نقش اپراتور شبکه در اکوسیستم خودروهای متصل

نقش اپراتور شبکه در اکوسیستم خودروهای متصل، بسیار پررنگ است

فهرست مطالب

صنعت خودروی امروز، به لطف فناوری‌های نوین، دیگر مانند گذشته نیست. OEMها، نه‌تنها خودروها را تولید می‌کنند، بلکه راه‌حل‌های نرم‌افزاری را نیز برای تجربه‌ی مشتری، مرتبط‌تر و شخصی‌سازی شده توسعه می‌دهند. صنعت خودرو که همیشه در حال تحول است، فرصت‌هایی را برای تولیدکنندگان OEM فراهم می‌کند، تا جریان‌های درآمدی جدیدی پیدا کنند و روابط مستقیم و مداوم بیشتری با مصرف‌کنندگان خود داشته باشند.

در شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو، چشم‎‌اندازها در حال تغییر هستند؛ زیرا آن‌ها باید اکنون بر روی محصولات و خدمات خارج از فعالیت‌های اصلی خود تمرکز کنند و سعی کنند با فروش ارزش‌هایی بالاتر، همچون اتصال اینترنتی به خودرو، سودآوری ایجاد کنند. OEMها، در حال توسعه‌ی استراتژی‌های مختلفی برای بهره‌مندی کامل از خودروهای متصل هستند. برخی OEMها، بر روی اکوسیستم خود کار می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر در حال توسعه‌ی مشارکت با فروشندگان متخصص هستند. اکوسیستم خودروهای متصل، نقش مهمی در تامین تقاضای مصرف‌کنندگان امروز و آینده دارد. در میان ذی‌نفعان مختلف در این اکوسیستم، نقش اپراتورهای شبکه، اعم از مخابراتی و مقیاس‌کننده‌های وب را نمی‌توان نادیده گرفت.

در این متن از وبلاگ همران، در نظر داریم که درباره‌ی استراتژی‌های خودروسازان در فضای خودروهای متصل و نقش اپراتورهای شبکه صحبت خواهیم کرد.

تحول دیجیتال و چالش‌هایی که برای OEMها ایجاد کرده است

تحول دیجیتال و چالش‌هایی که برای OEMها ایجاد کرده است

مانند هر صنعت دیگری، تحول دیجیتال نیز صنعت خودرو را با چالش بزرگی رو‌به‌رو کرده است. دنیای دیجیتال، خودروسازان را وادار به تبدیل شدن به شرکت‌های نرم‌افزاری کرده است که تجربه‌ی شخصی‌سازی شده‌ی مشتری را برای برآورده کردن تقاضاهای در حال تغییر مصرف‌کننده، می‌فروشند. به‌عبارتی این شرکت‌ها داده‌های ارزشمند تولید کرده و آن‌ها را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. خریداران خودروهای آینده، کار را برای OEMها آسان نخواهند کرد؛ زیرا جهان به سمت وسایل نقلیه‌ی خودران رفته و داده‌هایی که توسط این ناوگان تولید می‌شود، شرایط راحتی را برای تولیدکننده ایجاد نخواهد کرد. OEMها از این چالش‌ها آگاه هستند و با وجود رقابت شرکت‌های بزرگ فناوری، استراتژی‌های مختلفی را برای حفظ تسلط خود در فضای خودروی متصل، به کار می‌گیرند.

استراتژی‌های تولیدکنندگان خودرو در مواجهه با خودروهای متصل

از خودروسازان ممتاز مانند بی‌ام‌و، پورشه، آئودی، مرسدس‌بنز و … گرفته تا برندهایی مانند فورد، اوپل، ولوو و …، استراتژی‌ها به دلیل تفاوت در تسلط نسبی OEM، تعامل با مشتری، قابلیت‌های داخلی، نوآوری و سرمایه‌گذاری، متفاوت است. طبق تحقیقات ما، برای ساده‌تر کردن موضوع، اجازه دهید استراتژی‌های OEM را در فضای ماشین متصل به 3 رویکرد اصلی تقسیم‌بندی کنیم:

  • توسعه‌ی قابلیت‌های داخلی
  • مشارکت/ساخت اکوسیستم
  • تأثیرگذاری بر استانداردهای جهانی صنعت

1. توسعه‌ی قابلیت‌های داخلی

شرکت‌های بزرگ فناوری، مانند گوگل، فیس‌بوک و آمازون، در خط مقدم فناوری خودروهای متصل هستند و شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو را در شرایط دشواری قرار داده‌اند. از آنجایی که تخصص مورد نیاز برای خودروهای متصل فراتر از تجارت اصلی OEMها است، آن‌ها برای حفظ موقعیت خود در اکوسیستم در حال گسترش، با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند. برخی از OEMها با پرورش دادن قابلیت‌های داخلی برای خودروهای متصل، مستقیماً با این بازیگران فناوری مقابله می‌کنند. یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های OEM که استراتژی خود را از تولیدکننده خودرو به یک ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزارهای مدیریت خودرویی تغییر می‌دهد، فولکس واگن است.

  • استراتژی خودروهای متصل در فولکس واگن

استراتژی خودروهای متصل در فولکس واگنفولکس واگن با سرمایه‌گذاری هنگفت در چندین زمینه، خود را به یک ارائه‌دهنده‌ی تحول دیجیتال تبدیل کرده است. توسعه‌ی نرم‌افزار، قابلیت‌های رانندگی خودکار، فناوری‌های باتری خودروهای الکتریکی و سایر خدمات، از جمله مواردی است که در این تحول مورد توجه قرار گرفته است. با استراتژی جدید، گروه فولکس واگن در حال تبدیل شدن مجدد از یک تولیدکننده‌ی خودرو، به یک ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزار محور جهانی است. گروه نرم‌افزار خودروی فولکس‌واگن در این تنظیم مجدد، نقشی اساسی دارد.

این غول خودروسازی در حال ساخت پلتفرم نرم‌افزاری یکپارچه‌ی خود با سیستم‌عامل داخل خودرو با قابلیت‌هایی است که هدف آن فعال کردن نسل بعدی سرگرمی‌های اطلاعاتی، عملکرد خودرو، راحتی سرنشینان و همچنین رانندگی خودکار است. علاوه بر این، فولکس‌واگن در حال همکاری استراتژیک با Cubic Telecom و مایکروسافت، برای توسعه‌ی پلتفرم خودروهای متصل مایکروسافت (MCVP) است. فولکس‌واگن امیدوار است همراه با مایکروسافت، توسعه‌ی یکی از بزرگترین ابرهای اختصاصی صنعت خودرو، معروف به Volkswagen Automotive Cloud یا VW.AC را سرعت بخشد. انتظار می‌رود VW.AC که برای ارائه‌ی گزارشات هوشمند و مقیاس‌پذیر خودروهای متصل طراحی شده است، داده‌های میلیون‌ها وسیله‌ی نقلیه را با هدف ارائه‌ی تجربیات به مشتریان، در سراسر جهان از سال 2022 در روز، مدیریت کند.

گروه فولکس‌واگن کمتر از 10 درصد از نرم‌افزارهای تعبیه شده در خودروهای خود را طراحی می‌کند. البته، دیگر نرم‌افزارها به شخص ثالث مرتبط هستند. با تلاش‌هایی چون همکاری با سازمان نرم‌افزار Car.Software و VW.AC، گروه فولکس‌واگن قصد دارد تا سال 2025، معادل %60 از نرم‌افزار خودرو را بنویسد و یک نرم‌افزار کاملاً یکپارچه ارائه دهد.

  • نقش اپراتور شبکه در این اکوسیستم

در حالی که فولکس واگن بر قابلیت‌های داخلی متمرکز است، همکاری‌اش با مایکروسافت روشن می‌کند که این استراتژی همچنان شامل اپراتورهای شبکه می‌شود. مایکروسافت، یکی از بزرگترین اپراتورهای شبکه در مقیاس وب در جهان است. یک شرکت فناوری که سرمایه‌گذاری زیادی در مراکز داده، کابل‌های زیردریایی و زیرساخت‌های ابری مربوطه کرده است. هرچند که، ممکن است انواع دیگری از اپراتورها در طول زمان در استراتژی فولکس‌واگن نقش داشته باشند، از جمله مخابرات. جدا از ایجاد اتصال و ارتباط، اپراتور در موقعیتی قرار دارد که خدمات ابری، نرم‌افزار و راه‌حل‌های سخت‌افزاری را برای تکمیل قابلیت‌های داخلی خودروی متصل به OEMها ارائه می‌دهد.

»»» مطالب پیشنهادی
اکوسیستم خودروهای متصل چیست؟

2. مشارکت/ساخت یک اکوسیستم

برخی از OEMهای خودرو، با ایجاد اتحادهای جهانی برای توسعه‌ی فناوری‌های دیجیتال در خودروهای متصل و صنعت حمل‌ونقل آینده، با سایر OEMها شریک می‌شوند. یکی از این شراکت‌های جهانی شامل 3 گروه رنو، شرکت نیسان موتور و شرکت میتسوبیشی موتورز، در زمینه‌ی فناوری‌ها و راه‌حل‌های حمل‌ونقل است.

  • اپراتور شبکه در کجای این شبکه‌ی همکاری قرار می‌گیرد؟ 

با این رویکرد، سه OEM بزرگ با یکدیگر برای توسعه‌ی فناوری‌ها و راه‌حل‌های خودروی متصل کار می‌کنند. Telcos می‌تواند یک شریک مفید برای این اتحادها جهت ارائه‌ی نرم‌افزار و راه‌حل‌های فناوری باشد. به‌عنوان مثال، اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی با Orange در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی (EVs) همکاری می‌کند.

  • مطالعه‌ی موردی: استراتژی خودروهای متصل رنو-نیسان-میتسوبیشی

تیم خودروهای متصل Alliance، در حال توسعه‌ی Alliance Intelligent Cloud است. مایکروسافت از مؤلفه‌ی پلتفرم وسایل نقلیه‌ی متصل Alliance Intelligent Cloud پشتیبانی می‌کند (شکل 2، زیر). پلتفرم خودروهای متصل، اتحاد را در تمام بازارها مدیریت می‌کند. در سپتامبر 2018، یک قرارداد جهانی چند ساله مبنی بر مشارکت با گوگل برای تجهیز خودروهای رنو، نیسان و میتسوبیشی موتورز به سیستم‌های اطلاعات سرگرمی هوشمند، امضا کرد. بر اساس این قرارداد، از اندروید برای ارائه‌ی مجموعه‌ای از خدمات جدید از جمله Google Maps ،Google Assistant و Google Play Store به مشتریان استفاده خواهد شد.

استراتژی خودروهای متصل رنو-نیسان-میتسوبیشی

این خدمات با ارتقاء نرم‌افزار، برای عیب‌یابی خودرو از راه دور مبتنی بر عملکرد Alliance ارائه می‌شوند. با ترکیب جدیدترین فناوری‌های Alliance و Google، وسایل نقلیه شرکت‌های عضو قرارداد، قصد دارند هوشمندترین سیستم اطلاعات سرگرمی را در بازار داشته باشند. رانندگان و مسافران می‌توانند از قابلیت‌های سیستم عامل اندروید، برای دسترسی به اکوسیستمی استفاده کنند که چندین برنامه‌ی کاربردی موجود و مجموعه‌ای گسترده از برنامه‌های جدید را شامل می‌شود. طبق گفته‌ی مدیران مایکروسافت، خودروهایی که از Alliance Intelligent Cloud استفاده می‌کنند، به‌صورت یکپارچه به اینترنت دسترسی خواهند داشت. می‌توانند از راه دور مشکلات خودرو را تشخیص دهند. نرم‌افزار همواره در دسترس آن‌ها است. به‌راحتی می‌توانند سیستم را به‌روز کنند و همچنین به خدمات سرگرمی دسترسی داشته باشند.

Alliance Intelligent Cloud برای ایجاد ارتباط بین 3 شریک و ردپای گسترده‌ی Azure طراحی شده است. هدف ابر Alliance تلفیق چندین راه‌حل خودروی متصل قدیمی با ویژگی‌های خودروهای متصل آینده، عملیات تجاری و پشتیبانی از خدمات است. ویژگی‌های تعبیه‌شده در پلتفرم متصل شامل خدمات از راه دور، نظارت فعال، ناوبری متصل، کمک راننده، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار و سایر خدمات سفارشی مشتریان است. همانطور که اشاره شد، The Alliance از اکوسیستم برنامه‌ی اندروید گوگل استفاده می‌کند، اما برای استفاده از فناوری ابری، به‌شدت به مایکروسافت متکی است. هدف، این است که با مشارکت OEMها، پلتفرم ابری هوشمند Azure فعال شود و وابستگی به مایکروسافت کاهش یابد. Alliance Intelligent Cloud همچنین قصد دارد در قدم بعدی، خودروها را به زیرساخت‌های شهری متصل کند.

3. تاثیرگذاری بر استانداردهای جهانی صنعت

OEMهای خودرو، دیگر تنها تولیدکننده‌ی خودرو نیستند، بلکه شرکت‌های نرم‌افزاری جدیدی هستند که باید استانداردهای بسیاری را رعایت کنند. با این حال چالش، این است که برای OEMها استانداردهای زیادی در نظر گرفته شده است تا بتوانند با صنعت خودروسازی، هم‌مسیر شوند. البته فقدان استانداردها، فرصت هم ایجاد می‌کند. کسانی که استانداردها را می‌نویسند، اغلب موقعیتی قوی در بازار ایجاد می‌کنند که دیگران باید از آن‌ها پیروی کنند. برای رسیدن به استانداردها، OEMها همراه با سایر فروشندگان خودرو در سال 2009 یک اتحاد غیرانتفاعی تشکیل دادند. پلتفرم این اتحاد با نام GENIVI، از خدمات اصلی مبتنی بر لینوکس، میان‌افزارها و یک رابط کاربری باز تشکیل شده است.

هدف این است که این پلتفرم مبنایی را تشکیل دهد که بر اساس آن، سازندگان خودرو و تامین‌کنندگان آن‌ها بتوانند طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را ایجاد کنند. قابل ذکر است که این اتحاد در حال حاضر هیچ مشارکتی از طرف اپراتورهای شبکه نداشته است. تنها استثنا این است که GitHub، مدت‌ها عضو آن بوده است و در سال 2018 توسط مایکروسافت خریداری شده است. در آینده، شرکت‌های مخابراتی و مقیاس‌کننده‌های وب با هدف ایفای نقش کلیدی در بازار خودروهای متصل، ممکن است نیاز به مشارکت در GENIVI داشته باشند.

سخن آخر

صرف نظر از اینکه کدام استراتژی خودروهای متصل اتخاذ شود، موضوع این است که OEMها نمی‌خواهند موقعیت غالب خود را به بازیگران بزرگ فناوری یا تازه‌واردان واگذار کنند. 3 رویکردی که در بالا مورد بحث قرار گرفته است را نباید انحصاری دانست. فرصت‌هایی برای ترکیب یک یا چند رویکرد با سایر استراتژی‌های نوآورانه وجود دارد. اپراتورهای شبکه از هر دو حوزه‌ی مخابراتی، مقیاس وب و فناوری ابری، فرصت‌هایی برای همکاری با OEMها دارند و راه‌حل‌های تکمیلی مانند خدمات ابری، راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را همراه با دارایی اصلی یک اپراتور یعنی اتصال شبکه، ارائه می‌دهند.

 

منبع: