اجزای اصلی خودروهای متصل کدامند؟

فهرست مطالب

اکنون که به این متن رسیده‌اید، قطعا مقالات قبلی ما را هم خوانده و در این مرحله با مفهوم خودروهای متصل و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها آشنا شده‌اید. شما دیگر به‌خوبی می‌دانید که چگونه خودروها به یکدیگر متصل می‌شوند و این اتصال در نهایت چه آورده‌ای برای ذی‌نفعان خواهد داشت. اما آنچه بسیار مهم است، شناخت اجزای اصلی خودروهای متصل است. شما با آگاهی از این اجزا و وظیفه‌شان، می‌توانید فرآیند تبدیل شدن یک خودروی معمولی به خودرویی هوشمند را به‌راحتی دنبال کنید.

درست متوجه شدید. در این متن از وبلاگ همران قصد داریم تا شما را با اجزای اصلی خودروهای متصل آشنا کنیم. اگر از نظر شما، برای شناخت یک کل، باید اجزا را به‌خوبی لمس کرد، با ما تا انتهای متن همراه باشید.

اولین جزء از اجزای اصلی خودروهای متصل، اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

اینترنت اشیاء با نام انگلیسی Internet Of Things که آن را به اختصار IOT می‌گویند، بخش مهمی از اجزای اصلی خودروهای متصل را تشکیل می‌دهد. برای اینکه این بخش را به‌خوبی متوجه شوید باید بگوییم که نوعی سخت‌افزار همراه با نرم‌افزار است که با ترکیب شدن با سنسورهای مختلف، امکان دریافت کلیه‌ی داده‌های تولید شده توسط خودروها و حتی دیگر اجزای زندگی را فراهم می‌کند. وظیفه‌ی آن‌ها این است که داده‌ها را با دیگر اجزایی که در اطرافشان هستند، رد‌وبدل کنند. با این کار، پلتفرم خودروهای متصل، به خودروها، قابلیت‌هایی می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ی کوتاهی خواهیم داشت. چراکه به‌صورت کامل و مفصل، نوع ارتباطات بیان شده، در مقاله‌ی پیشین، توضیح داده شده است.

»»» مطالب پیشنهادی
انواع ارتباطات در خودروهای متصل کدامند؟
  • ارتباط خودرو با خودرو V2V

در این نوع ارتباط، سنسورهای نصب شده بر روی خودرو، اطلاعات موجود روی دیگر ناوگان خودرویی را دریافت کرده و تحلیل می‌کنند.

  • ارتباط خودرو با زیرساخت‌های شهری V2I

ارتباط خودرو با زیرساخت‌های شهری در این بخش قرار می‌گیرد. از زیرساخت‌های شهری می‌توان به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و تابلوهای شهری اشاره کرد.

  • ارتباط خودرو با فضای ابری V2C

در این نوع ارتباط به مرحله‌ی ذخیره‌ی داده‌ها فکر شده است. خودرو با فضای ابری در ارتباط است و کلیه‌ی داده‌ها را برای این فضا ارسال می‌کند و محل ذخیره، امن بوده و از دست دادن داده‌ها، ترس و دلهره‌ای ندارد.

  • ارتباط خودرو با اشخاص V2P

ایجاد ارتباط بین خودرو و گوشی‌های تلفن همراه، ساعت‌های هوشمند و هر گجتی که در دست عابرین پیاده است، باعث می‌شود که کلیه داده‌ها بین آن‌ها به‌راحتی ردوبدل شود.

  • ارتباط خودرو با همه چیز V2X

تمامی ارتباط‌ها زیرمجموعه‌ی این نوع از ارتباط دسته‌بندی می‌شوند.

چند مثال مشخص از اینترنت اشیاء و نقش آن در خودروهای متصل

اینترنت اشیاء و نقش آن در خودروهای متصل

در این بخش، چند مثال برای توضیح اینترنت اشیاء و نوع ارتباطی که ایجاد می‌شود، بیان شده است. البته این مثال‌ها تنها چند مورد اندک هستند. آنچه که واقعا رخ می‌دهد، چیزی فراتر از آن است که به ذهن‌تان می‌رسد.

  • شمارش معکوس چراغ راهنمایی رانندگی

اعدادی که بر روی چراغ راهنمایی و رانندگی نمایش داده می‌شوند، به ما زمان حرکت را اعلام می‌کنند. شما می‌توانید با دریافت این اعداد بر روی موبایل خود، زمان خروج از منزل و حتی روشن کردن خودرو را مشخص کنید تا در ترافیک پشت چراغ قرمز نمانید.

  • ارسال هشدار ترمز بر روی اپلیکیشن

این هشدار از دسته مواردی است که می‌تواند از تصادف‌های زنجیره‌ای نیز جلوگیری کند. به‌عبارتی خودرو با اسکن تمام اشیا‌ئی که در اطرافش قرار دارد، دستور ترمز گرفتن را ارسال می‌کند.

  • عملکرد روشن و خاموش کردن خودرو

این دکمه در بسیاری از خودروهای جدید، تعبیه شده است که دیگر نیازی به سوئیچ نیست و شما می‌توانید با فشار دادن این دکمه، خودرو را روشن یا خاموش کنید.

  • رانندگی بدون دخالت راننده

در برخی از خودروهای جدید، شرایطی وجود دارد که شما می‌توانید خودرو را روی کروز کنترل گذاشته و با استفاده از تشخیص رانندگی بین خطوط، خودرو بدون دخالت شما رانندگی کند.

دومین جزء از اجزای اصلی خودروهای متصل، زیرساخت‌های ابری

زیرساخت‌های ابری

پلتفرم ابری خودروهای متصل توانسته است، اطلاعات میلیون‌ها خودرو را حفظ کرده و در امنیت کامل نگه‌دارد. این فناوری به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات و داده‌ها را در فضایی امن حفظ کنند. همین موضوع شرایطی را ایجاد کرده است تا OEMها نتوانند کار ارسال داده‌ها را پیچیده کنند. این فضای ابری باعث شده است که اطلاعات از چندین تولید کننده دریافت شده و در یک قسمت به‌صورت متمرکز نگهداری شود. به همین خاطر، تحلیل داده‌ها با چالش‌های کمتری صورت می‌گیرد. بی‌پایان بودن و همچنین نداشتن محدودیت فناوری ابری، باعث شده است تا استفاده از آن نه‌تنها مقرون‌به‌صرفه باشد، بلکه امنیتی که فراهم کرده است، عقلانی بودن این کار را نیز تضمین می‌کند. به چند مثال زیر دقت کنید:

  • تلماتیک، مثالی موفق از نقش فضای ابری

تمامی داده‌های ناوگان خودرویی جمع‌آوری شده و آنالیز می‌شود. امنیت داده‌ها حفظ شده و دیگر امکان از دست رفتن آن‌ها نیست.

  • مدیریت ناوگان، آنچه که مدیران می‌خواهند

طیف وسیعی از گزارشات را برای اطلاع‌رسانی به شما در مورد مشکل خودرو در زمان نیاز به سرویس، تجزیه و تحلیل ترافیک، مصرف سوخت و موارد دیگر ارائه می‌دهد.

  • اتصال جهانی

به تولید کنندگان خودرو کمک می‌کند تا کلیه‌ی ناوگان خودرویی، سراسر دنیا را به‌صورت یکپارچه مدیریت کنند. پلتفرم خودروهای متصل وابسته به فناوری ابری دو مفهوم اساسی را دنبال می‌کند. مرکز عملیات سرویس جهانی و هماهنگی مدیریت اتصال.

  • ADAS یا قابلیت کمک رانندگی

این قابلیت با اتصال کلیه‌ی ناوگان با یکدیگر ایجاد می‌شود. بدین‌شکل که خودروی شما اطلاعات دیگر خودروها را دریافت می‌کند و با توجه به عملکرد آن‌ها، حرکت می‌کند.

»»» مطالب پیشنهادی
منظور از خودروهای متصل چیست و چه کاربردی دارند؟

سومین جزء از اجزای اصلی خودروهای متصل، نرم‌افزارهای کاربردی

نرم‌افزارهای کاربردی

سومین جزء که بیشتر در برابر چشمان ما کاربران قرار دارد، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها هستند. ما به‌وسیله‌ی آن‌ها می‌توانیم به‌شکلی دقیق متوجه شویم که دقیقا چه چیزی در اطرافمان در حال قوع است. آنچه که خودرو به فضای ابری می‌دهد داده‌هایی خام هستند که یک کاربر ساده، چندان استفاده‌ای نمی‌تواند از آن‌ها بکند، این اپلیکیشن‌ها هستند که امکان آنالیز داده را به ما می‌دهند. نرم‌افزار مدیریت ناوگان و اپلیکیشن ردیابی از جمله این موارد به شمار می‌آیند.

چهارمین جزء از اجزای اصلی خودروهای متصل، امینت

امینت

چیزی که بیشتر مردم هنگام رانندگی با وسایل نقلیه‌ی خود نگران آن هستند، امنیت اطلاعات آن‌هاست. هیچ‌کس نمی‌خواهد اطلاعات حساس او در هر دستگاه خارجی درز کند. پلتفرم وسیله‌ی نقلیه‌ی متصل، این اجازه را نمی‌دهد، اما قبل از اینکه به اصل مطلب برسیم، دقیقاً چه کاری باید انجام دهیم تا داده‌های ما ایمن باشند؟ در اینجا چند دستورالعمل معمولی وجود دارد که مهندسان، قبل از ایجاد امنیت داده‌ها به آن‌ها توجه می‌کنند:

  • امنیت داده‌ها در حین انتقال
  • امنیت در برابر هک
  • محافظت در برابر حملات Brute-Force
  • ذخیره‌سازی امنیت داده‌های حساس

همیشه چالش بزرگ کاربران و صاحبان ناوگان خودرویی، با خودروهای متصل، این است که اطلاعات و داده‌های مسیر حرکتی قرار است در اختیار چه سازمان‌هایی قرار گیرد. معمولا هم در این مورد، مقاومت زیادی وجود دارد. در ادامه راهکار کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا را با هم بررسی می‌کنیم.

چگونه کاربران را به اشتراک داده‌ها ترغیب کنیم؟

در کشورهایی از جمله آمریکا که صبحت از خودروهای متصل به صورت جدی صورت گرفته است، چالش مقاومت در به اشتراک گذاشتن داده‌ها نیز وجود دارد. کاری که دولت این کشورها کرده‌اند این است که در باب پذیرش افراد در اشتراک داده‌ها، مزایایی را برای شهروندان قائل شده است.

به این مثال دقت کنید. اگر شما در آمریکا باشید و بخواهید خودروی خود را بیمه کنید، با دو مسیر مختلف رو‌به‌رو خواهید بود. اولین مسیر این است که درست مانند قبلا خودرو شما بیمه شود. بدون توجه به اینکه چه عملکردی دارید مبلغ مشخصی را برای بیمه پرداخت کنید. دومین مسیر این است که بر روی خودروی خود ردیاب خودرو و سنسور تشخیص رفتار راننده نصب کنید. با این کار بیمه‌ی خودرو بر اساس عملکرد واقعی تعیین می‌شود. اما پیش از اینکه از شما بخواهند دیوایس خاصی را بر روی خودرو نصب نکنید، تخفیف‌های جذابی را به‌خاطر این مشارکت در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع یک بازی دو سر برد که شما داده‌های خودرو را به اشتراک می‌گذارید و در مقابل، حق بیمه‌ی کمتری پرداخت می‌کنید. به‌عبارتی شما داده‌های خودرو خود را به فروش می‌گذارید.

سخن آخر اینکه

همیشه تغییرات با مقاومت روبه‌رو است. باید راه دور زدن این مقاومت را یاد بگیریم. نمی‌توان صورت مسئله را برای همیشه پاک کرد و فکر کرد که دیگر تمام شده است. باید درست مانند کشورهای پیشرفته به‌دنبال یافتن راهی بود که مردم را با تغییر هماهنگ کرد. خیلی از مواردی که امروزه روی کار می‌آیند، نتایج مثبتی برای شهروندان به‌همراه دارند. اما آن‌ها به‌دلیل ناآگاهی، نمی‌توانند قبول کنند. قبول تغییر کاهش مقاومت تنها در شرایطی ایجاد می‌شود که در قدم اول، داده‌های کافی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم و از ارزش‌هایی که برایشان فراهم می‌شود، مطلعشان کنیم و در قدم بعدی، Offerهایی جذاب برایشان ایجاد کنیم. آن‌ها باید بدانند در مقابل انعطافی که نشان می‌دهند، ارزشی نیز دریافت می‌کنند. به‌عبارتی ما باید بین آن‌ها که می‌پذیرند و آن‌ها که نمی‌پذیرند، تفاوت قائل شویم.

 

منابع:

فیس‌بوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد، فارغ‌التحصیل کارشناسی آمار از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. خانم جهانگرد متخصص در تولید محتوای متنی در حوزه‌ی خودروهای متصل و تحول دیجیتال هستند. سابقه کاری 6 ساله در نگارش متون تخصصی با موضوعات اینترنت اشیاء، مدیریت ناوگان خودرویی و هوشمندسازی ناوگان از جمله نقاط قوت ایشان است.
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد، فارغ‌التحصیل کارشناسی آمار از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. خانم جهانگرد متخصص در تولید محتوای متنی در حوزه‌ی خودروهای متصل و تحول دیجیتال هستند. سابقه کاری 6 ساله در نگارش متون تخصصی با موضوعات اینترنت اشیاء، مدیریت ناوگان خودرویی و هوشمندسازی ناوگان از جمله نقاط قوت ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

خلاصه مطلب

ارتباطات در خودروهای متصل و اجزای شهری به 8 بخش اصلی تقسیم می‌شود که در این متن، هر یک به تفصیل توضیح داده شده است.