بسیار مهمی را در عملکرد سیستم ایفا میکنند. بهطور کلی، حسگرهای IoT خودرو مسئول تعیین موقعیت مکانی وسایل نقلیه، الگوهای رانندگی، رویدادها و… هستند. همچنین این لایه، فرآیند دیجیتالی کردن اطلاعات را برای پردازش راحتتر و سریعتر، انجام میدهند.
2. شبکه (Network)
خودروهای متصل به اینترنت، بهشدت به لایهی شبکهی خود متکی هستند. این لایه، یک ماژول برای هماهنگ کردن شبکههای ناهمگن است که بخشهای مختلف زیرساخت هوشمند را به هم متصل کرده و امکان تبادل دادههای مستقل را تضمین میکند. از جمله شبکههایی که خودروهای هوشمند برای برقراری ارتباط با سایر اشیاء استفاده میکنند میتوان به WLAN، Wi-Fi، 4G، 5G و WAVE اشاره کرد. Network، دادههای بهدست آمده توسط لایهی ادراک را در لایهی هوش مصنوعی توزیع میکند.
3. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)
این لایه از شبکهی خودروهای متصل به اینترنت، از مدلهای یادگیری ماشین (Machine Learning) برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده استفاده میکند و تصمیم میگیرد که در هر لحظه چه اقدامی لازم است. لایهی AI، شامل نرمافزار تخصصی برای تجزیهوتحلیل کلان دادهها، سیستمهای تخصصی (یعنی برنامههای بینایی ماشین در خودروهای بدون راننده برای تشخیص اشیاء در جاده) و ماژولهای رایانش ابری است. این لایه دارای یک زیرساخت ابری داخلی بوده و نیازمند اتصال قوی با سرویسهای پردازشی و بخشهای سطح پایین سیستم است.
4. اپلیکیشن (Application)
لایهی اپلیکیشن، تجاریسازی فناوری IoV را فراهم میکند. این لایه، از نتایج AI استفاده کرده و در غالب برنامههای کاربردی مانند برنامههای کمکراننده، امکاناتی مانند کنترل از راه دور خودرو را در اختیار کاربران قرار میدهد. لایهی اپلیکیشن نیز دادههای کاربر را جمعآوری کرده و برای پردازش به لایهی پنجم ارسال میکند.
5. تجارت (Business)
لایهی نهایی در معماری خودروهای متصل به اینترنت، مسئول ارسال بینش عمیق دربارهی تجربهی مشتری به شرکت توسعهدهنده است. این لایه، شامل مجموعهای از ابزارها برای تولید پیشبینیهای تجاری، پیشنهاد استراتژیهایی برای آینده و کمک به شرکت در تصمیمگیری دربارهی استفاده از منابع موجود و سرمایهگذاری است.
نقش فناوری ارتباطات کوتاهبرد اختصاصی (DSRC) در IoV
ارتباطات کوتاهبرد اختصاصی (DSRC) یک فناوری ارتباطی بیسیم است که به وسایل نقلیه در سیستم حملونقل هوشمند (ITS) اجازه میدهد تا با سایر خودروها یا فناوریهای زیرساختی ارتباط برقرار کنند. فناوری DSRC روی باند 5.9 گیگاهرتز طیف فرکانس رادیویی کار کرده و در فواصل کوتاه تا متوسط مؤثر است.
تأخیر کم، قابلیت اطمینان بالا، ایمن بودن و پشتیبانی از برقراری ارتباط دوطرفه، از جمله ویژگیهای مهم DSRC بهحساب میآید. این فناوری بهدلیل برد کوتاهی که دارد، حتی در شرایط آب و هوایی بد نیز بهخوبی کار میکند. این موضوع باعث شده تا فناوری DSRC برای برقراری ارتباط با وسایل نقلیهی سریعالسیر نیز ایدهآل باشد.
فناوری DSRC میتواند در انواع اتصالات خودرو به خودرو (V2V) و خودرو به زیرساخت (V2I) استفاده شده و همچنین با استفاده از فرستندههای شناخته شده و با واحدهای داخلی (OBUs) یا واحدهای کنار جادهای (RSUs) ارتباطات را برقرار کند. در ارتباط V2V، فناوری DSRC برای فراهم کردن امکان برقراری ارتباط بین خودروها از طریق OBU، استفاده میشود. این نوع ارتباط معمولاً باعث بالا بردن ایمنی در وسایل نقلیه میشود. مثلاً به رانندهی یک خودرو هشدار میدهد که ماشین جلویی در شرف کاهش سرعت و یا ترمز است. در V2I، یک OBU داخلی که در وسیلهی نقلیه قرار دارد با زیرساختهای اطرافش که مجهز به RSU هستند، ارتباط برقرار میکند. با کمک این فناوری میتوان راننده را از خطرات احتمالی آگاه کرد.
گسترش استفاده از خودروهای متصل به اینترنت چه کاربردی دارد؟
بسیاری از افراد تصور میکنند که توسعهی خودروهایی که به اینترنت متصل بوده و همواره با سایر خودروها، زیرساختها و اشیای دیگر به تبادل اطلاعات میپردازند کمی آیندهنگرانه بهنظر برسد، اما حقیقت این است که این فناوری حتی امروزه نیز بسیار گسترش یافته است. همهی اینها، با توسعهی بیشتر اینترنت اشیاء در صنعت خودروسازی امکانپذیر شده است. تحلیلگران انتظار دارند بازار خودروهای متصل به اینترنت تا سال 2025 به 541.73 میلیارد دلار برسد.
شاید بتوان ادعا کرد که عملاً هیچ محدودیتی برای کاربردهای اینترنت اشیا در زمینههای مختلف وجود ندارد. شهرهای هوشمند و وسایل نقلیهی متصل، میتوانند کیفیت خدمات حملونقل را به میزان قابلتوجهی بهبود بخشند. اتصال به اینترنت توانسته است مزایای بیشماری را در وسایل نقلیهی خودران، سیستمهای ردیابی، مدیریت هوشمند ترافیک، پارکینگ و همچنین کاربردهایی برای سرگرمی اشاره کرد. در ادامه، تعدادی از مزایا و کاربردهای استفاده از این فناوری را بررسی میکنیم.
1. تماس اضطراری (eCall)
گسترش استفاده از خودروهای متصل به اینترنت، امکان برقراری تماس اضطراری یا eCall را در اختیار کاربران قرار میدهد. درصورت بروز تصادف، بدون هیچ اقدامی از سوی سرنشینان، سرویس eCall میتواند بهطور خودکار هشداری را به مرکز اورژانس ارسال کند. مرکز اورژانس نیز با برقراری تماس با سرنشینان، اقدامات مناسب را انجام داده و زمان مداخله را برای کمکرسانی و تیمهای امداد کاهش میدهد.
2. ردیابی آنلاین موقعیت خودرو
ردیابی خودرو یکی از مهمترین کاربرد استفاده از خودروهای متصل است. توسعهی استفاده از پلتفرم خودروهای متصل، امکان ردیابی آنلاین موقعیت خودرو را در اختیار کاربران قرار میدهد. کاربران با کمک این پلتفرم میتوانند بهصورت لحظهای وضعیت خودروی خود را مشاهده کرده و از امنیت آن مطمئن شوند.
3. بررسی رفتار راننده
نظارت و بررسی مداوم بر روی رفتار رانندگان، همواره یکی از دغدغهی مدیران ناوگان در سازمانهای مختلف بوده است. فناوریهای استفاده شده در خودروهای متصل به اینترنت، اطلاعات و گزارشهای لحظهای و دقیقی را از رفتار رانندگان در اختیار مدیران ناوگان قرار میدهند. مدیران با کمک این سرویس میتوانند از رفتارهای پرخطر رانندگان ناوگان خود جلوگیری کرده و خطرات احتمالی را بهطور چشمگیری کاهش دهند.
4. نظارت تصویری و آنلاین
یکی از روشهای نظارت بر خودروها و جمعآوری دادههای دقیق، نصب دوربینهایی برای نظارت تصویری بر روی وقایع جادهای و داخل کابین است. از جمله کاربردهای نصب دوربین بر روی وسایل نقلیه میتوان به توسعهی فناوری خودروهای خودکار، ضبط ترافیک و تشخیص بهموقع تصادفات اشاره کرد.
5. عیبیابی آنلاین و از راه دور خودرو
یکی از ویژگیهای کاربردی خودروهای متصل به اینترنت، عیبیابی خودرو بهصورت آنلاین و از راه دور است. کاربران با استفاده از پلتفرم خودروهای متصل میتوانند مشکلات ECU خودروی خود را تشخیص داده و با اقدامات بهموقع، آنها را رفع کنند. کاربران با کمک این سرویس، دیگر لازم نیست به مراکز خدمات خودرو مراجعه کنند و در هر مکانی که هستند میتوانند وسیلهی نقلیهی خود را دیاگ کنند.
6. سیستم Keyless
با کمک این سیستم، دیگر سوییچی برای استارت زدن وجود ندارد و کاربر تنها با فشار دادن یک دکمه، خودروی خود را روشن میکند. در مدلهای پیشرفتهتر، با نزدیک شدن به خودرو، قفل دربها، آینههای بغل، سانروف و… نیز برای راننده باز میشوند. همهی این موارد مطابق تنظیماتی است که کاربر برای خودروی خود مشخص کرده است. این سیستم کاربردی و پیشرفته، Keyless Entry نام دارد.
7. افزایش ایمنی حملونقل
یکی از بزرگترین پیشرفتهایی که خودروهای متصل میتواند در این صنعت به وجود آورد، ارائهی ارزیابی دقیقتر و سریعتر از موقعیت انواع وسایل نقلیه در جادهها است. گزارشی از ادارهی ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای ایالات متحدهی آمریکا، نشان میدهد که تقریباً %94 از تصادفات جادهای بهدلیل خطاهای انسانی رخ میدهند. وسایل نقلیهی خودران که در یک زیرساخت مناسب کار میکنند، ایمنی حملونقل را به میزان قابل توجهی افزایش میدهند. این امر عمدتاً توسط سنسورها و نرمافزارهایی که سرعت خودرو، دمای محیط، وضعیت جاده و تعداد خودروها در هر تقاطع را پردازش میکنند، انجام میشود. چنین سیستمهایی علاوه بر حذف خطاهای انسانی، میتوانند وضعیت قطعات مکانیکی مختلف خودروی هوشمند شما را نیز کنترل کرده و قبل از وقوع تصادف، رانندگان را از هرگونه نقص احتمالی آگاه کنند.
8. سفر سریعتر و راحتتر
استفاده از خودروهای متصل به اینترنت، حملونقل را سریعتر کرده و تجربهی کاربر را بهطور چشمگیری بهبود میبخشد. توسعهی زیرساخت حملونقل هوشمند، فواید زیر را بههمراه دارد:
- کاهش ازدحام و ترافیک
- نمایش مسیرهای بهینه
- هدایت کاربران به پارکینگهای در دسترس
- مدیریت هوشمند و از راه دور خودرو
9. کاهش مصرف سوخت و هزینههای عملیاتی
از دیگر مزایای حملونقل هوشمند و توسعهی استفاده از خودروهای متصل به اینترنت، میتوان به کاهش مصرف سوخت و هزینههای عملیاتی اشاره کرد. کاهش هزینههای مختلف، صرفهجویی در مصرف سوخت و استفادهی بهینه از انرژی برق، مزایایی هستند که فناوری IoV در دسترس کاربران قرار میدهد. برای مثال، چراغهای هوشمند میتوانند جایگزین چراغهای راهنمایی معمولی که از برق بیشتری استفاده کرده و کارایی کمتری نیز دارند، شده و هزینههای برق مصرفی را بهطور چشمگیری کاهش دهند.
»»» مطالب پیشنهادی آیندهی خودروهای متصل به اینترنت چیست؟
چالشهای استفاده از خودروهای متصل به اینترنت، کدامند؟
1. امنیت
امنیت دادهها، اولین چالشی است که در بحث توسعهی خودروهای متصل به اینترنت مطرح است. تضمین امنیت خودروهای هوشمند، یکی از حیاتیترین و البته دشوارترین چالشهایی است که صنعت خودرو و بازیگران این حوزه با آن مواجه هستند. IoV، شبکهای بوده که قرار است خودروها و اشیای مختلف به آن دسترسی داشته و فناوریها، استانداردها و سرویسهای مختلف را با هم ادغام کنند. این موضوع باعث میشود تا چنین سیستمهایی در برابر حملاتی مانند DDos، آسیبپذیر شوند. از آنجایی که در IoV میتوان به بخشهایی از وسیلهی نقلیه مانند GPS، دوربینها، حسگرهای مجاورت، ترمزها، هشدارها، چراغها، فرمان و پدال گاز از راه دور دسترسی داشت، حملات سایبری میتواند خسارات جبرانناپذیری را به بار آورد.
2. چرخهی عمر طولانی محصول
زمان طولانی که برای ساخت یک خودروی متصل و عرضهی آن به بازار نیاز است، یک عامل بازدارندهی مهم برای تولیدکنندگان بهحساب میآید. اگرچه این زمان با پیشرفت فناوری IoV کاهش مییابد، اما هنوز ماهها طول میکشد تا هر خودروی هوشمند جدید، به بازار معرفی شود. این چرخهی طولانی تولید خودروهای متصل، ممکن است مانع از اجرای صحیح روندهای توسعه و ارائهی بهروزرسانیهای کاربردی توسط تولیدکنندگان شود.
3. قابلیت اطمینان
در فناوریهای خودروهای متصل به اینترنت، وسایل نقلیهی خودران و همچنین خودروهای متصل، اتصال پایدار به اینترنت بسیار ضروری است. مشکلات شبکه، حملات DoS و نقص در ارتباطات میتوانند بهطور قابلتوجهی به عملکرد زیرساخت، آسیب وارد کنند. تمام تولیدکنندگان و بازیگران این حوزه باید از وقوع این مشکلات جلوگیری کرده و مطمئن شوند که همهی تراشهها و سنسورها، قادر به انتقال و دریافت اطلاعات بدون توجه به سرعت و مکان همهی خودروها خواهند بود. اگر هر قطعهی سختافزاری به خطر بیفتد یا پاسخگو نباشد، قابلیت اطمینان از بین رفته و دیگر هیچ کاربری از این فناوریها استفاده نخواهد کرد.
4. حجم عظیمی از اطلاعات برای پردازش
وقتی صحبت از فناوری IoV به میان میآید، کلاندادهها (Big Data) یک مزیت است، اما ارائهدهندگان در مدیریت جریان ثابت داده با چالشهای مهمی روبهرو هستند. وسایل نقلیهی متصل تقریباً 1 گیگابایت داده را در هر ثانیه پردازش کرده و حتی با پیشرفت بیشتر IoV، این مقدار افزایش نیز مییابد؛ زیرا بخشهای بیشتری از زیرساختهای موجود، آنلاین شده و به شبکه وارد میشوند. ذخیرهسازی نامناسب و تاخیرهای شبکه میتوانند محاسبات ابری را مختل کرده و به سیستم آسیب برسانند.
در نهایت، زمان استفاده از خودروهای متصل به اینترنت، فرارسیده است
استفاده از فناوری خودروهای متصل به اینترنت یک تصمیم درست و آیندهنگرانه است. توسعهی اینترنت وسایل نقلیه (IoV) تنها زمانی امکانپذیر میشود که زیرساختهای شهری، هوشمندتر، مستقلتر و متصلتر شوند. با حملونقل ایمن و سریع، هزینههای عملیاتی، مصرف سوخت و… بهشدت کاهش یافته و مزایای زیستمحیطی قابلتوجهی نیز بههمراه خواهد داشت. همچنین توسعهی IoV امکانات بیشماری را برای مشاغل و حوزههای مختلف، فراهم خواهد کرد.
منبع: