نقش ارائه دهندگان نرم‌افزار در اکوسیستم خودروهای متصل چیست؟

فهرست مطالب

نقش ارائه‌دهندگان نرم‌افزار در اکوسیستم خودروهای متصل، هنوز به‌خوبی روشن نشده است. شاید بتوان گفت به این دلیل است که کسی آن‌ها را با این نام شناسایی نکرده است. اگر مقالات پیشین را خوانده باشید، حتما تاکنون متوجه شده‌اید که بخش بسیار مهمی از اکوسیستم خودروهای متصل، تحلیل درست و به‌موقع داده‌ها است. اما این تحلیل باید در فضایی صورت گیرد که برای همگان هم قابل دسترس باشد و هم قابل درک. ما نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان خودرویی و اپلیکیشن‌ها را به‌عنوان حلقه‌ی این زنجیر در نظر گرفته‌ایم.

در این متن از وبلاگ همران در نظر داریم تا نقش ارائه‌دهندگان نرم‌افزار، در اکوسیستم خودروهای متصل را با هم بررسی کنیم. این حلقه آن‌قدر محکم است که نیازمند تحلیل عمیقی باشد. اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید. 

تأثیر راه‌حل‌های نرم‌افزاری بر صنعت خودرو

تاثیر راه‌حل‌های نرم‌افزاری بر صنعت خودرو

در این بخش، منظور ما از راهکارهای نرم‌افزاری به‌صورت خاص، نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان خودرویی است. در دنیای کنونی، شاهد تغییرات اساسی در صنعت خودرو هستیم. روشن شده است که آینده‌ی نوآوری‌های موجود در بازار به‌جای بخش‌های مکانیکی، در فناوری است. کامپیوترها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در صنعت، اتوماسیون‌ها را تغییر می‌دهند و خدمات مشتریان را به‌طور قابل توجهی بهبود می‌بخشند.

موراد ذکر شده در این بخش اهمیت نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های ردیابی و مدیریت ناوگان را برای صنعت خودرو به اثبات می‌رسند:

  • گروه فولکس واگن قصد دارد تا سال 2025 حدود 27 میلیارد دلار در تحول دیجیتال در صنعت خودرو، سرمایه‌گذاری کند تا سهم محصولات توسعه‌ی نرم‌افزار خودروی خود را از 10 درصد فعلی به 60 درصد افزایش دهد. هیئت مدیره‌ی این گروه قصد دارد این شرکت را از یک خودروساز خالص به یک شرکت دیجیتال تبدیل کند. شرکت دیجیتالی که نرم‌افزار مدیریت خودروهای خود را خودش طراحی می‌کند.
  • بوش، یک بخش جداگانه ایجاد می‌کند که در زمینه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار مدیریت خودرو فعالیت می‌کند.
  • پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، تا سال 2030، سیستم‌های الکترونیکی با تکنولوژی بالا به تدریج سالانه 15 درصد در بازار افزایش یابد. به‌عبارتی به‌شکلی پیش خواهد رفت که اکثر محصولات تنها بتوانند با اپلیکیشن‌ها مدیریت شوند.
  • حدود 90 درصد از نوآوری‌ها در صنعت خودرو، در بخش نرم‌افزار و الکترونیک رخ می‌دهد.
  • در سال 2010، هر نرم‌افزار مدیریت خودرویی دارای 10 میلیون خط کد بود. در حال حاضر، چنین نرم‌افزار مدیریت خودرویی از 100 میلیون خط کد تشکیل شده است.

چشم‌گیر است، اینطور نیست؟ حال، اجازه دهید نگاهی به حوزه‌های کلیدی تغییر در این صنعت بیندازیم.

»»» مطالب پیشنهادی
نقش تولیدکنندگان خودرو در اکوسیستم خودروهای متصل چیست؟

چگونه نرم‌افزارها بر صنعت خودرو تسلط خواهد یافت

چگونه نرم‌افزارها بر صنعت خودرو تسلط خواهد یافت

نوآوری‌ها در صنعت خودرو در جهات مختلفی در حال اجرا هستند. برخی تغییرات، بیشتر محسوس هستند و برخی دیگر چندان مشهود نیستند. ما می‌خواهیم روی مواردی تمرکز کنیم که منجر به بزرگ‌ترین جهش در صنعت خودرو می شود.

1. فناوری خودروهای متصل

یک وسیله‌ی نقلیه‌ی مدرن به تعداد زیادی سنسورسنج و ریزتراشه مجهز است. فناوری‌های خودروهای متصل امکان تعمیر و نگهداری به‌موقع خودرو، نقص‌های کمتر و داده‌های بیشتری را برای تجزیه و تحلیل بیشتر فراهم می‌کنند. یک وسیله‌ی حمل‌ونقل صرف، به یک دستگاه شخصی تبدیل می‌شود که بخشی از یک اکوسیستم دیجیتال پیچیده با راه‌حل‌های اینترنت اشیا است. در همان زمان، پردازش داده‌های بزرگ و اقدامات امنیتی، در حال تبدیل شدن به وظایف چالش‌برانگیز جدید در صنعت هستند. تحول دییتال و پذیرش آن، فرصتی را برای افزایش تولید و در عین حال کاهش تعداد نقص‌ها فراهم می‌کند.

2- راهکارهای ابری در صنعت خودرو

به‌روزرسانی‌ها از طریق شبکه‌های بی‌سیم باید مالکان خودرو را از مراجعه به گاراژ مجاز برای انجام این روش، رها کند. درست مانند گوشی‌های هوشمند معمولی، می‌توانید در هر زمان و هر مکان آخرین نسخه‌ی نرم‌افزار را برای وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را از طریق اینترنت دانلود کنید. اگر وسیله‌ی نقلیه‌‌ای دارای اتصال ابری باشد، به‌دلیل قدرت محاسباتی سرورهای راه دور برای تبادل، تجمیع و پردازش داده‌ها، می‌توان نرم‌افزار آن را در طول عمر خود، به‌روز نگه داشت و قابلیت‌های آن را افزایش داد.

3. رانندگی خودمختار

تا همین اواخر، خودروهای خودران، سوژه‌ی اصلی بسیاری از نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی بودند، اما اکنون این مفهوم بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است. وسایل نقلیه‌ی خودران تأثیر مهمی بر بازار و رفتار مردم خواهند داشت. هنگامی که رایانه‌ها شروع به کنترل حرکات وسایل نقلیه می‌کنند، بسیاری از افرادی که اکنون به‌دلیل محدودیت‌ها نمی‌توانند رانندگی کنند (شهروندان سالخورده، افراد دارای معلولیت، کودکان) از این محدودیت رها می‌شوند. فناوری‌های یادگیری ماشین و بینایی کامپیوتر، قبلاً به سطح کافی از توسعه رسیده‌اند. در نتیجه‌، استفاده‌ی گسترده از راه‌حل‌های نرم‌افزاری خودرو برای خودروهای خودران می‌تواند چشم‌اندازی برای آینده‌ی نزدیک در نظر گرفته شود.

خودروسازان، متحدان خوبی در شرکت‌های فناوری پیدا کرده‌اند تا در این مسیر آن‌ها را یاری کنند. بنابراین، در فوریه 2021، فولکس واگن و مایکروسافت برای ایجاد یک پلتفرم مشترک ابری، پلتفرم رانندگی خودکار (ADP) توافق کردند. بر اساس آن، شرکت‌ها راه‌حل‌هایی برای رانندگی خودکار، پارکینگ بدون سرنشین و وسایل نقلیه‌ی خودران آینده توسعه خواهند داد. بدون نیاز به تمرکز بر رانندگی، مردم زمان بیشتری برای انجام کارهای دیگر در سفر خواهند داشت. این روند چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم، به مثبت‌ترین شکل بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد.

4- Mobility به عنوان سرویس

با ظهور و توسعه‌ی استارت‌آپ‌هایی مانند Uber و Lift و همچنین اشتراک‌گذاری خودرو (مانند Zipcar)، خدمات حمل و نقل، بسیار مقرون به صرفه‌تر شده است. خودروهای خودران در نهایت باعث انتقال از خودروهای شخصی به استفاده از آن‌ها بر اساس مدل خدماتی خواهند شد. این روند همچنان در حال شتاب گرفتن است، اما شرکت‌ها حتی در حال حاضر نیز به‌خوبی پتانسیل آن را درک می‌کنند. یعنی حتی اکنون که این خدمات به‌خوبی تعریف نشده‌اند و این برداشت وجود دارد که نیاز به توسعه دارد.

Mobility به‌عنوان سرویس، به معنای انتقال از ضرورت خرید وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی به امکان استفاده از خودرو در صورت تقاضا است. یعنی دیگر وسیله‌ی نقلیه‌ شخصی الزام نیست. در بسیاری از کشورها، این تغییر نگرش مردم نسبت به خودرو را از وضعیتی به چیزی عادی مانند خدمات عمومی تغییر می‌دهد. دیگر همه می‌دانند که می‌توانند از وسیله‌ی شخصی خود برای اقدامات عمومی نیز استفاده کنند.

این فرآیند به‌نفع خودروسازان نیز خواهد بود، زیرا سفارشات تضمین شده و سود خدمات را برای آن‌ها فراهم می‌کند. با این حال، مزایا برای مشتریان بسیار مهم‌تر خواهد بود، زیرا Mobility به‌عنوان یک سرویس به آن‌ها اجازه می‌دهد در هزینه‌های هنگفت، از خرید اولیه‌ی خودرو تا پایان، با تعمیر و نگهداری و سایر هزینه‌های مرتبط، صرفه‌جویی کنند.

»»» مطالب پیشنهادی
اکوسیستم خودروهای متصل، اکوسیستم موفق بر پایه‌ی داده‌های دیجیتال

توسعه‌ی نرم‌افزار خودرو، گرفتار در پیچ‌وخم پیچیدگی

توسعه‌ی نرم‌افزار خودرو

علی‌رغم اهمیت واضح نرم‌افزار برای عملکرد خودرو، توسعه‌‌ی ماژول‌های نرم‌افزار خودرو، اغلب به‌صورت مجزا اتفاق می‌افتد. تیم داخلی یک OEM، ممکن است برخی را خود طراحی کند. سایرین از تامین‌کنندگان خریداری می‌شوند یا از شراکت استراتژیک یا سرمایه‌گذاری مشترک خارجی به‌دست می‌آیند. هنگامی که مجموعه‌ی کامل در دسترس است، OEMها یا تامین‌کنندگان سطح یک، سعی می‌کنند ماژول‌ها را به یک پلتفرم اختصاصی در کنار هم قرار دهند. یک وسیله‌ی نقلیه‌ی معمولی نسل جدید، احتمالاً دارای یک معماری نرم‌افزاری متشکل از پنج یا چند دامنه است که با هم شامل صدها جزء کاربردی در خودرو و در فضای ابری هستند. این‌ها همه چیز را از اطلاعات سرگرمی و ADAS گرفته تا نقشه‌برداری، تلماتیک و برنامه‌های شخص ثالث را پوشش می دهند.

OEMهای معمولی که این معماری را می‌سازند با بسیاری از ارائه‌دهندگان نرم‌افزار برای ایجاد قابلیت‌های مختلف تعامل دارند. در این فرآیند، آن‌ها وسایل نقلیه‌ی خود را با مجموعه‌ای گسترده از زبان‌های توسعه، سیستم‌عامل‌ها و ساختارهای نرم‌افزاری پر می‌کنند. این رویکرد تکه‌تکه در بین رهبران صنعت رایج است؛ زیرا هیچ پلتفرم نرم‌افزاری واحدی در بازار نمی‌تواند تمام نیازهای سیستمی را برآورده کند.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی از کدهای پایه‌ای برای پایه‌های نرم‌افزار خود، از جمله کدهای سیستم‌عامل و میان‌افزارهای کلیدی، از صنایع دیگر استفاده می‌کنند. با انجام این کار، آن‌ها به‌طور قابل توجهی جدول زمانی توسعه و هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند، زیرا ایجاد کد اصلی بسیار دشوارتر است. برای سرگرمی اطلاعاتی، گزینه‌های پیشرو برای وسایل نقلیه‌ی آینده از صنعت گوشی‌های هوشمند سرچشمه می‌گیرد، به همین دلیل هم انواع خودروهای سیستم‌عامل موبایل در بین مردم رایج شده‌اند. برای ADAS، شرکت‌ها ابتدا نرم‌افزارهای اولیه را از برنامه‌های هوافضا و اتوماسیون تولید، قرض گرفتند.

ماژول‌های نرم‌افزاری به‌خودی خود چشم‌گیر هستند و برخی از مهم‌ترین پیشرفت‌های خودرو را در 10 سال گذشته ممکن کرده‌اند. اما ما وارد عصر جدیدی می‌شویم که در آن ویژگی‌های خودرو به‌طور فزاینده‌ای بر یکپارچه‌سازی زیرسیستم‌های مختلف خودرو تکیه می‌کنند. نقش ارائه‌دهندگان نرم‌افزار در اکوسیستم خودروهای متصل در این عصر، بسیار پررنگ‌تر شده است. شرکت‌ها این را دریافته‌اند که خود به تنهایی نمی‌توانند همه چیز را پیش ببرند و نیازمند شریک‌های تجاری هستند.

سخن آخر اینکه

فناوری‌های دیجیتال، اقتصاد را متحول می‌کنند و صنعت خودرو باید با این محیط جدید سازگار شود. با این حال، ارزش آن را ندارد که فقط بر روی ریسک‌ها تمرکز کنیم؛ زیرا دیجیتالی شدن بیشتر در تمام حوزه‌های فعالیت انسانی نفوذ می‌کند و فرصت‌های تجاری جدید زیادی ایجاد می‌کند. توسعه‌ی نرم‌افزار خودرو جزء مهمی از موفقیت در این بازار رقابتی است و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا تقاضای مشتریان برای خدمات بهتر را برآورده کنند.

 

منابع:

فیس‌بوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد، فارغ‌التحصیل کارشناسی آمار از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. خانم جهانگرد متخصص در تولید محتوای متنی در حوزه‌ی خودروهای متصل و تحول دیجیتال هستند. سابقه کاری 6 ساله در نگارش متون تخصصی با موضوعات اینترنت اشیاء، مدیریت ناوگان خودرویی و هوشمندسازی ناوگان از جمله نقاط قوت ایشان است.
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد، فارغ‌التحصیل کارشناسی آمار از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. خانم جهانگرد متخصص در تولید محتوای متنی در حوزه‌ی خودروهای متصل و تحول دیجیتال هستند. سابقه کاری 6 ساله در نگارش متون تخصصی با موضوعات اینترنت اشیاء، مدیریت ناوگان خودرویی و هوشمندسازی ناوگان از جمله نقاط قوت ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

خلاصه مطلب

نقش ارائه دهندگان نرم‌افزار در اکوسیستم خودروهای متصل، روشن نشده است. به این دلیل که کسی آن‌ها را با این نام شناسایی نکرده است.