منظور از خودروهای متصل چیست و چه کاربردی دارند؟

فهرست مطالب

همچنان که تعداد خودروهای متصل در دنیا افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان خودرو می‌بینند که دیگر چاره‌ای جز قدم گذاشتن در این مسیر ندارند، به این نتیجه رسیدیم که باید در قدم ابتدایی بدانیم خودروهای متصل چیست و اینکه چرا دیگر ذی‌نفعان نمی‌توانند به مسیر دیگری فکر کنند.

در این متن از وبلاگ همران در نظر داریم در ابتدا توضیح دهیم که خودروهای متصل چیست و تاریخچه‌ای کوتاه از آن‌ها بیان کنیم. در ادامه از اینکه خودروهای متصل چگونه کار می‌کنند صحبت می‌کنیم و در نهایت از کاربرد آن‌ها و منافعشان برای ذی‌نفعان توضیحی خواهیم داد. اگر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که مسیر پیش‌رو، مسیر جذاب و در عین حال پر چالشی است، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

خودروهای متصل چیست؟

خودروهای متصل چیست؟

برای اینکه به‌خوبی بتوانیم مفهوم خودروهای متصل را متوجه شویم، باید با تعریف زیرساختی‌تری با نام اینترنت اشیاء آشنا شویم. زمانی‌که تمامی اشیاء اطراف ما از متحرک و غیرمتحرک، بتوانند با اینترنت به یکدیگر متصل شده و اطلاعاتشان را با هم در میان بگذارند، مفهومی به نام اینترنت اشیاء، مطرح می‌شود. یعنی اینترنتی که توانسته است اشیاءء بی‌جان را به یکدیگر متصل کرده و شرایطی را ایجاد کند که بتوانند با هم مکالمه کنند.

اگر به تعریف فوق دقت کنید، می‌بینید که اشیاء متحرک، بخشی از کلیه‌ی اشیاء را تشکیل می‌دهد. پس خودروهای متصل، خودروهایی هستند که توانسته‌اند با اینترنت به یکدیگر متصل شده و اطلاعاتشان را با هم شریک شوند. اما آنچه که درباره‌ی خودروهای متصل اهمیت زیادی دارد و تقریبا می‌توان گفت این موضوع بوده است که مفهوم خودروهای متصل را در میان همگان به مفهومی کاربردی تبدیل کرده است، امکان کنترل از راه دور این ناوگان با استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف است.

خودروهای متصل دامنه‌ی وسیع‌تری از امکانات ارتباطی را نسبت به بسیاری از دستگاه‌های متصل دیگر ارائه می‌دهند. علاوه بر اینکه کاربران را قادر می‌سازند به انواع اطلاعات در زمان واقعی دسترسی پیدا کنند، می‌توانند تماس بین خودرو و نمایندگی را تسهیل کنند و در صورت تصادف به خدمات اضطراری هشدار دهند. با این تفاسیر، خودروهای متصل خودروهایی هستند که به اینترنت متصل است. این خودروها معمولاً از طریق یک شبکه‌ی محلی بی‌سیم (WLAN) که به خودرو اجازه می‌دهد دسترسی به اینترنت و داده‌ها را با سایر دستگاه‌های داخل و خارج خودرو به اشتراک بگذارد، متصل می‌شوند.

تاریخچه‌ی خودروهای متصل

تاریخچه‌ی خودروهای متصل

خودروهای متصل برای جریان داده‌ها از یک خودرو به خودروی دیگر، طراحی شده است. به‌عبارتی ناوگان خودرویی به یک سری سنسور مجهز می‌شوند که بتوانند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این به اشتراک‌گذاری داده‌ها می‌تواند در فضای ابری اتفاق بیفتد. بدین شکل که تمامی رخدادهای یک حرکت، به‌صورت لحظه‌ای ثبت شده و برای کاربران و دیگر خودروها ارسال می‌شود. آن‌ها عملکرد خود را بر اساس داده‌هایی که دریافت کرده‌اند، پایه‌ریزی خواهند کرد.

هنگامی که در نظرسنجی مکنزی سال 2015 از مدیران شرکت‌های تولید‌کننده‌ی خودرو پرسیده شد که آیا تغییری در روند کسب‌وکار خود احساس کرده‌اند، تقریباً 90 درصد از مدیران خودرو معتقد بودند که مدل کسب‌وکار سازمان آن‌ها به‌دلیل ظهور اتصال درون خودرو و رانندگی مستقل، تغییر خواهد کرد. در آن سال، خودروهای متصل به بازار خودروهای ایالت متحده معرفی شد. اما آنچه که مسلم است این است که، خودروهای متصل از پیش از سال 2015 در خط‌های تولید حضور داشتند، اما شاید به گستردگی سال 2015 به آن‌ها نگاه نشده بود. اولین قدم در 1996 توسط جنرال موتورز برداشته شد و همچنان ادامه دارد.

خودروهای متصل چگونه کار می‌کنند؟

خودروهای متصل چگونه کار می‌کنند؟خودروهای متصل به یک شبکه‌ی اینترنت متصل هستند تا بتوانند ارتباطات دوطرفه را بین وسایل نقلیه (خودروها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و قطارها) و سایر وسایل نقلیه برقرار کنند. از طرفی، دستگاه‌های تلفن همراه و زیرساخت‌ها، برای ایجاد ارتباطات و رویدادهای مهم فعال می‌شوند. برای مثال، در مورد ترافیک شهری و ایمنی تقاطع، این ارتباطات می‌تواند وسایل نقلیه‌ی مجهز به فناوری خودروهای متصل را قادر سازد تا به‌طور مداوم با دیگر اشیاء از جمله ناوگان و زیرساخت‌ها، ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لحظه‌ای را دریافت کنند که باعث پاسخ خودکار می‌شود.

اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه، می‌توانند با دستگاه‌های داخل خودرو یا ایستگاه‌های خدمات پس از فروش که اطلاعات مهم ایمنی و تحرک را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، ارتباط گرفته و صحبت کنند. خودروهای متصل همچنین می‌توانند از ارتباطات بی‌سیم برای “گفتگو” با علائم راهنمایی و رانندگی، مناطق کاری، باجه‌های عوارض، مناطق مدرسه و سایر انواع زیرساخت‌ها، استفاده کنند. اطلاعات وسیله‌ی نقلیه‌ی ارسال شده، ناشناس است. بنابراین وسایل نقلیه، قابل ردیابی نیستند و سیستم در برابر دستکاری ایمن است. این موضوع به این دلیل مهم است که ایمنی داده‌ها شرط اول همکاری ذی‌نفعان است.

با پیچیده‌تر شدن و اتصال بیشتر وسایل نقلیه، امروزه خودروها به شبکه‌های پیچیده‌تر و با پهنای باند بالا به یکدیگر متصل می‌شوند، تا طیف وسیعی از قابلیت‌ها را فعال کنند. به‌عنوان مثال، اینترنت اشیاء خودرو، ارتباطات خودرو به‌وسیله‌ی نقلیه و خودرو به زیرساخت را قادر می‌سازد تا نتایج زیر را ایجاد کند که بسیاری از آن‌ها امروزه امکان‌پذیر هستند:

  • کروز کنترل تطبیقی
  • برنامه‌ریزی خودکار مسیر بر اساس شرایط زمان واقعی
  • ترافیک به دور از ازدحام هدایت شونده
  • به‌روزرسانی خودکار علائم جاده، برای گزارش ترافیک یا شرایط مسیر
  • ارتباط با رانندگان، آگاه کردن آن‌ها از محل تصادف
  • ترمز خودکار خودرو برای جلوگیری از برخورد (در آزمایش)
  • کنترل وسیله‌ی نقلیه‌ی خودران و نیمه‌خودران (در آزمایش)

ردیاب خودرو، یکی از نمونه‌های فناوری است که از وسیله‌ی نقلیه‌ی متصل پشتیبانی می‌کند؛ زیرا شبکه‌ی GPS به ماشین اجازه می‌دهد تا مسیری را با در نظر گرفتن شرایط فعلی ترافیک، برنامه‌ریزی کند. پیچیدگی GPS و استفاده از آن توسط خودروهای متصل با در نظر گرفتن رشد هر روزه‌ی اینترنت روزبه‌روز، ساده‌تر خواهد شد.

کاربرد خودروهای متصل چیست؟

کاربرد خودروهای متصل

خودروهای متصل در حال تکامل هستند. خدمات اینترنت اشیاء با محوریت خودرو، همین امروز هم تا حدی به‌کار گرفته شده‌اند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید خودروی خود را از راه دور خاموش کنید یا اینکه از موقعیت مکانی آن باخبر شوید. همچنین با اتصال اپلیکیشن خود به Google Map شرایطی فراهم است که از ترافیک مسیرها، آگاه شوید. اما آنچه که تاکنون به‌کار گرفته نشده است، معنای واقعی خودروهای متصل است؛ یعنی اتصال خودرو به خودرو. به‌عبارتی این خدمات صرفاً پله‌هایی برای رسیدن به مجموعه‌ای از خودروهای واقعا متصل هستند.

به نظر می‌رسد پس از اینترنت اشیاء، خودروهای متصل، دومین موضوع مورد بحث در صنعت باشد. از تولیدکنندگان خودرو گرفته تا اپراتورهای مخابراتی، فروشندگان نرم‌افزار تا شرکت های لوازم الکترونیکی مصرفی، همه درباره‌ی پدیده‌ی وسایل نقلیه متصل هیجان‌زده هستند. خودروهای کنونی، با قدرت بیست رایانه شخصی مدرن، در حال حاضر بیشتر از هر دستگاه محاسباتی دیگری پرکاربرد هستند. آن‌ها بیش از 100 میلیون خط کد دارند که می‌توانند تا 25 گیگابایت داده را در یک ساعت پردازش کنند. با کنار گذاشتن هیاهوی ایجاد شده توسط بازیگران صنعت، خودروهای متصل ارزش زیادی برای جهانیان به ارمغان می‌آورند.

یکی از عواملی که این مفهوم را به واقعیت تبدیل می‌کند، اتصال همه جانبه‌ی خودروها است. سازندگان خودرو در حال همکاری با سازمان‌های مخابراتی هستند تا اتصال به وسایل نقلیه‌ی خود را فراهم کنند. وقتی خودروهای مجهز به دوربین و حسگر با اتصال تلفن همراه مواجه می‌شوند، خودروهای متصل داده‌ها را با استفاده از ابر به اشتراک گذاشته و دریافت می‌کنند. به‌عبارتی، امکانات بی‌پایانی برای تحلیل آن داده‌ها وجود دارد یا شاید بهتر است بگوییم، این حجم از داده‌ها، امکانات بی‌پایانی را برای ما به‌همراه خواهند داشت.

شاید امروزه از ردیاب خودرو برای نمایش موقعیت لحظه‌ای خودرو استفاده شود، اما در آینده چنین نخواهد بود. این ردیاب‌ها هستند که می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که شما با خودروی خود صحبت کرده و حتی آن را از راه دور تعمیر کنید.

ردیابی پیشرفته‌ی خودرو

اکثر خودروهای مدرن به سیستم های ناوبری مبتنی بر GPS مجهز هستند. خودروهای متصل، دارای ویژگی‌های ناوبری هوشمند هستند که شامل خدمات مبتنی بر مکان می‌شود. به‌عنوان مثال، خودروی شما، بر اساس سطح سوخت فعلی، می‌تواند از شما بخواهد در جایگاه سوخت بعدی توقف کنید. خودرو می‌تواند فاصله را تا نزدیک‌ترین ایستگاه پُر کردن مجدد، ردیابی کند و به‌طور خودکار مقصد را تغییر دهد.

سیستم ناوبری پیشرفته‌ی ماشین شما می‌تواند، به تقویم دسترسی داشته باشد تا زمان لازم برای رسیدن به جلسه‌ی بعدی را مشخص کند. بر اساس شرایط آب‌وهوایی و ترافیک لحظه‌ای، ماشین باید بهترین مسیر را توصیه کند. آن‌ها می‌توانند برندها و نقاط مورد علاقه را بر اساس سفارشی‌سازی‌ها و انتخاب‌های قبلی، با دسترسی به مجموعه‌ی داده‌های گذشته، پیشنهاد دهند.

مصرف بهینه‌ی سوخت و کاهش هزینه

مصرف بهینه‌ی سوخت و کاهش هزینه

با خودروهای متصل، شما با خیال راحت، به‌سرعت و کاملاً مقرون‌به‌صرفه، به مقصد می‌رسید. قبل از رسیدن به سیگنال، یک خودروی هوشمند می‌تواند با برقراری ارتباط با زیرساخت‌های جاده‌ای و علائم ترافیکی، سرعت خود را کاهش دهد. درست قبل از سبز شدن چراغ‌ها، حتی می‌تواند متوقف شود و ماشین را به‌طور خودکار روشن کند. این ویژگی، باعث می‌شود راندمان سوخت بیشتر شود.

فرسودگی یک وسیله‌ی نقلیه را می‌توان با ردیابی الگوهای رانندگی، ارزیابی کرد. آژانس‌های بیمه، می‌توانند با محاسبه‌ی حق بیمه‌ای که بر اساس نگهداری و استفاده از خودرو است، از این اطلاعات استفاده کنند. برای تجزیه‌وتحلیل درست، جهت پیش‌بینی امور، ایستگاه‌های خدمات می‌توانند به‌شکل دوره‌ای اطلاعات تشخیصی را از طریق هوا جمع‌آوری کنند. آن‌ها حتی می‌توانند فعالانه با صاحبان خودرو ارتباط برقرار کنند.

مدل‌های پرداخت هزینه‌ی راحت

پرداخت‌های تلفن همراه در حال حاضر در سراسر جهان، به‌سرعت در حال گسترش هستند. هم‌اکنون مسترکارت و ویزا، با شرکت‌های خودروسازی همکاری می‌کنند تا پرداخت‌های الکترونیکی را به وسایل نقلیه‌ی هوشمند ارائه دهند. مرتبه‌ی بعدی که از دروازه‌ی عوارض عبور کردید، کیف پول دیجیتالی شما که در داشبورد خودرو تعبیه شده است، کارت شما را به‌طور خودکار شارژ می‌کند. در مورد جایگاه‌های پارک در مکان‌های عمومی، مانند مراکز خرید، پارک‌ها و … نیز همین‌گونه است.

مدیریت هوشمند ناوگان سازمانی

مدیریت هوشمند ناوگان سازمانی

استفاده از مدیریت داده‌های درون‌ابری، جمع‌آوری داده‌های درون خودرو و تجزیه و تحلیل کاربر، شرایطی هستند که مدیریت یکپارچه‌ی ناوگان خودرویی را فراهم می‌کند. از جمله راه‌حل‌های مدیریت ناوگان می‌توان به ردیابی و زمان‌بندی مکان خودرو، سنسورهای خودرو متصل، ردیابی سوخت، تجزیه و تحلیل استفاده از خودرو، کنترل سرعت، راه‌حل‌های اجاره‌ی خودرو، مدیریت ناوگان و راننده، مدیریت حجم کار و مدیریت ترافیک اشاره کرد.

نگهداری و تعمیرات پیش‌بینی شده‌ی خودرو

تمام جنبه‌های خودروهای متصل شما، روی داشبورد به تصویر کشیده شده است. علاوه بر این، طیف گسترده‌ای از اطلاعات از طریق برنامه‌های تلفن همراه در دسترس رانندگان است. با نشان دادن میانگین کیلومتر طی شده در هر لیتر سوخت مصرفی در محیط‌های مختلف، حتی می‌تواند به راننده بگوید که چقدر کارآمد رانندگی می‌کند. اطلاعات مربوط به نگهداری و تعمیرات پیش‌بینی شده، می‌تواند به‌شکل خودکار به گاراژ اختصاص داده شده ارسال شود، تا خدمات روان و کارآمد را تسهیل کند.

ردیابی وسایل نقلیه‌ی دزدیده شده و همچنین برنامه‌ریزی بیمه

با داده‌های دریافتی مبتنی بر رفتار راننده، میزان استفاده از خودرو و سایر متغیرها، شرکت‌های بیمه، سیاست‌هایی را با استفاده از داده‌های وسایل نقلیه‌ی متصل ارائه می‌کنند. در حال حاضر، در برخی کشورها بیمه‌هایی به نام پرداخت به هنگام رانندگی (PAYD)، بیمه‌ی مبتنی بر کاربر (UBI) و پرداخت نحوه‌ی رانندگی (PHYD) وجود دارد. بازیابی خودروی سرقت شده (SVR) یا ردیابی خودروی سرقت شده (SVT)، توسعه‌ی سرویس UBI، که در آن سیستم با پلیس برای پیدا کردن و بازیابی خودروی دزدیده شده، درصورت گزارش سرقت، همکاری می‌کند.

افزایش ایمنی راننده و سرنشینان

افزایش ایمنی راننده و سرنشینان

سنسورهای متعددی که بر روی خودرو نصب شده است، می‌توانند تمامی نشانه‌ها و علائم هشدار دهنده‌ی خودرو را دریافت کنند. بدین شکل میزان سلامت خودرو بررسی می‌شود. این سنسورها حتی شرایط خطرناک جاده و آب‌وهوایی خارجی را بررسی می‌کنند، تا به‌موقع به راننده هشدار دهند. بسیاری از برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند با دستگاه‌های OBD از طریق بلوتوث یا وای‌فای ارتباط برقرار کنند.

در حال حاضر، تقریباً هر خودرویی که تولید می‌شود، دارای پورت OBD است. با ردیابی سرعت و میزان فاصله‌ی خودروهای دیگر، خودروهای متصل می‌توانند از برخورد نیز جلوگیری کنند. وسایل نقلیه‌ی هوشمند از طریق دوربین‌ها می‌توانند وضعیت رانندگان را به تصویر بکشند و در مواقعی که رانندگان از خستگی رنج می‌برند، به آن‌ها هشدار دهند.

این سیستم حتی می‌تواند موسیقی مورد علاقه‌ی شما، دما و وضعیت صندلی را برای اطمینان از هوشیاری راننده، بهینه کند. اگر پروژه‌یe-Call را اجرا کنیم، مانند اتحادیه‌ی اروپا، که در آن همه‌ی خودروها از آوریل 2018 ملزم به داشتن تسهیلات e-Call هستند، در صورت تصادف، خودرو به‌طور خودکار سیگنال‌های موقعیت و وضعیت را برای خدمات اضطراری ارسال می‌کند. این سیستم، زمان پاسخ‌گویی را سریع‌تر و جان بسیاری را نجات خواهد داد.

سخن آخر

اگر هنوز به جواب درستی برای “خودروهای متصل چیست؟” نرسیده‌اید، بدانید که این خودروها قرار است که زندگی و رانندگی را برای ما خیلی راحت کنند. شاید به آینده‌ای برسیم که دیگر هیچ تصادفی در کار نباشد.

 

منابع:

فیس‌بوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد، فارغ‌التحصیل کارشناسی آمار از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. خانم جهانگرد متخصص در تولید محتوای متنی در حوزه‌ی خودروهای متصل و تحول دیجیتال هستند. سابقه کاری 6 ساله در نگارش متون تخصصی با موضوعات اینترنت اشیاء، مدیریت ناوگان خودرویی و هوشمندسازی ناوگان از جمله نقاط قوت ایشان است.
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد، فارغ‌التحصیل کارشناسی آمار از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. خانم جهانگرد متخصص در تولید محتوای متنی در حوزه‌ی خودروهای متصل و تحول دیجیتال هستند. سابقه کاری 6 ساله در نگارش متون تخصصی با موضوعات اینترنت اشیاء، مدیریت ناوگان خودرویی و هوشمندسازی ناوگان از جمله نقاط قوت ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

خلاصه مطلب

خودروهای متصل چیست؟ ما در این مقاله به این سوال شما پاسخ داده‌ایم. همچنین با کاربرد آن‌ها و منافعشان برای ذی‌نفعان بیشتر آشنا خواهید شد.