نقش رانندگان در اکوسیستم خودروهای متصل را با بررسی کلی اکوسیستم، توضیح میدهیم. این بهترین روش است. امروزه، خودروهای تولید شده توسط سازندگان اصلی تجهیزات اصلی خودرو، همراه با سیستمهای تعبیه شده در خودرو، ساخته میشوند. بهزودی آنها به اشیاء ارتباطی تبدیل خواهند شد. چیزی که با نام اینترنت اشیاء میشناسیم. IPSOS پیشبینی کرده بود که تا سال 2020، 69 میلیون خودروی متصل در جادهها وجود خواهند داشت که معادل 75 درصد از کل خودروهای تولید شده در سراسر جهان است، اما آنچه که رخ داد کمی با پیشبینیها متفاوت بود.
در این متن از وبلاگ همران در نظر داریم نقش رانندگان در اکوسیستم خودروهای متصل را با هم بررسی کنیم. اینکه آنها از این اکوسیستم چه سودی میبرند و چرا باید از آن استقبال کنند؟ اگر این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده است، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.
ایجاد محصولات و خدمات جدید با ایجاد نیازهای نوین در رانندگان
خودروهای متصل، اکوسیستم جدیدی در صنعت خودرو ایجاد کردهاند که در حال بهوجود آوردن مجموعهای از شراکتهای نوآورانه با شرکتهای فناوری، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) و سایر شرکتهایی است که خارج از محدودهی خودروسازی سنتی فعالیت میکنند. این همکاریها بهطور فزایندهای بر ایجاد محصولات و خدمات جدید برای برآوردن نیازهای سبک زندگی نوین رانندگان و صاحبان خودروی امروزی، متمرکز میشوند. نقش رانندگان در اکوسیستم خودروهای متصل آنجا اهمیت پیدا میکند که اگر آنها این محصول را نپذیرند، اکوسیستم عملا با شکست روبهرو میشود.
این اکوسیستم جدید، رانندگی به سبک سنتی را بهکلی از بین نبرده، بلکه آن را بهبود بخشیده است. اکوسیستم خودروهای متصل، بهسرعت در حال تکامل است تا نیازهای متغیر و پیچیدهی رانندگان و صاحبان ناوگان را برآورده کند. هنگامی که خودروهای متصل برای اولین بار وارد بازار شدند، حدود سال 2010، بیشتر محصولات و خدمات، مانند: اعلانهای تعمیر و نگهداری خودکار و سفارش قطعات برای وسایل نقلیهی لوکس، GPS و سیستمهای پیشرفته شناسایی پارکینگ، آگاهی از موقعیت جغرافیایی، با توجه به عملکرد خودروهای سنتی طراحی شده بودند، اما با افزایش میزان وابستگی رانندگان به گجتها و تلفنهای همراه، یکپارچگی عظیمی در این صنعت رخ داد.
دستهبندی کلی محصولات و خدمات در اکوسیستم خودروهای متصل
اکثر محصولات و خدمات را میتوان در 5 خوشهی عملکردی اصلی دستهبندی کرد که عبارتند از:
- ارتباطات دوطرفه
- رانندگی
- مدیریت
- اطلاعات سرگرمی
- خدمات یکپارچگی
- امنیت ایمنی
این نوع دیدگاهها و افقهای دید، در حال گسترش هستند؛ زیرا روشی که مردم از طریق آن از فناوری استفاده کرده و به آن تکیه میکنند، نحوهی تعامل آنها با جهان را تغییر میدهد، پویایی که با روی کار آمدن اینترنت اشیا، پیچیدهتر میشود. درست همانطور که دستگاههای متصل، مدیریت تمام جنبههای زندگی را برای مصرفکنندگان ممکن کردهاند، خودروسازان و شرکای غیرسنتی آنها، اکنون در حال کشف این موضوع هستند که چگونه خودروهای متصل میتوانند نیازها و خواستههای مشابه را برآورده و تسهیل کنند. خودروی متصل به اینترنت، میتواند رانندگی را با روش بهبودیافتهتری ایجاد کند.
نقش رانندگان در اکوسیستم خودروهای متصل با ورود Audi
Audi Connect Easy Delivery نمونهی بارز نحوه همکاری شرکتها در این زمینه است. این خودروساز با DHL، یک سرویسپیک بینالمللی و آمازون همکاری میکند، تا سطح جدیدی از راحتی را برای خرید آنلاین و خدمات تحویل، ارائه کند. صاحبان آئودی اکنون میتوانند از آمازون درخواست کنند تا سفارشات را مستقیماً به صندوق عقب خودروی آنها تحویل دهد. پلتفرم فناوری، شامل خرید آنلاین، خدمات مکانیابی و امنیت است که به آمازون امکان میدهد ماشین را در پارکینگ قرار دهد، یک کد امنیتی برای محفظهی چمدان وارد کند، صندوق بار را بیرون بیاورد و بسته را داخل آن بگذارد.
بسیاری از برندها روشهای مشارکتی بیشتری را برای همکاری با یکدیگر برای سرعت بخشیدن به نوآوری در سراسر جهان اتخاذ میکنند تا فرصتها و فناوری خودروهای متصل را به حداکثر برسانند. بهعنوان مثال: BMW، یکی از برندهای پیشرو در بازار خودروهای متصل، BMW Connected Drive را به یک پلتفرم Open API تبدیل کرده است که به کسب و کارها امکان میدهد برنامهها و خدمات را توسعه دهند. مثال دیگر Google’s Open Automotive Alliance است که در سال 2014 بهعنوان یک اتحاد جهانی از شرکتهای فناوری و خودرو، از جمله آئودی، جنرال موتورز، هوندا، هیوندای و انویدیا، با تمرکز بر ادغام پلتفرم اندروید در خودروها، راهاندازی شد.
»»» مطالب پیشنهادی نقش تولیدکنندگان خودرو در اکوسیستم خودروهای متصل چیست؟
سطوح پذیرش، توسط رانندگان با توجه به تجربهی رانندگی
سطوح پذیرش، با توجه به عملکرد ارائه شده در خودروهای متصل، بسیار متفاوت است و جای تعجبی نیست که رایجترین عملکردها مورد استفادهی آنهایی قرار میگیرد که مستقیماً بر تجربهی رانندگی یا داخل خودرو متمرکز هستند. از این موارد میتوان به GPS، تنظیم آینه با گوشی هوشمند، عیبیابی تعمیر و نگهداری از راه دور و بهصورت پیشگیرانه اشاره کرد. البته موارد خارجی چون خدمات اضطراری و یا امداد جادهای هم هستند که امروز توسعه یافتهاند. با این حال، پرداخت تلفن همراه (بهویژه برای درایوها)، خرید آنلاین و سایر خدمات یکپارچگی، کمتر مورد استفاده قرار میگیرند و در نتیجه فرصتهای قابل توجهی را ارائه میدهند.
نقش رانندگان در اکوسیستم خودروهای متصل، کجا پررنگتر است؟
با این جمله متوجه میزان تاثیر رانندگان خواهید شد. در این اکوسیستم، خودروها به هم متصل میشوند و این رانندگان هستند که خودروها را میرانند. پس آن عنصری که در این اکوسیستم باید با تغییرات خو بگیرد، در قدم اول رانندگان هستند. پس در قدم ابتدایی باید چالشهای آنها را شناسایی کرد و در قدم بعدی به این چالشها پاسخ داد. تنها با همین روش میتوان به رانندگان این اطمینان را داد که نهتنها نقش مهمی در این اکوسیستم برعهده دارند، بلکه به دغدغههای آنها نیز پاسخ داده شده است.
»»» مطالب پیشنهادی اکوسیستم خودروهای متصل، اکوسیستم موفق بر پایهی دادههای دیجیتال
ایجاد اطمینان در رانندگان با Big Data
همه بهخوبی میدانیم که خودروهای متصل با تکنولوژی پیشرفته، توانسته است انقلابی سخت در صنعت خودروسازی ایجاد کند. با دادههای مربوط به موقعیت لحظهای خودرو، رانندگان و صاحبان ناوگان خودرویی، امنیت بیشتری دارند. زمانی که ناوگان خودرویی به لوازم جانبی تجهیز میشوند، دادههایی که توسط آنها جمعآوری میشود، تحلیل درست آنها و نمایش آنها بهشکلی که کاربران بتوانند با یک نگاه از آنها آگاه شوند، میتواند مزایای زیادی علاوه بر امنیت داشته باشد.
1. با دادههای دریافتی، موقعیت لحظهای دریافت میشود
اشتباه نکنید، این موضوع به موقعیت جغرافیایی خودرو خلاصه نمیشود. رانندگان، میتوانند وضعیت جاده، ترافیک، نزدیکترین مرکز کمکهای جادهای، پمپ بنزین یا گاز را نیز دریافت کنند. این دادهها شاید در ابتدا تنها چند دادهی معمولی، بهنظر برسد، اما ترکیب و یکپارچگی آنها بهخوبی میتواند میزان امنیت راننده و خودرو را در کوتاهترین مدت و بالاترین سطح اطمینان فراهم کند.
2. زیرساختهای شهری با برنامهریزی بهبود پیدا میکند
آگاهی از تصادفات گذشته و ثبت دلایل آنها، میتواند به طراحی مسیرهای بهتر کمک کند. در واقع، آنچه که باعث تصمیمگیریهای بهتر میشود، دادههای گذشته است که درست مانند مسیری مشخص، راه را نشان میدهند. حتی با توجه به موقعیت مکانی که خودروها سوخت تمام کردهاند و با مشکل روبهرو شدهاند، میتوان برای پمپهای بنزین آینده نیز برنامهی مشخصی داشت.
3. چالش نگهداری و تعمیرات به پایان میرسد
از جمله مشکلات رانندگان، یادآوری هشدارهای نگهداری و تعمیرات خودرو است. سامانهی ردیابی و همچنین خودروهای متصل، شرایطی را ایجاد میکند که با توجه به عملکرد خودرو بتوان تعمیرات و نگهداری پیشبینی شده را پایهریزی کرد.
4. امکان رانندگی ایمن فراهم میشود
پلتفرم خودروهای متصل، شرایطی را ایجاد میکند تا رانندگان بتوانند با دریافت بازخوردهای بهموقع و لحظهای و همچنین روشهایی برای بهبود رانندگی، امینت سفر را افزایش دهند. به هر حال نقش رانندگان در اکوسیستم خودروهای متصل بسیار حیاتی است و باید به موضوع امنیت، اهمیت زیادی داده شود.
5. سرقت خودرو به حداقل میرسد
شاید بتوان گفت موضوع سرقت خودرو، نهتنها برای صاحبان ناوگان خودرویی، بلکه برای رانندگان نیز یک چالش بزرگ محسوب میشود. آلارمها و هشدارهای تعریف شده در پلتفرم، شرایطی را ایجاد میکند که سرقت به حداقل برسد. با این مورد میتوان بهراحتی، همراهی رانندگی را ایجاد کرد.
6. امنیت دادهها را فراهم کنید
به رانندگان نشان دهید که برای حفظ امنیت دادههای خودروها، برنامهی مشخص و مدونی دارید. آنچه که همیشه با دیجیتالی شدن پررنگ شده است، دادههایی است که توسط خودرو و راننده تولید میشود. این دادهها قرار است در اختیار چه کسانی قرار گیرد و اینکه آیا این امکان وجود دارد که ناگهان تمامی دادهها و اطلاعات شخصی، هک شده و سارقان بتوانند مسیرهای روزانهی راننده را چک کنند؟
این یک چالش مهم و در عین حال موضوعی کاملا حیاتی است که اگر برنامهای برای آن ارائه نشود، نهتنها رانندگان، بلکه سازمانها نیز با شما همراه نخواهند شد.
در نهایت اینکه
همران، با استفاده از دادههای ردیاب خودرو، به مشکلات حیاتی همچون ایمنی راننده و خودرو میپردازد. این پلتفرم، دادههای لحظهای را از وسایل نقلیه دریافت میکند و آن را با دادههای متنی تقویت میکند تا مجموعه اطلاعات منحصربهفردی ایجاد کند که به ذینفعان مختلف اجازه میدهد راهحلهای مربوط به هر بخش را ارائه دهند. این اپلیکیشن با یکپارچه شدن با سنسورها و سختافزارهای مختلف، این امکان را فراهم کرده است تا ذینفعان اکوسیستم، بتوانند بینشهای پیچیدهای را بهصورت همزمان بهدست بیاورند.
در نتیجه، شرکای تجاری را قادر میسازد تا از این اقدامات ایمنی، برای ایجاد یک تجربهی لذتبخش در مصرفکنندهی نهایی استفاده کنند. نقش رانندگان در اکوسیستم خودروهای متصل، علاوه بر عنصر اصلی بودن، یک مصرفکننده نیز است. آنها مصرفکنندهای برای دادههای ایجاد شده هستند. تلاش شما باید ایجاد همین حس باشد. راننده باید بداند بیشترین نفع را از این پلتفرم میبرد و تنها کنترل شدن، راهکار نهایی خودروهای متصل نیست.
منابع: