همچنان که تعداد خودروهای متصل در دنیا افزایش مییابد و تولیدکنندگان خودرو میبینند که دیگر چارهای جز قدم گذاشتن در این مسیر ندارند، به این نتیجه رسیدیم که باید در قدم ابتدایی بدانیم خودروهای متصل چیست و اینکه چرا دیگر ذینفعان نمیتوانند به مسیر دیگری فکر کنند.
در این متن از وبلاگ همران در نظر داریم در ابتدا توضیح دهیم که خودروهای متصل چیست و تاریخچهای کوتاه از آنها بیان کنیم. در ادامه از اینکه خودروهای متصل چگونه کار میکنند صحبت میکنیم. در این مطلب، شما در مورد فناوریها و سرویسهای این حوزه خواهید خواند و در نهایت دربارهی کاربرد آنها و منافعشان برای ذینفعان توضیحی خواهیم داد. اگر شما هم به این نتیجه رسیدهاید که مسیر پیشرو، مسیر جذاب و در عین حال پرچالشی است، پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
خودروهای متصل چیست؟
برای اینکه بهخوبی بتوانیم مفهوم خودروهای متصل را متوجه شویم، باید با تعریف زیرساختیتری با نام اینترنت اشیاء آشنا شویم. زمانیکه تمامی اشیاء اطراف ما از متحرک و غیرمتحرک، بتوانند با اینترنت به یکدیگر متصل شده و اطلاعاتشان را با هم در میان بگذارند، مفهومی به نام اینترنت اشیاء مطرح میشود. یعنی اینترنتی که توانسته است اشیاء بیجان را به یکدیگر متصل کرده و شرایطی را ایجاد کند که بتوانند با هم مکالمه کنند. البته در مورد نقش اینترنت اشیاء در خودروهای متصل بهصورت مفصلتری در ادامه متن خواهید خواند.
اگر به تعریف فوق دقت کنید، میبینید که اشیاء متحرک، بخشی از کلیهی اشیاء را تشکیل میدهد. پس خودروهای متصل، خودروهایی هستند که توانستهاند با اینترنت به یکدیگر متصل شده و اطلاعاتشان را با هم شریک شوند. اما آنچه که دربارهی خودروهای متصل اهمیت زیادی دارد و تقریبا میتوان گفت این موضوع بوده است که مفهوم خودروهای متصل را در میان همگان به مفهومی کاربردی تبدیل کرده است، امکان کنترل از راه دور این ناوگان با استفاده از اپلیکیشنها و نرمافزارهای مختلف است.
خودروهای متصل دامنهی وسیعتری از امکانات ارتباطی را نسبت به بسیاری از دستگاههای متصل دیگر ارائه میدهند. علاوه بر اینکه کاربران را قادر میسازند به انواع اطلاعات در زمان واقعی دسترسی پیدا کنند، میتوانند تماس بین خودرو و نمایندگی را تسهیل کنند و در صورت تصادف به خدمات اضطراری هشدار دهند. با این تفاسیر، خودروهای متصل خودروهایی هستند که به اینترنت متصل است. این خودروها معمولاً از طریق یک شبکهی محلی بیسیم (WLAN) که به خودرو اجازه میدهد دسترسی به اینترنت و دادهها را با سایر دستگاههای داخل و خارج خودرو به اشتراک بگذارد، متصل میشوند.
تاریخچهی خودروهای متصل
درست است که امروزه، خودروهای متصل قابلیتهای بسیار کاربردی دارند و میتوانند زندگی را برای کاربران راحتتر کنند، اما این خودروها از ابتدا اینگونه نبودند. ابتدای سفر پیشرفت خودروهای متصل، به سال 1980 برمیگردد. در این سال، خودروهای متصل برای اولینبار با فعالیتهای کمپانی BMW مطرح شد. با گذشت زمان، قابلیتهای بیشتر و کاربردیتری به خودروهای متصل اضافه شد؛ برای مثال در سال 1996، خودروها برای نخستین بار به قابلیت برقراری تماس اضطراری، مجهز شدند. در همین سال جنرال موتورز، OnStar را بر روی کادیلاکها نصب کرده و آن را بهعنوان پلتفرم فناوریمحور خودرو متصل خود معرفی کرد. در سال 2001، امکان عیبیابی خودرو از راه دور فراهم شد. در سال 2004، استفاده از سیمکارتها در خودرو برای اتصال به اینترنت مورد توجه قرار گرفت. 3 سال بعد، یعنی 2007 با استفاده از گوشیهای هوشمند، کاربران میتوانستند از طریق اپلیکیشنهایی خودروهای خود را کنترل کنند.
تاریخچه خودروهای متصل و مسیر پرفراز و نشیبی که این فناوری تاکنون طی کرده، بسیار مفصل است. تاکنون کمپانیهایی مانند Mercedes-Benz، Audi، BMW و… توانستهاند پلتفرمهای مختلفی را برای دسترسی به خدمات اتصال آنلاین، مانند قفل کردن دربهای خودرو از راه دور، مکانیابی وسیلهی نقلیه و… از طریق گوشی هوشمند خود، فراهم کنند. این شرکتها همچنین توانست خدماتی از جمله مدیریت تعمیر و نگهداری را ارائه دهند. اکنون، خودروهای متصل بهعنوان یکی از مهمترین تکنولوژیهای مورد نیاز برای مقابله با چالشهای کلانشهری شناخته میشود؛ چالشهایی که بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان با آنها دستوپنجه نرم میکنند.
با وجود تاریخچهی پیچیدهی خودروهای متصل، همچنان مسیر طولانی پیشروی تمام بازیگران و کاربران این خودروها است. امروزه، ارتباطات V2X و اتصالات سلولی، شبکهای متصل بین خودروها، زیرساختهای شهری، عابران پیاده و هر چیزی که در اطراف ما وجود داشته باشد را ایجاد میکند. این شبکهها، زیربنای بسیاری از برنامهها قرار گرفته و همچنین ایمنی و راحتی را برای شهروندان فراهم میکند.
خودروهای متصل چگونه کار میکنند؟
خودروهای متصل به یک شبکهی اینترنت متصل هستند تا بتوانند ارتباطات دوطرفه را بین وسایل نقلیه (خودروها، کامیونها، اتوبوسها و قطارها) و سایر وسایل نقلیه برقرار کنند. از طرفی، دستگاههای تلفن همراه و زیرساختها، برای ایجاد ارتباطات و رویدادهای مهم، فعال میشوند. برای مثال، در مورد ترافیک شهری و ایمنی تقاطع، این ارتباطات میتواند وسایل نقلیهی مجهز به فناوری خودروهای متصل را قادر سازد تا بهطور مداوم با دیگر اشیاء از جمله ناوگان و زیرساختها، ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لحظهای را دریافت کنند که باعث پاسخ خودکار میشود.
اتومبیلها، کامیونها، اتوبوسها و سایر وسایل نقلیه، میتوانند با دستگاههای داخل خودرو یا ایستگاههای خدمات پس از فروش که اطلاعات مهم ایمنی و تحرک را با یکدیگر به اشتراک میگذارند، ارتباط گرفته و صحبت کنند. خودروهای متصل همچنین میتوانند از ارتباطات بیسیم برای “گفتگو” با علائم راهنمایی و رانندگی، مناطق کاری، باجههای عوارض، مناطق مدرسه و سایر انواع زیرساختها، استفاده کنند. اطلاعات وسیلهی نقلیهی ارسال شده، ناشناس است. بنابراین وسایل نقلیه، قابل ردیابی نیستند و سیستم در برابر دستکاری، ایمن است. این موضوع به این دلیل مهم است که ایمنی دادهها شرط اول همکاری ذینفعان است.
با پیچیدهتر شدن و اتصال بیشتر وسایل نقلیه، امروزه خودروها به شبکههای پیچیدهتر و با پهنای باند بالا به یکدیگر متصل میشوند، تا طیف وسیعی از قابلیتها را فعال کنند. بهعنوان مثال، اینترنت اشیاء خودرو، ارتباطات خودرو به وسیلهی نقلیه و خودرو به زیرساخت را قادر میسازد تا نتایج زیر را ایجاد کند که بسیاری از آنها امروزه امکانپذیر هستند:
- کروز کنترل تطبیقی
- برنامهریزی خودکار مسیر بر اساس شرایط زمان واقعی
- ترافیک به دور از ازدحام هدایت شونده
- بهروزرسانی خودکار علائم جاده، برای گزارش ترافیک یا شرایط مسیر
- ارتباط با رانندگان، آگاه کردن آنها از محل تصادف
- ترمز خودکار خودرو برای جلوگیری از برخورد (در آزمایش)
- کنترل وسیلهی نقلیهی خودران و نیمهخودران (در آزمایش)
ردیاب خودرو، یکی از نمونههای فناوری است که از وسیلهی نقلیهی متصل پشتیبانی میکند؛ زیرا شبکهی GPS به ماشین اجازه میدهد تا مسیری را با در نظر گرفتن شرایط فعلی ترافیک، برنامهریزی کند. پیچیدگی GPS و استفاده از آن توسط خودروهای متصل با در نظر گرفتن رشد هر روزهی اینترنت روزبهروز، سادهتر خواهد شد.
خودورهای متصل یک اکوسیستم جدید
امروزه خودروهای تولید شده توسط سازندگان اصلی تجهیزات اصلی خودرو با سیستمهای تعبیه شده در خودرو ساخته میشوند. بهزودی آنها به اشیاء ارتباطی تبدیل خواهند شد. Ipsos پیشبینی میکرد که تا سال 2020، 69 میلیون خودروی متصل در جادهها وجود داشته باشد که معادل 75 درصد از کل خودروهای ساخته شده در سراسر جهان است.
خودروهای متصل اکوسیستم جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد کردهاند که در حال ایجاد مجموعهای از مشارکتهای نوآورانه با شرکتهای فناوری، سازندگان تجهیزات اصلی OEMs و سایر شرکتهایی است که خارج از محدوده خودروسازی سنتی فعالیت میکنند. این همکاریها بهطور فزایندهای بر ایجاد محصولات و خدمات جدید برای برآوردن نیازهای سبک زندگی متنوع مصرفکنندگان معاصر متمرکز میشوند. تحلیلگران صنعت نشان داده بودند که انتظار میرفت این پیشرفتها به افزایش تعداد خودروهای متصل در بازار جهانی از ۱۵ میلیون امروز به ۶۹ میلیون در سال ۲۰۲۰ کمک کند.
این اکوسیستم جدید، تحرک سنتی را با سیمکشی سختافزاری از راه دور، سیستمهای عامل، تجزیهوتحلیل بلادرنگ و پلتفرمهای محتوا، در میان عناصر دیگر، به تجربهی رانندگی تبدیل کرده است. اکوسیستم، خود بهسرعت در حال تکامل است تا نیازهای متغیر و پیچیدهی مصرفکنندهی معاصر را برآورده کند. هنگامی که خودروهای متصل برای اولین بار وارد بازار شدند، در حدود سال 2010، بیشتر محصولات و خدمات بر روی مسائل مربوط به خودروهای سنتی تمرکز داشتند. مانند اعلانهای تعمیر و نگهداری خودکار و سفارش قطعات برای وسایل نقلیهی لوکس، GPS و سیستمهای پیشرفتهی پارکینگ، آگاهی از نزدیکی. ارائهی یکپارچگی بیشتر با فناوریهای جدید روز، مانند تلفنهای هوشمند، شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در سیستمهای هندزفری و گزینههای سرگرمی یکپارچه بود.
اکثر محصولات و خدمات را میتوان در پنج خوشهی عملکردی اصلی دستهبندی کرد، که عبارتند از:
- اثر متقابل؛ که به عکسالعملها اشاره دارد.
- رانندگی؛ که بیشتر به کیفیت رانندگی اشاره دارد.
- مدیریت؛ که بیشتر به امور خودرو اشاره دارد.
- اطلاعات؛ سرگرمی که بیشتر به آهنگها یا حتی فیلمها اشاره دارد.
- همگرایی؛ که بیشتر به همسویی رانندگان با رانندگان دیگر اشاره دارد.
- امنیت؛ که بیشتر به افزایش امنیت جادهای اشاره دارد.
این افقها بیشتر در حال گسترش هستند؛ زیرا روشی که مردم از طریق آن از فناوری استفاده میکنند و به آن تکیه دارند، نحوهی تعامل آنها با جهان را تغییر میدهد، پویایی که با تبدیل شدن به اینترنت اشیاء، پیچیدهتر میشود.
درست همانطور که دستگاههای متصل مدیریت عملاً هر جنبه از زندگی خود را در حین کار برای مصرفکنندگان ممکن کردهاند، خودروسازان و شرکای غیرسنتی آنها اکنون در حال کشف این موضوع هستند که چگونه خودروهای متصل میتوانند نیازها و خواستههای مشابه را برآورده و تسهیل کنند. خودروی متصل موفق، با در نظر گرفتن اینترنت اشیاء بهخوبی عمل خواهد کرد. زین پس نهتنها یک وسیلهی نقلیه است که در بقیهی امور زندگی هم میتوان روی آنها حساب کرد.
»»» مطالب پیشنهادی اکوسیستم خودروهای متصل چیست؟
فناوریهای بهکار رفته در خودروهای متصل
در این بخش میخواهیم به فناوریهایی اشاره کنیم که در خودروهای متصل بهکار رفته است:
- عظیم دادهها و ماشین لرنینگ (Big Data and Machine Learning)
- بلاکچین
- تلماتیک
- SaaS Platform
- اینترنت اشیاء
- اینترنت نسل پنجم و DSRC
- فناوری کلود
- و هوش مصنوعی
1. کلان دادهها یا Big Data در خودروهای متصل
هنوز تعداد زیادی از از خودروهای متصل به جادهها راه پیدا نکردهاند، اما این فناوری ما را بهسمت وسایل نقلیهی کاملاً متصل و خودکار سوق میدهد (یا حداقل امیدواریم که چنین باشد!). در حال حاضر، اطلاعات استاندارد و غیرمتصل خودرو بهصورت محلی ذخیره میشود؛ به این معنی که خودرو با هیچ سروری برای انجام هر کاری که خودروهای متصل میتوانند انجام دهند، تعامل نمیکند. بهعنوان مثال:
- بهروزرسانی خودکار نقشهها
- انتخاب بهترین مسیر
- تنظیم آب و هوای داخلی بر اساس شرایط آب و هوایی
- تجزیهوتحلیل بازدهی موتور
- پخش موسیقی بر اساس علایق
درست است که خودروهای متصل داستان متفاوتی خواهند داشت. شما از آنها نهتنها برای اهداف سرگرمی، بلکه برای ایمنی و کارایی میتوانید استفاده کنید. سازندگان خودرو قادر خواهند بود عملکرد موتورها را نظارت کنند، نرمافزار را بهروز کنند و عملکرد خودرو را حتی از راه دور کنترل کنند. این بهمعنای تحرک و قطعا ایمنی بیشتر برای مالک است.
-
مدیریت ناوگان خودرو و تجزیهوتحلیل Big Data خودرو
تجزیهوتحلیل دادههای خودرو میتواند با جمعآوری Big Data از سنسورها و تجزیهوتحلیل مناسب آنها، با توجه به الزامات از پیش تعیین شده، به حل همهی این مسائل کمک کند. با گذشت زمان، چنین فناوریهایی بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. آنها به حفظ اوج عملکرد خودروها و همچنین صرفهجویی در هزینه با کنترل ناوگان کمک خواهند کرد.
-
کلان داده برای بازار انبوه خودرو
با تجزیهوتحلیل دادههای کلان، سازنده خودرو میتواند فوراً و مهمتر از آن از راه دور، به او اطلاع دهد. با کمک این دادهها، تجزیهوتحلیل رفتار مصرفکننده نیز امکانپذیر خواهد شد. شرکتها قادر خواهند بود تا همبستگیهای متمایزتری بین الگوهای رفتاری افراد مختلف پیدا کنند تا تجربهی شخصیتری را برای مشتریان خود فراهم کنند. بهعنوان مثال، شما یک GPS کاملا شخصیسازی شده در ماشین خود خواهید داشت تا راه را به رستوران مورد علاقه شما یا راحتترین پمپ بنزین و… هدایت کند.
2. چگونه بلاکچین ماشینهای آینده را متحول میکند
اتومبیلهای آینده مدتهاست که از تصورات ما به دنیای واقعی منتقل شدهاند. موفقیتها و شکستهای برجسته، بحثهای قطبی را پیرامون چشمانداز صنعت ایجاد کردهاند، اما هیچ نتیجهای بهدست نیامده است. همانطور که بیشتر خودروسازان به سمتوسوی صنعت فکر میکنند، هنوز سوالات بیپاسخ زیادی وجود دارد. بهعنوان مثال، شرکتها همچنان بهطور انحصاری بر روی خودروهای خود تمرکز میکنند و نه بر روی اکوسیستمی که در آن رانندگی میکنند.
عنصر کلیدی در استقرار موفقیتآمیز وسیلهی نقلیه خودران، ایجاد محیطهایی است که ارتباط دوطرفه بین خودروها و زیرساختهای پشتیبانیکنندهی آنها را تقویت میکند. در حالی که اینترنت اشیا (IoT) و شهرهای هوشمند این امر را در جهت مثبتی پیش گرفتهاند، فناوری بلاک چین ارتقاء قابل توجهی را ارائه میدهد که میتواند آیندهی رانندگی را متحول کند.
یکی از مزایایی که بلاکچین بهارمغان میآورد این است که دادهها را بهطور موثرتر و سریعتر پخش میکند. خودروهای بدون راننده باید دائماً از چند عامل کلیدی آگاه باشند؛ شرایط جاده، وضعیت خود و وضعیت سایر خودروها. اینترنت اشیا سنتی این فرآیند را بهدلیل پروتکلهای ارتباطی آن پیچیده میکند.
3. سیستمهای تلماتیک خودرو، کلید خودروهای هوشمند
یک سیستم تلماتیک خودرو شامل یک دستگاه ردیابی است که در داخل خودرو نصب شده است و به انتقال و ذخیرهی دادههای بلادرنگ کمک میکند. این دادهها به راننده یا مدیریت ناوگان خودرو منتقل میشود تا تعمیرات پیشگیرانه را برنامهریزی کند یا در صورت بروز مشکلات در جاده، واکنش سریع نشان دهد. مانند، هشدارهای نشت روغن، هشدار در مورد مصرف سوخت، خرابی و… .
-
خدمات تماس الکترونیکی یا eCall
در صورت تصادف خودرو، بدون هیچ اقدامی از سوی سرنشینان، خدمات eCall میتوانند بهطور خودکار هشداری را به مرکز اورژانس ارسال کنند. مرکز اورژانس میتواند از طریق تماس صوتی با سرنشینان تماس گرفته، اقدامات مناسب را انجام دهد و زمان مداخله را برای امدادگران و تیمهای امداد کاهش دهد. وسایل نقلیه همیشه با بهروزرسانیهای نرمافزار Over-The-Air (OTA) برای آخرین وصلههای امنیت سایبری بهروز هستند. تعمیرونگهداری پیشبینیکننده برای شناسایی از قبل منابع احتمالی خرابی و هشدار به کاربران قبل از وقوع فراهم شده است.
-
رانندگی راحتتر با سیستمهای تلماتیک
این سیستم، زودتر از ترافیک مطلع میشود و برای صرفهجویی در زمان، توصیههای مسیری را ارائه میدهد. این روزها ترافیک افزایش یافته است و انتشار CO2، بهشدت نگرانکننده است. تلماتیک با توصیه به سرعت بهینه، توقف را محدود میکند. حتی پیشنهاداتی را برای یافتن سریع نقاط پارکینگ و اجتناب از چرخش بیهوده پارکینگها ارائه میدهد.
4. SaaS هدایت آینده تحرک در دنیایی متصل
با استفاده از SaaS، سازندگان قادر خواهند بود در توسعهی وسایل نقلیهی جدید، نوآوری بیشتری داشته باشند. ایدهها را میتوان بهسرعت و کارآمد مورد آزمایش قرار داد و در صورت موفقیت، بهراحتی مقیاسپذیر کرد.
پراکاش همچنین میگوید: «در سیستمهای تولیدی SaaS مبتنی بر فضای ابری، همهی برنامههای کاربردی از پیش پیکربندی شدهاند و فرآیند راهاندازی اولیه را سادهتر میکنند.» همین موضوع منجر به صرفهجویی در زمان میشود؛ زیرا کاربر نسبت به راهحلهای نرمافزاری معمولی، زمان کمتری را برای نصب و پیکربندی برنامه صرف میکند. SaaS همچنین تجربهی راننده را با ارائهی زمینهی نقشه، مسیریابی بهینه و ویژگیهای ناوبری که ترافیک لحظهای، الگوهای راننده و شرایط آبوهوایی را در نظر میگیرد، بهبود میبخشد. این موضوع منجر به افزایش راحتی راننده و زمان رسیدن خواهد شد.
5. مزایای استفاده از اینترنت اشیاء در صنعت خودرو
کاربران اکنون میتوانند از طیف وسیعی از سیستمهای اطلاعات سرگرمی داخل خودرو، راهحلهای ناوبری، تلماتیک، سیستمهای کمک راننده و… لذت ببرند که راحتی و کارایی را برای مالک خودرو بهارمغان میآورند. سیستمهای ایمنی مجهز به اینترنت اشیا مانند تشخیص اشیا، تشخیص عابر پیاده و خط، سیستمهای ترمز خودکار و… کمک رانندگی را برای کاهش خطاهای انسانی و ایمنتر کردن وسایل نقلیه برای همه ارائه میکنند.
با دسترسی از راه دور به اطلاعات خودرو، کاربران بهراحتی میتوانند اطلاعات مرتبط در مورد خودروهای خود مانند سطح سوخت یا موقعیت مکانی در پارکینگ را از راه دور از طریق یک برنامهی تلفن همراه دریافت کنند که باعث صرفهجویی در زمان و افزایش تجربهی راننده میشود.
تعمیرونگهداری خودرو بهبود یافته است. دادههای جمعآوریشده از حسگرهای اینترنت اشیاء نصبشده در وسایل نقلیه را میتوان برای تشخیص شرایط قبل از خرابی خودرو تجزیهوتحلیل کرد. این موضوع، کاربران را به انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از نقص و کاهش هزینهی تعمیرونگهداری خودرو تشویق میکند.
6. تامین انرژی خودروهای متصل با 5G
5G در حال حاضر بهطور فزایندهای در مرحلهی تولید خودرو وجود دارد. قابلیت اتصال خدماتی مانند پارکینگ خودکار در کارخانه امکانپذیر میشود که در آن وسایل نقلیه، با کنترل از راه دور، بهطور خودکار در مناطق تولید و مراکز تدارکات حرکت میکنند. در این زمینه، شبکههای خصوصی 5G فرصتی را برای تنظیم قابلیتهای اتصال برای تقاضای سفارشیشده و در محل ارائه میدهند. بهعبارتی هنوز هم خیلی از قابلیتها با بهکارگیری اینترنت نسل پنجم و در کارخانه است که مورد استفاده قرار گرفته یا اینکه در نظر گرفته شده است.
7. چهار ویژگی برتر خودروهای متصل بر پایهی فناوری Cloud
همانطور که وسایل نقلیهی مدرن بهطور فزایندهای متصل و نرمافزار محور میشوند، نقش فضای ابری در محیط خودرو همچنان در حال رشد است. برای سالهای متمادی، تولیدکنندگان و تامینکنندگان خودرو بهدنبال راههای نوآورانه برای استفاده از اتصال خودرو به ابر، برای افزایش تجربهی جابهجایی و معرفی ویژگیهای جدید به وسایل نقلیهی خود بودند. امروزه، نقش اتصال وسیلهی نقلیه به ابر دیگر محدود به ارائهی مزایای جانبی مانند سرگرمیهای داخلی نیست، بلکه برای بسیاری از عملکردهای عملیاتی و امنیتی حیاتی نیز به آن تکیه میشود. در اینجا 4 ویژگی وجود دارد که از اتصال خودرو به ابر استفاده میکنند:
- بهروزرسانی نرمافزار تعمیرونگهداری خودرو
- مرکز عملیات امنیت خودرو
- برنامههای شخص ثالث
- واحدهای کنترل الکترونیکی مغز خودرو یا ECU
8. هوش مصنوعی چگونه صنعت خودرو را تغییر میدهد؟
صنعت خودرو برای کاهش هزینهها، بهبود کارایی، کیفیت و رعایت مقررات زیستمحیطی سختگیرانهتر، تحت فشار است. خودروسازان برای کمک به مقابله با این چالشها به هوش مصنوعی (AI) روی میآورند.
هوش مصنوعی میتواند به خودروسازان کمک کند تا وسایل نقلیهی بهتری طراحی کنند، آنها را کارآمدتر ساخته و بهطور موثرتری بفروشند. هوش مصنوعی همچنین نقش مهمی را در ایمنتر و قابل اطمینانتر کردن خودروها ایفا میکند. هوش مصنوعی میتواند به خودروسازان کمک کند تا وسایل نقلیهای را طراحی کنند که برای مشتریان جذابتر و با نیازهای آنها سازگارتر باشد. مزایای بسیاری از هوش مصنوعی در صنعت خودرو وجود دارد که در این بخش به آنها اشاره میکنیم:
- ایمنی: هوش مصنوعی میتواند با کاهش تصادفات و بهبود ایمنی راننده، به ایمنتر شدن وسایل نقلیه کمک کند.
- بهرهوری: هوش مصنوعی میتواند به بهبود بهرهوری سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک کند.
- عملکرد: هوش مصنوعی میتواند با بهینهسازی خروجی موتور، به بهبود عملکرد خودرو کمک کند.
- هزینه: هوش مصنوعی میتواند به کاهش هزینههای ساخت و تعمیر وسایل نقلیه کمک کند.
- رضایت مشتری: هوش مصنوعی میتواند به بهبود رضایت مشتری کمک کند.
انواع دیگری از فناوری هوش مصنوعی که میتواند در صنعت خودرو استفاده شود، شامل پردازش زبان طبیعی (NLP) و بینایی کامپیوتری است. صنعت خودرو در حال حاضر از هوش مصنوعی به روشهای مختلف استفاده میکند. برای مثال، سیستم Autopilot تسلا از یادگیری عمیق برای پردازش دادههای حسگرها و دوربینهای خودرو استفاده میکند تا رانندگی خودکار را فعال کند.
BMW از NLP برای توسعه دستیار مجازی استفاده میکند که میتواند اطلاعاتی در مورد ماشین و محیط اطراف آن ارائه دهد و همچنین به سوالات راننده پاسخ دهد. آیندهی هوش مصنوعی در صنعت خودرو بسیار امیدوارکننده است. با توسعهی سریع فناوری هوش مصنوعی، این احتمال وجود دارد که در آینده حتی برنامههای کاربردی بیشتری برای هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی توسعه یابد.
»»» مطالب پیشنهادی اجزای اصلی خودروهای متصل کدامند؟
کاربرد خودروهای متصل چیست؟
خودروهای متصل در حال تکامل هستند. خدمات اینترنت اشیاء با محوریت خودرو، همین امروز هم تا حدی بهکار گرفته شدهاند. بهعنوان مثال شما میتوانید خودروی خود را از راه دور خاموش کنید یا اینکه از موقعیت مکانی آن باخبر شوید. همچنین با اتصال اپلیکیشن خود به Google Map شرایطی فراهم است که از ترافیک مسیرها، آگاه شوید. اما آنچه که تاکنون بهکار گرفته نشده است، معنای واقعی خودروهای متصل است؛ یعنی اتصال خودرو به خودرو. بهعبارتی این خدمات صرفاً پلههایی برای رسیدن به مجموعهای از خودروهای واقعا متصل هستند.
بهنظر میرسد پس از اینترنت اشیاء، خودروهای متصل، دومین موضوع مورد بحث در صنعت باشد. از تولیدکنندگان خودرو گرفته تا اپراتورهای مخابراتی، فروشندگان نرمافزار تا شرکتهای لوازم الکترونیکی مصرفی، همه دربارهی پدیدهی وسایل نقلیهی متصل هیجانزده هستند. خودروهای کنونی، با قدرت بیست رایانهی شخصی مدرن، در حال حاضر بیشتر از هر دستگاه محاسباتی دیگری پرکاربرد هستند. آنها بیش از ۱۰۰ میلیون خط کد دارند که میتوانند تا ۲۵ گیگابایت داده را در یک ساعت پردازش کنند. با کنار گذاشتن هیاهوی ایجاد شده توسط بازیگران صنعت، خودروهای متصل ارزش زیادی برای جهانیان بهارمغان میآورند.
یکی از عواملی که این مفهوم را به واقعیت تبدیل میکند، اتصال همه جانبهی خودروها است. سازندگان خودرو در حال همکاری با سازمانهای مخابراتی هستند تا اتصال به وسایل نقلیهی خود را فراهم کنند. وقتی خودروهای مجهز به دوربین و حسگر با اتصال تلفن همراه مواجه میشوند، خودروهای متصل دادهها را با استفاده از ابر، بهاشتراک گذاشته و دریافت میکنند. بهعبارتی، امکانات بیپایانی برای تحلیل آن دادهها وجود دارد یا شاید بهتر است بگوییم، این حجم از دادهها، امکانات بیپایانی را برای ما بههمراه خواهند داشت.
شاید امروزه از ردیاب خودرو برای نمایش موقعیت لحظهای خودرو استفاده شود، اما در آینده چنین نخواهد بود. این ردیابها هستند که میتوانند شرایطی را فراهم کنند که شما با خودروی خود صحبت کرده و حتی آن را از راه دور تعمیر کنید.
ابتدا لازم است انواع اتصالات، در خودروهای متصل را با هم مرور کنیم:
هفت نوع اتصال خودرو
در رأس سیستمهای ارتباطی خودرو، ارتباط وسیلهی نقلیه به همه چیز یا V2X قرار دارد. مفهوم “ماشین متصل” برای صنعت خودرو جدید نیست. با این حال، فناوری برای امکانپذیر کردن آن و همچنین استانداردهای ارتباطی لازم، تا چندسال پیش در دسترس نبود. شما میتوانید V2X را بهعنوان دستهی اصلی مجموعهی گستردهتری از فناوریهای ارتباطی مورد نیاز برای رسیدن به هدف اتصال وسایل نقلیه با دنیای اطراف خود در نظر بگیرید.
7 نوع از اتصال وسیلهی نقلیه، شامل ارتباطات V2X عبارتند از:
- ارتباط وسیلهی نقلیه به شبکه V2N
- ارتباط وسیلهی نقلیه به زیرساخت V2I
- ارتباط وسیلهی نقلیه به وسیلهی نقلیه V2V
- ارتباط وسیلهی نقلیه به ابر V2C
- ارتباط وسیلهی نقلیه به عابر پیاده V2P
- ارتباط وسیلهی نقلیه به دستگاه V2D
- ارتباط وسیلهی نقلیه به همهچیز V2X
همانند خود ارتباطات، V2X را نباید بهعنوان مجموعهای ایستا از فناوریها، بلکه بهعنوان یک گروه در حال رشد که دائماً در حال تکامل و تطبیق با چالشهای نوظهور است، نگریست. در این راستا، هر زیرمجموعه دارای نگرانیها، نقاط قوت و ضعف خاصی است. این همان چیزی است که مفهوم V2X را بسیار قدرتمند میکند، از همافزایی بین فناوریهای مختلف استفاده میکند و نتیجهی کل را بیشتر از مجموع اجزای آن ارائه میکند.
»»» مطالب پیشنهادی انواع ارتباطات در خودروهای متصل کدامند؟
سرویسهای خودروهای متصل
خودروهای متصل، سرویسها و امکانات متعدد و متنوعی را در اختیار کاربران قرار میدهد. در این بخش، به تعدادی از سرویسهای ارائه شده در این حوزه، اشاره میکنیم:
1. ردیابی پیشرفتهی خودرو
اکثر خودروهای مدرن به سیستمهای ناوبری مبتنی بر GPS مجهز هستند. خودروهای متصل، دارای ویژگیهای ناوبری هوشمند هستند که شامل خدمات مبتنی بر مکان میشود. بهعنوان مثال، خودروی شما بر اساس سطح سوخت فعلی، میتواند از شما بخواهد در جایگاه سوخت بعدی توقف کنید. خودرو میتواند فاصله را تا نزدیکترین ایستگاه پُر کردن مجدد، ردیابی کند و بهطور خودکار مقصد را تغییر دهد.
سیستم ناوبری پیشرفتهی ماشین شما میتواند، به تقویم دسترسی داشته باشد تا زمان لازم برای رسیدن به جلسهی بعدی را مشخص کند. بر اساس شرایط آبوهوایی و ترافیک لحظهای، ماشین باید بهترین مسیر را توصیه کند. آنها میتوانند برندها و نقاط مورد علاقه را بر اساس سفارشیسازیها و انتخابهای قبلی، با دسترسی به مجموعهی دادههای گذشته، پیشنهاد دهند.
2. تماس اضطراری (eCall)
گسترش استفاده از خودروهای متصل به اینترنت، امکان برقراری تماس اضطراری یا eCall را در اختیار کاربران قرار میدهد. در صورت بروز حوادث و تصادف، بدون هیچ اقدامی از سوی سرنشینان، سرویس eCall میتواند بهطور خودکار هشداری را به مرکز اورژانس ارسال کند. مرکز اورژانس نیز با برقراری تماس با سرنشینان، اقدامات مناسب را انجام داده و زمان کمکرسانی و امداد را کاهش میدهد.
3. مصرف بهینهی سوخت و کاهش هزینه
با خودروهای متصل، شما با خیال راحت، بهسرعت و کاملاً مقرونبهصرفه به مقصد میرسید. قبل از رسیدن به سیگنال، یک خودروی هوشمند میتواند با برقراری ارتباط با زیرساختهای جادهای و علائم ترافیکی، سرعت خود را کاهش دهد. درست قبل از سبز شدن چراغها، حتی میتواند متوقف شود و ماشین را بهطور خودکار روشن کند. این ویژگی، باعث میشود راندمان سوخت بیشتر شود.
فرسودگی یک وسیلهی نقلیه را میتوان با ردیابی الگوهای رانندگی، ارزیابی کرد. آژانسهای بیمه، میتوانند با محاسبهی حق بیمهای که بر اساس نگهداری و استفاده از خودرو است، از این اطلاعات استفاده کنند. برای تجزیهوتحلیل درست، جهت پیشبینی امور، ایستگاههای خدمات میتوانند بهشکل دورهای اطلاعات تشخیصی را از طریق هوا جمعآوری کنند. آنها حتی میتوانند فعالانه با صاحبان خودرو ارتباط برقرار کنند.
4. مدلهای پرداخت هزینهی راحت
پرداختهای تلفن همراه در حال حاضر در سراسر جهان، بهسرعت در حال گسترش هستند. هماکنون مسترکارت و ویزا، با شرکتهای خودروسازی همکاری میکنند تا پرداختهای الکترونیکی را به وسایل نقلیهی هوشمند ارائه دهند. مرتبهی بعدی که از دروازهی عوارض عبور کردید، کیف پول دیجیتالی شما که در داشبورد خودرو تعبیه شده است، کارت شما را بهطور خودکار شارژ میکند. در مورد جایگاههای پارک در مکانهای عمومی، مانند مراکز خرید، پارکها و… نیز همینگونه است.
5. مدیریت هوشمند ناوگان سازمانی
استفاده از مدیریت دادههای درونابری، جمعآوری دادههای درون خودرو و تجزیهوتحلیل کاربر، شرایطی هستند که مدیریت یکپارچهی ناوگان خودرویی را فراهم میکند. از جمله راهحلهای مدیریت ناوگان میتوان به ردیابی و زمانبندی مکان خودرو، سنسورهای خودرو متصل، ردیابی سوخت، تجزیهوتحلیل استفاده از خودرو، کنترل سرعت، راهحلهای اجارهی خودرو، مدیریت ناوگان و راننده، مدیریت حجم کار و مدیریت ترافیک اشاره کرد.
6. نگهداری و تعمیرات پیشبینی شدهی خودرو
تمام جنبههای خودروهای متصل شما، روی داشبورد به تصویر کشیده شده است. علاوه بر این، طیف گستردهای از اطلاعات از طریق برنامههای تلفن همراه در دسترس رانندگان است. با نشان دادن میانگین کیلومتر طی شده در هر لیتر سوخت مصرفی در محیطهای مختلف، حتی میتواند به راننده بگوید که چقدر کارآمد رانندگی میکند. اطلاعات مربوط به نگهداری و تعمیرات پیشبینی شده، میتواند بهشکل خودکار به گاراژ اختصاص داده شده ارسال شود، تا خدمات روان و کارآمد را تسهیل کند.
7. ردیابی وسایل نقلیهی دزدیده شده و همچنین برنامهریزی بیمه
با دادههای دریافتی مبتنی بر رفتار راننده، میزان استفاده از خودرو و سایر متغیرها، شرکتهای بیمه، سیاستهایی را با استفاده از دادههای وسایل نقلیهی متصل ارائه میکنند. در حال حاضر، در برخی کشورها بیمههایی به نام پرداخت به هنگام رانندگی (PAYD)، بیمهی مبتنی بر کاربر (UBI) و پرداخت نحوهی رانندگی (PHYD) وجود دارد. بازیابی خودروی سرقت شده (SVR) یا ردیابی خودروی سرقت شده (SVT)، توسعهی سرویس UBI، که در آن سیستم با پلیس برای پیدا کردن و بازیابی خودروی دزدیده شده، در صورت گزارش سرقت، همکاری میکند.
8. افزایش ایمنی راننده و سرنشینان
سنسورهای متعددی که بر روی خودرو نصب شده است، میتوانند تمامی نشانهها و علائم هشدار دهندهی خودرو را دریافت کنند. بدین شکل میزان سلامت خودرو بررسی میشود. این سنسورها حتی شرایط خطرناک جاده و آبوهوایی خارجی را بررسی میکنند، تا بهموقع به راننده هشدار دهند. بسیاری از برنامههای تلفن همراه میتوانند با دستگاههای OBD از طریق بلوتوث یا وایفای ارتباط برقرار کنند.
در حال حاضر، تقریباً هر خودرویی که تولید میشود، دارای پورت OBD است. با ردیابی سرعت و میزان فاصلهی خودروهای دیگر، خودروهای متصل میتوانند از برخورد نیز جلوگیری کنند. وسایل نقلیهی هوشمند از طریق دوربینها میتوانند وضعیت رانندگان را به تصویر بکشند و در مواقعی که رانندگان از خستگی رنج میبرند، به آنها هشدار دهند.
این سیستم حتی میتواند موسیقی مورد علاقهی شما، دما و وضعیت صندلی را برای اطمینان از هوشیاری راننده، بهینه کند. اگر پروژهی eCall را اجرا کنیم، مانند اتحادیهی اروپا که در آن همهی خودروها از آوریل 2018 ملزم به داشتن تسهیلات eCall هستند، در صورت تصادف، خودرو بهطور خودکار سیگنالهای موقعیت و وضعیت را برای خدمات اضطراری ارسال میکند. این سیستم، زمان پاسخگویی را سریعتر و جان بسیاری را نجات خواهد داد.
9. نظارت تصویری و آنلاین
نظارت تصویری و استفاده از دوربینهای پورتال برای فیلمبرداری و عکسبرداری از وقایع جادهای و کابین، یکی از روشهای نظارت بر خودروها و جمعآوری دادههای دقیق بهحساب میآید. از جمله کاربردهای نصب دوربین بر روی وسایل نقلیه میتوان به توسعهی فناوری خودروهای خودکار، ضبط وضعیت ترافیک، تشخیص بهموقع تصادفات و حوادث و… اشاره کرد.
سخن آخر
اگر هنوز به جواب درستی برای “خودروهای متصل چیست؟” نرسیدهاید، بدانید که این خودروها قرار است که زندگی و رانندگی را برای ما خیلی راحت کنند. شاید به آیندهای برسیم که دیگر هیچ تصادفی در کار نباشد.
منابع: