قرن بیستویکم مملو از وسایل نقلیه، آن هم در هر شکل و اندازهای است که چرخ اقتصاد ما را در چرخش نگه میدارد. چشمانداز خودروهای امروزی، از محدودیتهای حملونقل صرف، دور شده است و در عوض به صنایعی خدمت میکند که پتانسیل ایجاد ارزش بازار عالی از خدمات مبتنی بر داده را دارند. بهطوری که با تکیه بر محبوبیت چشمگیر اتصال تعبیه شده در خودروها، تحلیلگران پیشبینی میکنند خودروهای سبک جدید ایالات متحده، تا سال 2025 تا 90 درصد افزایش در وسایل نقلیهی متصل داشته باشند؛ این در حالیست که در هند، از هر 4 خودرو یک خودرو با اینترنت نسل پنجم به دیگر ناوگان خودرویی وصل خواهد شد. با چنین رشد شتابی، تخمین زده میشود که خودروهای متصل بیش از 5 درصد از کل دستگاههای متصل را در یک بازهی زمانی یکسان تشکیل دهند. بهعبارتی نقش تلماتیک در خودروهای متصل، در آینده بسیار پررنگ خواهد بود. این انتقال به سمت ناوگان متصل، به نرمافزارهای بخش خودرو کمک کرده است تا از بار ناخواستهی سمت خود، کم کنند.
در این متن از وبلاگ همران در نظر داریم که تلماتیک در خودروهای متصل را برای شما شرح دهیم. اینکه تلماتیک چگونه توانسته است این صنعت را با انقلابی عجیب روبهرو کند. اگر شما نیز در این مورد مطالعاتی داشتهاید حتما در قسمت نظرات آنها را با ما بهاشتراک بگذارید.
تلماتیک در خودروهای متصل و نحوهی استفاده از دادههای ایجاد شده
همیشه تعریف حملونقل این بوده است: یک فرآیند غیرمتمرکز برای امکان سفر بین دو نقطه. مفهوم وسایل نقلیهی متصل، حس یکپارچگی را به ارمغان میآورد. اما با قرار دادن منافع رانندگان در مرکز امور، خودروهای متصل زنجیرهی ارزش خودرو و کل اکوسیستم اطراف آن را بهبود میبخشند. تلماتیک در خودروهای متصل در قدم اول آمده است تا منافع رانندگان را تامین کند.
وسایل نقلیهی مبتنی بر نرمافزار، یعنی خودروهایی که با اپلیکیشن و نرمافزارها مدیریت میشوند، شامل توانایی منحصربهفرد برای ثبت و اشتراکگذاری، با یک نهاد رمزگشایی متمرکز، ویژگیها و پارامترهای متعددی است که عملکرد راننده و وسیلهی نقلیه و همچنین محیط عملیاتی را ارزیابی میکند. این موجودیت مرکزی است که سپس دادههای خودرو را رمزگشایی میکند، که باعث میشود دادههای مربوط به رانندگی شخصیسازی شود. این دادههای شخصیسازی شده هستند که پیشرفت در راهکارهای خودروهای متصل، خدمات خودرو، ایمنی و عملکرد را بهبود بخشیده و توسعه میدهند.
ما که توسط وسایل نقلیهی بیشماری در اطرافمان احاطه شدهایم، بهندرت میایستیم تا به تأثیراتی که ممکن است بر زندگی ما بگذارند فکر کنیم. این موضوع میتواند آینده را همانطور که میدانیم تغییر دهد. وسایل نقلیهی متصل با یک محصول انقلابی که نفوذ گسترده را بهسرعت هدف قرار میدهد، صنعت را مورد ضربههای پیدرپی قرار داده است. البته منظور از ضربه، اصلا بد نیست. گاهی بعضی ضربات باعث میشود صنعت بهخود آمده و تحولات دنیای مدرن را دنبال کند.
تلماتیک در خودروهای متصل، دادههای تولید شده متعلق به چه کسی است؟
از جمله دادههای جمعآوری شده میتوان به مکان واقعی، سرعت، سطح مخزن سوخت، وضعیت سلامت خودرو، وضعیت باتری، خوانش کیلومترشمار، فشار باد لاستیک و موارد دیگر، دادههای خودروی متصل با اطلاعات منحصربهفرد هر وسیلهی نقلیه، عملکرد آن و راننده که معمولاً مبتنی بر آن است، اشاره کرد. کاربران نهایی یا رانندگان، تنها مالکان این اطلاعات هستند. در صورت رضایت آنها مجوز استفاده و اشتراکگذاری این دادهها به ارائهدهندهی سرویس OEM و در ابعاد دیگر، برای طیف وسیعی از ذینفعان، ارائه میشود.
از دادههای خودروهای متصل چه استفادهای میشود؟
تلماتیک در خودروهای متصل دادههایی را تولید میکند که بتوان با آنها تصمیمگیری کرد. دادههای خودروهای متصل بهعنوان یک راهحل یکپارچه برای اکثر چالشهای صنعت خودرو، با یک منبع واحد عمل میکند. در اینجا برخی از مزایای برتر استفاده از قدرت دادههای خودروی متصل بیان شده است:
1. نیاز به قطعات بعدی را کاهش میدهد
یکی از مزایای استفاده از قدرت دادههای خودرو مبتنی بر تلماتیک این است که نیاز به وابستگی به چندین دستگاه پس از فروش را از بین میبرد و به کسبوکارها اجازه میدهد بر فعالیتهای کلیدی درآمدزا تمرکز کنند. از آنجا که خودروها از همان ابتدا هوشمند تولید میشوند، دیگر نیاز به سنسورها و قطعات بعدی نیست. رانندهی خود نیاز ندارد که خودرو را مدیریت کند.
2. دادهها بر فضای ابری یکپارچه میشوند
اغلب، دادههای خودروی متصل از طریق یکپارچهسازی سریع ابری و APIهای در دسترس، در اختیار مشاغل مربوط به صنعت خودرو قرار میگیرند که نهتنها کل فرآیند را تسریع میکنند، بلکه راحتی را نیز به ارمغان میآورند. البته که در این مورد نباید امنیت را فراموش کرد.
3. هزینه کردن برای نصب نیاز نیست
ارائه دهندگان خدمات دستگاههای دادههای خودروهای متصل، دیگر کابلها، زمان نصب طولانی و هزینههای بالا را حذف میکنند. آنها منبعیابی سریع و آسان دادهها را مستقیماً از OEMها با CapEx و OpEx بهینهسازی شده، تجربه میکنند. بهعبارتی چون خودرو در کارخانه تجهیز میشود، معمولا این کابلکشیها به حداقل میرسد.
4. کیفیت دادههای ارائه شده افزایش مییابد
بدون شک، دادههایی که مستقیماً از وسایل نقلیهی منبع و OEM مربوطهی آنها جمعآوری میشوند، حاوی اطلاعاتی هستند که برای مشتریان ارزشمندتر، سادهتر و مفیدتر خواهند بود.
5. از قدرت هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء استفاده میشود
در حالی که ممکن است وسیلهی نقلیه به خودی خود ارزش چندانی برای مشاغل مربوط به صنعت خودرویی نداشته باشد، اهمیت پنهانی ورای آن است که توجه را به خود جلب میکند و راهحلهای انقلابی را تقویت میکند که از طریق استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، خودرو مدیریت میشود. تلماتیک در خودروهای متصل در این بخش بهخوبی نقش خود را ایفا کرده است.
»»» مطالب پیشنهادی با فناوریهای خودروهای متصل آشنا شوید
تلماتیک در خودروهای متصل چه مزایای دیگری به ارمغان آورده است؟
از دیگر مزایای آن میتوان به موارد زیر هم اشاره کرد. البته که باید بر این نکته تاکید کنیم که مزایا به این موارد محدود نخواهند شد:
- فرآیندهای چرخهی حیات آسان و سریع، از تشخیص تا ارائهی راهکار.
- استانداردسازی پارامترهای خودرو برای همهی مدلها.
- فعال کردن تجزیهوتحلیل دادهها و خدمات ارزشافزوده برای باز کردن فعالیتهای تجاری پایدار.
- بینشهایی فراتر از دستگاهها و برنامههای OBD، اندازهگیری ویژگیهای مختلف.
چرا دادههای خودروهای متصل تا این حد مهم هستند؟
دادههای جمعآوری شده از وسایل نقلیهی متصل، ارزش زیادی برای توسعه و بهبود طیف گستردهای از خدمات در اکوسیستم خودروهای متصل دارند. نقش مهمی در تأثیرگذاری بر تجربهی داخل خودرو، سطح راحتی، نگهداری و همچنین ایمنی مسافران نیز خواهند داشت. البته که کمک زیادی به ارائهدهندگان خدمات در ایجاد یک تجربهی لذتبخش رانندگی، میکنند. با بهینهسازی عملکرد خودرو، دادههای جفتشده با اینترنت اشیاء خودرو، موهبتی برای آیندهی اتصال در خودروهاست.
در اینجا نگاهی مختصر به چگونگی تأثیر این دادهها بر صنایع مختلف در بخش خودرو تا تجربهی رانندگی خواهیم داشت.
1. مدیریت ناوگان خودرویی با دادههای تلماتیک در خودروهای متصل
تجزیهوتحلیل هوشمند دادههای وسایل نقلیهی متصل، تا حد زیادی در خدمت صنعت ناوگان است. مدیران ناوگان این فرصت منحصربهفرد را بهدست میآورند تا کل عملیات و هزینههای خود را با دید سیستمیتری ببینند. حتی میتوان گفت این دادهها در زمان واقعیتری نیز در اختیار آنها قرار میگیرند. ناوگان متصل در هماهنگی با فناوری هوش مصنوعی کار میکنند تا جریان اطلاعات را ساده کنند و هر متغیری را با هم هماهنگ کنند تا استراتژیهای مدیریت ناوگان را توسعه داده و رشد را تقویت کنند.
در نتیجه، انتظار میرود که تأثیر هوش مصنوعی بر مدیریت ناوگان، تصادفات را تا 60 درصد کاهش، هزینههای برخورد را تا 75 درصد کاهش، زمان عملکرد را تا 50 درصد افزایش و هزینههای کلی ناوگان را تا 40 درصد بهبود ببخشد. فناوری وسایل نقلیهی متصل با ایجاد یک جبههی متحد در برابر برخی از چالشهای مهمی که مدیران ناوگان با آن مواجه هستند، شفافیت را در نیازهای راننده و مصرفکننده با موفقیت به ارمغان آورده است.
دادههای خودرویی، مدیران ناوگان را قادر میسازد:
- بهراحتی ناوگان را در زمان واقعی نظارت کنند، مکان زنده را ردیابی کنند، از سرقتها جلوگیری کنند و موارد دیگر.
- کارهای روزمره مانند صورتحساب و پرداخت، مسیریابی، زمانبندی نگهداری و… را خودکار کنند.
- مدیریت نوسان هزینههای اداری و سوخت برای بهینهسازی عملیات را با دقت انجام دهند.
- عملکرد راننده را ارزیابی کنند و رفتار ایمن را از طریق فرصتهای مربیگری تشویق کنند.
- سلامت خودرو را کنترل کنند، یادآوریهای خدمات را خودکار کنند و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را بهطور فعال پیگیری کنند.
- خطر خطای انسانی و عدم ارتباط را کاهش دهند.
2. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانهی خودرو
ارائهدهندگان خدمات خودرو از طریق حسگرهای داخلی که بهطور مداوم جنبههای مختلف سلامت خودرو را نظارت میکنند، به مقادیر قابلتوجهی از دادههای خودرو دسترسی پیدا میکنند. این یک فرصت منحصربهفرد برای نظارت بر پارامترهایی است که مستقیماً بر حرکت، اجزای کلیدی و همچنین کیفیت سواری و ایمنی مسافر تأثیر میگذارد و آنها را قبل از خرابی، تعمیر میکند. این دادهها همچنین میتوانند با شناسایی مشکلات احتمالی و جلوگیری از خرابیها از طریق نگهداری و تعمیرات پیشبینیشده، کاهش زمان خرابی تا 50 درصد و هزینههای تعمیر و نگهداری تا 40 درصد را فراهم کنند.
خدمات نگهداری و تعمیرات مبتنی بر داده این موارد را تضمین میکند:
- نظارت بر زمان واقعی وسایل نقلیه برای جلوگیری و کمک به خرابی.
- دسترسی همزمان به کدهای تشخیصی تولید شده توسط موتورهای خودرو.
- نظارت دقیق بر سطح سوخت، فشار تایر، دمای هوا، دمای روغن، دمای موتور، RMP و موارد دیگر.
- ارائهی تعاملات فردی مبتنی بر داده و فعالانه با مشتری.
- بهبود ایمنی کلی جاده و تجربهی رانندگی.
3. ارائهی بیمه بر اساس میزان استفاده از خودرو
بخش دیگری از صنعت خودرو که از مفهوم وسایل نقلیهی متصل سود زیادی میبرد، صنعت بیمه است. هوش مصنوعی در وسایل نقلیه با قادر ساختن بیمهگذاران خودرو برای اندازهگیری دقیق رفتار راننده، اقدامات ناایمن و همچنین مسافتهای طی شده، به محصول بیمهای جدید منجر شده است: بیمهی مبتنی بر استفاده. همانطور که از نام آن پیداست، راهحلهای UBI بر اساس الگوهای استفاده فردی، عوامل فاکتورگیری مانند شتاب سریع، انحراف، سرعت بیش از حد و… و سیاستهای قیمتگذاری، از رانندگان خودرو محافظت میکنند که منجر به راهحلهای بیمه واقعاً شخصیشده میشود.
در نتیجه، بیمهگران انعطافپذیری برای ارائه تخفیفهای اضافی به رانندگان ایمن دارند و رانندگان ناایمن را پاسخگو میدانند، در حالی که بیمهگذاران برای رانندگی ایمن انگیزه ایجاد میکنند. این امر منجر به تمایل 56 درصدی رانندگان به پذیرش مدلهای UBI در آیندهی نزدیک شده است، در حالی که نزدیک به 20 درصد از رانندگان قبلاً UBI را پذیرفته بودند.
دسترسی به دادههای تاریخی و بیدرنگ برای بیمهگران این موارد را فراهم میکند:
- مدلهای قیمتگذاری پویا مانند Pay As You Drive (PAYD) و Pay How You Drive (PHYD) ارائه میدهند.
- با ارائهی طرحهای بیمهی سفارشی، روابط عمیقتری با مشتریان برقرار میکنند.
- پردازش ادعاها با دادهها و اطلاعات برخورد شفاف را با سرعت بیشتری پیش میرود.
- ایمنی جاده در نتیجهی نظارت بر رفتار راننده و تکنیکهای مبتنی بر انگیزه، برای بهبود مهارتهای رانندگی افزایش مییابد.
- با یافتن علت واقعی در پس برخوردها، تقلبها و ادعاهای نادرست، شناسایی شده و از آنها جلوگیری میشود.
- هشدارهای تمدید خطمشی جدید، هشدارهای اضطراری و کمکهای کنار جادهای با سرعت بیشتری ارسال میشود.
4. شهرهای هوشمند
شهرهای فردا نیازمند فناوریهای فردا هستند که میتوانند به شهروندان کمک کنند تا زندگی پایداری داشته باشند. هوش مصنوعی، اطلاعات مهمی را به برنامهریزان شهری هوشمند میدهد که برای سنجش تلاشهای خود به آنها نیاز دارند تا بتوانند پروژههای ترافیکی و معماری را بهدرستی تصور کنند و راهکارهای بهینهتری را فراهم آورند. کارشناسان بر این باورند که فناوری هوش مصنوعی و دادههای خودرو میتواند کیفیت زندگی را 10 تا 30 درصد بهبود بخشد و در نتیجه باعث کاهش بار ترافیکی، رفتوآمدهای طولانیتر، افزایش ایمنی و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانهای میشود که همگی باعث ایجاد یک روش سبز و پاک زندگی میشوند.
دادههای خودروی متصل و فناوریهای پیشرفته مانند پشتیبانی از هوش مصنوعی و 5G، این موارد را فراهم میکند:
- نظارت و کنترل در زمان واقعی بر علائم ترافیکی، باجههای عوارض، خطوط حملونقل و موارد دیگر.
- مدیریت ترافیک پویا برای کاهش ازدحام و افزایش کارایی.
- یادگیری بر اساس تغییر روندهای تحرک، برای اجازه دادن به جریان ترافیک روان.
- اطمینان از ایمنی در مواقع اضطراری و برخورد، از طریق کوتاه شدن زمان پاسخ.
- راهحلهای پارکینگ هوشمند و پرداخت خودکار.
- مدیریت و تقویت عملیات زیرساخت شارژ عمومی EV.
5. تبلیغات هدفمند
انتظار میرود تا سال 2030، وسایل نقلیهی متصل شاهد نفوذ 90 تا 95 درصدی به فروش خودروهای جدید جهانی باشند. چنین سهم بازار بالای وسایل نقلیهی هوشمند و متصل، منجر به شکل جدیدی از تبلیغات شده است که میتواند بر اساس راننده خودرو و مسافران شخصیسازی شود.
با تجزیهوتحلیل دادههای خودرو میتوان مشخص کرد که یک رانندهی خاص چه نوع موسیقی یا محتوایی را دوست دارد، کجا خرید میکند، غذا میخورد یا کار میکند و هر چندوقت یکبار به تبلیغات در سیستم سرگرمی داخل خودرو پاسخ میدهد. سپس میتوان تبلیغات و کمپینهای بازاریابی هدفمندتری را برای تبدیل به مشتری خریدار همراه با دادههای اندازهگیری بازگشت سرمایه در هر مرحله به آنها ارائه کرد.
6. وسایل نقلیهی الکتریکی
برقیسازی در سراسر جهان رو به افزایش است و در ذهن برخی از تأثیرگذارترین خودروسازان قرار دارد. در حالی که بسیاری بر این باورند که اکوسیستم EV هنوز توسعه نیافته است، شکی وجود ندارد که دادههای خودروهای غنی، میتواند چشمانداز صنعت را تغییر دهد. دادههای جمعآوری شده از وسایل نقلیهی متصل و الکتریکی در برنامهریزی و استقرار ایستگاههای شارژ قابل اعتماد، یافتن نزدیکترین ایستگاه در زمان واقعی، نظارت بر تقاضای شارژ، بهینهسازی زمان شارژ و عملکرد باتری و تشویق به بهبودهای مداوم، مفید خواهد بود. با افزایش 160 درصدی فروش خودروهای برقی از نیمه اول سال 2021، زمینه زیادی برای اجرای چنین راهحلهایی برای تسریع بیشتر صنعت خودروهای برقی وجود دارد.
7. معکوس کردن زنجیرهی ارزش
در حالی که بهطور معمول دنیای خودرو، فناوریهایی را بر روی تجهیزات اصلی پیادهسازی میکند تا آنها را کارآمدتر کند، فناوری وسایل نقلیهی متصل ارزش را به سازندگان خودرو باز میگرداند. با جمعآوری و مرتبط کردن ویژگیهای کلیدی راننده و وسیلهی نقلیه با خدمات بیدرنگ، افزایش زمان کار و کاهش موارد احتمالی، وسایل نقلیه متصل اساساً به OEMها، دادههای تجزیهوتحلیل شده و KPIهای بهبودیافته را هدیه میدهند. چنین تراکنشهایی به نفع تولیدکنندگان است که دادههای پیشرفته را مستقیماً از میدان آزمایش بهدست میآورند، در حالی که مصرفکنندگان به وسایل نقلیه و محصولات، بهطور گستردهتری دسترسی پیدا میکنند.
آیا با تلماتیک در خودروهای متصل هنوز هم حفظ حریم خصوصی یک چالش بزرگ است؟
با مزایای فراوانی که با تلماتیک در خودروهای متصل ارائه میشود، کاربرانی که برای اولین بار از آن استفاده میکنند اغلب نگران این هستند که چگونه میتوان حریم خصوصی دادههای شناسایی شخصی (PII) خود را حفظ کرد. اینجاست که انتخاب شریک داده مناسب بیشترین تفاوت را ایجاد میکند؛ زیرا میتواند منجر به رونق کسبوکار خودرو شما و جلب اعتماد مصرفکننده شود و یا در نهایت منجر به شکایت دسته جمعی بر اساس نقض امنیتی شود. توجه به این نکته مهم است که حفظ حریم خصوصی و امنیت دادهها در هنگام برخورد با دادههای حساس بسیار خوب است و اگر میخواهیم حضور این فناوری طولانیمدت باشد، باید حفظ حریم خصوصی و امنیت در اولویت قرار گیرد.
در نهایت میتوان گفت که
با رشد سریع تقاضا برای اتصال خودرو، به لطف ظهور خدمات درخواستی و سهولت بیشتر، هیچ مانعی در آیندهی دنیای خودرو برای اتصال وجود ندارد. بازار از اتصالات بهدست آمده در سایر جنبههای زندگی مانند خانههای هوشمند و دستگاههای تلفن همراه تأثیر قابلتوجهی میگیرد و انتظارات مصرفکننده را بالا میبرد. با همهی گفتهها و کارهای انجام شده، میتوان گفت بازار دادههای خودروی متصل برای مدت طولانی اینجاست و انتظار میرود با پذیرش گستردهی خودروهای برقی و خودروهای خودران، مورد توجه بیشتری هم قرار گیرد.
با این حال، چیزی که برای همهی بازیکنان در این اکوسیستم حیاتی باقی میماند، همتراز ماندن با این دگرگونی است که بهنظر میرسد در بیشتر موارد در یک جهت شده است. این برعهدهی کسب و کارهای خودرو است که به این تغییر فکر کنند، تأثیر آن را درک کنند و مراقب یک شریک دادهی اختصاصی باشند که میتواند به آزادسازی مزایای دادههای خودرو متصل، کمک کند.
منبع: