طبق گزارش اریکسون موبیلیتی، 5G در مسیری قرار دارد که تا سال 2027 نیمی از تلفنهای همراه میتوانند آن را پشتیبانی کرده و دادهها را به این سرعت انتقال دهند. 5G به ایجاد یک اکوسیستم خودروهای متصل کمک میکند. این تکنولوژی شرایطی را ایجاد میکند که دادهها با سرعت بیشتری منتقل شده و همچنین حجم قابل توجهی از اطلاعات بین ناوگان خودرویی جابهجا شود.
در این متن از وبلاگ همران در نظر داریم تاثیر اینترنت 5G بر اکوسیستم خودوهای متصل را با هم بررسی کنیم و در ادامه نگاهی داشته باشیم به آیندهای که منتظر این صنعت است. اگر شما هم به این موضوع علاقهمند هستید، تا انتهای متن ما را همراهی کنید.
یک اکوسیستم موفق بر روی دادههای دیجیتال ساخته خواهد شد
اینترنت اشیا به سازمانها این قدرت را داده است تا رویکرد خود را برای انجام تجارت و کسب درآمد تغییر دهند. کافی است به این فکر کنید در سازمانی فعالیت دارید که همه چیز به هم وصل است و اطلاعات و دادهها بین آنها جابهجا میشود، میبیند که این موضوع خود میتواند یک جریان درآمدی برای سازمانها بههمراه داشته باشد. به هر حال دادههایی که یک سازمان از فعالیتهای خود جمعآوری میکند ارزشمند است و میتواند ورودی فرآیندهای یک سازمان دیگر باشد.
حتی صنایعی مانند خودرو، که توانستهاند با یک مدل کسبوکار برای مدت طولانی دوام بیاورند، متوجه شدهاند که باید تغییر کنند. این صنعت نیز بهخوبی دریافته است که روشهای قدیمی دیگر کارساز نیستند و اینجاست که اکوسیستم خودروهای متصل با مفهومی جدید، پا به عرصه میگذارد.
هدایت این تکامل، تکامل دسترسی به حجم عظیمی از دادههای خودروها و اشیاء متصل است. اما این فقط مدلهای کسبوکار نیستند که در حال تغییر هستند. فناوری باعث پایداری و همچنین افزایش رضایت مشتری و کیفیت تجربه میشود. این جمله بهخوبی به این موضوع اشاره کرده است که تغییر مدل کسبوکاری نفع تمامی ذینفعان را بههمراه دارد و فقط بدین معنا نیست که چند خودرو به هم متصل شدهاند و یک محصول جدید به بازار عرضه شده است.
با یک مثال قابل لمس این بخش را با هم مرور میکنیم. اگر شما از جمله طرفداران گجتهای مختلف باشید، معمولا زمانی که یک گجت به بازار میآید نهایت تلاش خود را میکنید که آن را بخرید. حالا بیاید به این جریان بدین شکل نگاه کنیم، فکر کنید گجتی به بازار عرضه شود که تمام دستگاههای شما را به هم متصل کند و سطح رویایی از هوشمندی را در اختیار شما قرار دهد. اینجا تنها صحبت ارائه یک محصول جدید به بازار نیست که توانسته است طرفداران خود را یافته و بخش زیادی از بازار را از آن خود کند، اینجا صحبت از یک منفعت چندین طرفه است. یعنی یک بازی برد-برد که قرار نیست کسی در آن هزینهی بیشتری نسبت به دیگری پرداخت کند تا بتواند از سود منفعت آن استفاد کند.
تعداد کمی از فناوریها به اندازهی اتصال سلولی گسترده هستند. همین موضوع در حال حاضر بر بسیاری از جنبههای زندگی تاثیر میگذارد و این روند فقط تشدید خواهد شد. یعنی بهجایی میرسیم که میبینیم کل زندگی ما تحت تاثیر اتصال سلولی قرار رفته است. بر اساس گزارش اریکسون موبیتی در نوامبر 2021، انتظار میرود که 5G تا سال 2027 حدود نیمی از تمام اشتراکهای تلفن همراه در سراسر جهان را تشکیل دهد. آخرین تحقیقات اریکسون همچنین نشان میدهد که در دههی گذشته ترافیک دادههای تلفن همراه تقریباً 300 برابر شده است. سلولار، واقعاً دنیا را به هم متصل میکند و ایجاد کل اکوسیستمهایی را که حول اشتراک دادهها ساخته شدهاند، ممکن میسازد. تاثیر اکوسیستم خودروهای متصل و وسایل نقلیهی متصل و نرمافزارهای تعریف شدهی آن، بسیار زیاد خواهد بود. بهعبارتی پایه و اساس و حتی زیرساخت این اتصال، سلولاری بودن است. نحوهی سفر ما با افزایش ایمنی، لذت بیشتر و تأثیر کمتر بر محیط زیست هر روز بهشدت در حال تغییر است. دیگر شما بدون آگاهی، خودروی خود را روشن نمیکنید. زمان روشن کردن خودرو، نهتنها از سلامت موتور آن آگاهی دارید، حتی میدانید خودروهایی که در اطراف شما قرار گرفتهاند دقیقا قرار است چه واکنشها یا تصمیماتی داشته باشند. البته این بخش را نیز نباید نادیده گرفت که اتصال خودرو به زیرساختهای شهری هم حجم عظیمی از دادهها و اطلاعات را به ما میدهد که همان دادهها هم در تصمیمات آیندهی ما، تأثیرت بهسزایی خواهند داشت.
»»» مطالب پیشنهادی منظور از خودروهای متصل چیست و چه کاربردی دارند؟
در اکوسیستم جدید، همکاری جای رقابت را گرفته است
ظهور خودروهای متصل، جهانی از فرصتها را ایجاد خواهد کرد. بیشترین فرصت برای کسانی ایجاد میشود که میتوانند امکانات جمعآوری دادهها را فراهم کنند. این دادهها میتوانند برای پیشبینی نیازهای تعمیر و نگهداری، شناسایی خدماتی که میتوانند بهبود یابند و درنهایت به خودرو اجازه میدهند تا کاملاً مستقل عمل کند، استفاده شود. البته که فقط به این موضوع خلاصه نمیشوند. موقعیت خودرو، پیشبینی حرکات بعدی آن، جلوگیری از تصادفات و افزایش امنیت، از جمله ارزشهایی است که درنهایت برای ذینفعان ایجاد میشود.
اکوسیستم خودرویی متنوع است و متشکل از خودروسازان، نهادهای تحقیقاتی و دولتها و همچنین افراد و فرآیندهایی است که همکاری و نوآوری را پیش میبرند. OEMهای خودرو، مطمئناً بهتنهایی قادر به توسعهی قابلیتهای جدید هستند، اما با بهاشتراک گذاشتن دادهها و منابع خودروی متصل با اکوسیستم بزرگتر، سرعت پیشرفت بهطور تصاعدی پیشرفت خواهد کرد و بهنفع همه خواهد بود. بازیکنان میتوانند مدلهای کسب و کار جدید و جریانهای درآمدی ایجاد کنند، در حالی که مصرفکنندگان، محصولات بهتر و ایمنتر را تجربه میکنند. دادهها و بینشهای مشترک، پایه و اساس رانندگی هوشمند را ایجاد میکند.
به بیان دیگر، ذینفعان میتوانند مدلهای کسبوکار جدید و جریانهای درآمدی ایجاد کنند. در حالی که مصرفکنندگان نیز محصولاتی بهتر و ایمنتر را تجربه میکنند. رانندگی هوشمند، یعنی رانندگی با خودروهایی هوشمند. خودروهایی که میتوانند دادههایشان را با هم بهاشتراک بگذارند یا بهعبارتی سخن میگویند.
چهار ابرروند که این صنعت را با انقلاب روبهرو میکند
صنعت خودروسازی، در نتیجهی ۴ روند اصلی، در حال تغییر است:
- ایجاد خودروهای متصل
- برقی شدن ناوگان خودرویی
- خودروهای خودران بدون راننده
- ارائههای مشترک خودروها
خودروسازان، بهسرعت در حال معرفی نسل جدیدی از خودروهای متصل و الکتریکی هستند. برندهای خودروهای برقی، مانند Polestar و Tesla امروزه در دسترس مصرفکنندگان هستند. بهعبارتی میتوان گفت، دیگر آن زمان که همه چیز یک رویا بود تمام شده است. شما میتوانید خودروهای برقی را ببینید و سوار شوید. اما موضوع خودروهای متصل کمی با موارد دیگر متفاوت است. “خودروی متصل یک مزیت اصلی دارد و آن این است که میتواند دادههای خود را با دیگر ناوگان خودرویی بهاشتراک بگذارد. خودروهای خودران و بدون راننده، هنوز در مراحل اولیهی توسعهی خود هستند. چندین بازیگر با سطوح ابتدایی اتوماسیون، مانند: سیستمهای پیشرفته کمکراننده (ADAS)، سیستمهای کمکی بین خطوط و کروز کنترل فعال، تلاش میکنند که این صنعت را با رشد اساسی روبهرو کنند.”
رانندگی بسیار خودمختار و کاملاً خودمختار (سطوح 4 و 5)، هنوز در مراحل اولیهی بلوغ است و بازیکنان مترقی مانند Einride تاکید میکنند که پیشرفت سریع اتومبیلها و کامیونهای کاملا خودران، تنها با پوشش منطقهای و توانایی اشتراکگذاری اتصالات، محدود میشود. او معتقد است که خودرو متصل، پیشنیاز خودروهای کاملا خودران است. اگر خودرویی این توانایی را نداشته باشد که اطلاعات خود را با دیگر ناوگان خودرویی بهاشتراک بگذارد یا اینکه اطلاعات آنها را دریافت کند، نمیتواند یک خودروی خودران باشد. خودروی خودران باید برای تصمیمگیریهای خود از تصمیمات آیندهی دیگر ناوگان خودرویی آگاهی کامل داشته باشد.
دادههای ناوگان حملونقل مشترک، مانند ولوو M و موبیلیزه رنو، در حال حاضر به صنعت خودرو کمک میکنند. دادههای جمعآوریشده از ارائهدهندگان حملونقل مشترک، تضمین میکند که ناوگان آنها بهطور موثر و تا زمانی که ممکن است، کار میکنند و مزایای پایداری را ارائه میدهند. این ناوگان همچنین اطلاعات مورد نیاز برای رسیدگی بهتر به مسائلی مانند تراکم ترافیک و برنامهریزی زیرساخت موثرتر را در اختیار شهرداریها قرار میدهند.
دادههای جمعآوری شده از خودروهای متصل نیز نسل بعدی لوازم نقلیه را بهبود خواهند بخشید. گفتنی است، برای اینکه این روندها بهطور کارآمد و ایمن پیشرفت کنند، اکوسیستم باید بهشکل جمعی به سمت اهداف عمل کند و مایل بهاشتراکگذاری دادههای ناشناس بین بازیگران خود باشد. همین زمان است که امنیت حریم خصوصی مشترکان از اهمیت زیادی برخوردار میشود. همکاری بین بازیگران سیستم خودروهای متصل باید با هم بتوانند در درجهی ابتدایی، امنیت را فراهم کنند.
جایگاه اکوسیستم خودروهای متصل در جامعه
اکوسیستم خودروهای متصل قرار است جامعه را به طرق مختلف تغییر دهد. افزایش تجربهی سفر، افزایش ایمنی و ارتقای پایداری. این یک برد برای همه است. همچنین این وظیفه بازیکنان درون اکوسیستم است که دانش خود را برای منافع بیشتر بهاشتراک بگذارند. سازمانهای آیندهنگر متوجه این موضوع شدهاند و جهان شاهد شکلگیری همکاریهای گروهی مانند کنسرسیوم محاسباتی خودرو (AECC) است که توسط بازیگران پیشرو اکوسیستم مانند تویوتا، اینتل، NTT و اریکسون تأسیس شده است. (CCI) بخشی از پلتفرم اقدام اقلیمی مجمع جهانی اقتصاد، یک همکاری عمومی/خصوصی است که بر روی ایجاد کل چرخهی عمر خودرو، از تولید تا عملیات، بدون آلایندگی تمرکز دارد. ابتکارات ترویج شده توسط نهادهایی مانند AECC و CCI تضمین میکند که فناوریهای جدید و سودمند، سریعتر به بازار عرضه میشوند.
آینده، چه خواهد شد؟
وسیلهی نقلیهی تعریفشده توسط نرمافزار و اکوسیستم آن، متشکل از بازیگران خودرو، سفر را ایمنتر و پایدارتر میکند، ازدحام را کاهش میدهد و حملونقل را با هم بهبود میبخشد. برنامهریزی زیرساختی آگاهانهتر، سفر را آسانتر و استرس کمتری ایجاد خواهد کرد. اتصال سلولی، این تغییر را امکانپذیر میکند و اکوسیستم با بهاشتراک گذاشتن دادهها و دانش خودروهای متصل که مستقیماً بهنفع جامعه است، همهی آن را تسهیل میکند.
آیندهی خودروهای متصل، بخشی جداییناپذیر از جامعه خواهند شد. جایی که شما دیگر هیچ خودرویی را نمیبینید که به اینترنت متصل نبوده و دادههای خود را بهاشتراک نگذارد. کلیهی خدمات جامعه، با اشتراک دادهها به شما داده میشود و حتی اگر نخواهید، برای استفاده از این خدمات باید با این اشتراکگذاری موافقت کنید. هرچند که هنوز بر سر اینکه چه دادهای با چه کسی بهاشتراک گذاشته شود، یا اینکه چه کسی مالک دادهها باشد، جای بسی توضیحات است. اما آنچه که مسلم است این است که نمیتوان از این روند فرار کرد و صورت مسئله را بهطور کلی پاک کرد.
منابع: