نقش فناوری ابری در خودروهای متصل چیست؟

فهرست مطالب

نقش فناوری ابری در خودروهای متصل کاملا مشخص و روشن است. شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو و تامین‌کنندگان باید فناوری ابری را با جان و دل بپذیرند. این پذیرش، شرط تحول دیجیتال است. صنعت خودرو در قله‌ی تغییرات عظیم خود قرار گرفته است. محصولات، امروزه بیشتر نرم‌افزاری شده‌اند؛ مشتریان انتظارات جدیدی هنگام خرید دارند و فرآیندهای شخصی‌سازی شده بسیار ارزشمند است. چراکه این سرویس‌های شخصی‌سازی شده هستند که می‌توانند میزان رضایت مشتریان را فراهم کنند. همین چند پارامتر معمولی و به‌ظاهر بی‌ارزش، باعث می‌شود که تولیدکنندگان خودرو طراحی را تغییر داده، به فکر توسعه در محصولات و سرویس‌ها باشند، نوع ارتباط خود با مشتریان و دیگر ذی‌نفعان را بازطراحی کنند. حتی آن‌ها باید نوع مذاکرات خود با دولت‌ها را نیز دوباره در نظر بگیرند؛ چراکه این دولت‌ها هستند که باید به فکر زیرساخت‌های شهری باشند. اما چالش اصلی این است که این کسب‌وکارها چگونه در زمانی کوتاه تغییرات مورد نظر را ایجاد کنند تا کم‌ترین آسیب به سرمایه‌های آن‌ها وارد شود.

در این متن از وبلاگ همران در نظر داریم نقش فناوری ابری در خودروهای متصل را بررسی کنیم. چراکه دیگر به‌خوبی می‌دانیم که فناوری ابری، نقشی استراتژیک در فرآیند متصل شدن ناوگان خودرویی دارد. اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

یک مدل کسب‌وکاری سالم برای آینده با فناوری ابری

یک مدل کسب‌وکاری سالم برای آینده با فن‌آوری ابری

این فناوری ابری است که باعث می‌شود صنعت خودرو و خودروسازی بتواند یک خط مسیر درست داشته و با سرعت مشخصی این مسیر را طی کند. از آنجایی که شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو تصمیم گرفتند معماری خود را تغییر دهند، این آنالیز داده‌ها بود که می‌توانست به‌خوبی آن‌ها را در این مسیر هدایت کند. داده‌ها باید در این فضای ابری جمع‌آوری شده و سپس با دقت بررسی می‌شدند و امنیت داده‌ها باید تامین می‌شد. تمام این موارد وابسته به فناوری ابری بود. زیرا امنیت مشتریان و همچنین داده‌های ایجاد شده، برترین فاکتوری بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت. اینجا بود که نقش فناوری ابری در خودروهای متصل، خود را به پررنگی نشان می‌داد.

فناوری ابری، هزینه‌ی نگهداری داده‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌داد و از طرفی، به طراحی خودروها و محصولات جدید سرعت بیشتری می‌بخشید. از آن‌جایی که بیشتر صنایع حمل‌ونقل، باید به‌صورت جهانی پوشش داده شده و تغییرات را بپذیرند، شاخص‌های اندازه‌گیری درست، فاکتورهایی کلیدی در معماری جدید هستند که تنها فناوری ابری است که می‌تواند این شاخص‌ها را به حد و سطح مورد انتظار بهبود ببخشید. در نهایت، داده‌های بیشتر با هزینه‌ی کمتری در این فضا نگهداری شده، ضمن اینکه سرعت دسترسی به این داده‌ها نیز افزایش می‌یابد. همین چند فاکتور به‌ظاهر ساده، می‌تواند تکنولوژی خودروهای متصل را با انقلابی عظیم رو‌به‌رو کند.

دیگر همه می‌دانیم هسته‌ی اصلی خودروهای متصل داده‌هایی هستند که از خودروها جمع‌آوری شده‌اند و امکان تصمیم‌گیری را فراهم می‌کنند، پس فضایی که می‌تواند داده‌ها را در امنیت کامل حفظ کند، یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود و این مزیت رقابتی است که شرکت‌ها را در گردونه‌ی رقابت حفظ می‌کند. به‌عبارت روشن‌تر، نقش فناوری ابری در خودروهای متصل، زنده نگه‌داشتن کسب‌وکار شماست. حجم داده‌هایی که جمع‌آوری می‌شود، نیازمند فضای ابری است که بتواند امکان ارزیابی و بررسی مجدد را فراهم کند. دلیل این نیاز، پیچیدگی بیش از حد داده‌ها است. ارزیابی این حجم از داده با این میزان پیچیدگی، تنها از فناوری ابری برمی‌آید.

»»» مطالب پیشنهادی
انواع ارتباطات در خودروهای متصل کدامند؟

نقش فناوری ابری در خودروهای متصل با ایجاد شرایط فروش سرویس

نقش فن‌آوری ابری در خودروهای متصل با ایجاد شرایط فروش سرویس

داده‌های جمع‌آوری شده، به‌دلیل تجربه‌ای که انتقال می‌دهند می‌توانند باعث فروش بهتری نیز شوند. در تجربه‌ای وسیع‌تر، الگوی داده‌ها تنها حرکت خودرو در شهرها را تحلیل نمی‌کند، این توانایی را دارند که حتی حرکات بین‌شهری را نیز تحلیل کرده و داده‌های باارزشی را در اختیار صاحبان ناوگان خودرویی قرار دهند. زیرا همان‌طوری که در بخش‌های قبلی گفته شد، خودروهای متصل به اتصال ناوگان خودرویی یک شهر اشاره ندارد. این اتصال باید جهانی باشد تا بتواند نتایج ایده‌آلی را فراهم کند. داده‌هایی که از انواع ناوگان خودرویی، از جمله خودروهای حمل‌ونقل عمومی و شخصی جمع‌آوری می‌شود، می‌تواند به‌خوبی آینده‌ی صنعت خودرو، شهرها، روستاها و حتی مزارع را مشخص کند. با این پیچیدگی که در داده‌ها مشاهده می‌شود، فناوری ابری یک ضرورت است.

فناوری ابری، امروزه به یک عبارت جذاب تبدیل شده است که به‌خوبی می‌تواند بالا و پایین تکنولوژی خودروهای متصل را نشان دهد. اما برای رسیدن به نقطه‌ی اوج باید مسیرهای مهندسی را به‌کلی تغییر داد، روش‌های کاری را دوباره بازطراحی کرد و در نهایت اینکه نقشه‌ی فکری را زیر و رو کرد. همین تغییرات است که فرصت‌هایی را فراهم می‌کند تا امکان ارتباط گرفتن با ذی‌نفعان، سرعت بیشتری بگیرد و همین موضوع است که بهینه‌سازی را امکان‌پذیر کرده است. اینجاست که باید متوجه شد آنچه که بیش از همه اهمیت دارد تغییر خط فکری است، نه زیرساخت‌های مدیریتی.

تغییر کل ساختار با روی کار آمدن فناوری ابری

تغییر کل ساختار با روی کار آمدن فن‌آوری ابری

زمانی که می‌خواهید فناوری ابری را در سازمان پیاده‌سازی کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که کل ساختار سازمان باید هماهنگ با آن تغییر کند. قطعا آنچه که می‌خواهید در یک روز و در روز اول اتفاق نخواهد افتاد. این یک سفر مشخص است که باید ابتدا و انتهای سفر، به‌درستی تعیین شده باشند. حالا با یک نقشه‌ی راه درست و شفاف سفر را شروع کنید. درست است که نقش فناوری ابری در خودروهای متصل امروزه به‌روشنی مشخص است، اما به هر حال قرار گرفتن در این مسیر، جسارت و شجاعت زیادی می‌خواهد و البته که اجتناب‌ناپذیر است.

آزموده را آزمودن خطاست

بر اساس آنچه که در کشورهای پیشرفته و شرکت‌هایی چون Publicis Sapient رخ داده است، می‌توان گفت که تغییرات و تحولات باید در 3 بخش اصلی یعنی دلیوری، فرآیندها، ابزارها و تکنولوژی صورت گیرد. برای داشتن دنیایی که در آن خودروهای متصل حرف اول و آخر را می‌زند، جایی که سخت‌افزارها و نرم‌افزارها با هم یکپارچه شده و فرآیندی جدید را فراهم کرده‌اند، فناوری ابری تنها و تنها انتخابی است که می‌توان داشت.

نقش فناوری ابری در بخش دلیوری

در این بخش باید به‌خوبی راهکارها تعیین شده باشند. به‌عبارتی باید بدانیم که چه چالشی وجود داشته است و ما برای این چالش دقیقا چه راهکاری را ارائه داده‌ایم. موفقیت در این بخش، یعنی مدت زمان Cycle به‌خوبی کاهش پیدا کرده باشد، ترس از پیشرفت و جلو رفتن به حداقل رسیده باشد و تمامی نتایج نامطمئن نیز از فرآیند حدف شده باشند.

نقش فناوری ابری در بخش فرآیند

در فرآیند آنچه که باعث موفقیت می‌شود، مداومت در عملیات، شفافیت و ارتباطات درست است. این 3 فاکتور کلیدهای اصلی داشتن یک فرآیند دقیق است. اینکه چگونه یک سیستم نظارتی بهبود پیدا می‌کند یا استراتژی‌ها تغییر می‌کنند، نشان می‌دهد که در یک سیستم نرمال، افراد از اشتباهات خود می‌آموزند و تضمین می‌کنند که این اشتباهات دیگر تکرار نخواهند شد. این امری حیاتی در سازمان‌ها است.

نقش فناوری ابری در بخش ابزارها و تکنولوژی‌ها

در این قسمت، تمرکز روی اتوماسیون و مهندسی بهره‌وری، باید با این پس‌زمینه‌ی فکری صورت گیرد که پیاده‌سازی‌ها باید با فکر و دانش بیشتری صورت گیرد. در این قسمت، فناوری ابری برای شفاف کردن عملیات الزامی است. آنچه که در نهایت ایجاد شده است را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کاهش زمان‌های طلایی یا حیاتی از 50 درصد به 80 درصد
  • کاهش هزینه‌های ایجاد زیرساخت تا 30 درصد
  • افزایش اطمینان تا 99.99 درصد
»»» مطالب پیشنهادی
اجزای اصلی خودروهای متصل کدامند؟

افسانه‌هایی که درباره‌ی نقش فناوری ابری در خودروهای متصل، صحت ندارد

افسانه‌هایی که درباره نقش فن‌آوری ابری در خودروهای متصل

علی‌رغم اینکه دیگر همه به‌خوبی می‌دانند فناوری ابری الزامی است، هنوز هم اشتباهات زیادی در این مورد وجود دارد. تمامی این عدم شناخت‌ها به‌دلیل نداشتن تفکر درست در حوزه کسب‌وکاری است. در این قسمت به چند مورد از این افسانه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • فناوری ابری امنیت ندارد و به‌راحتی هک می‌شود. بسیاری از خودروسازان هنوز تجربه‌ی طراحی پایه‌های ابری را به‌شکلی ایمن ایجاد نکرده‌اند.
  • موقعیت دقیق داده‌ها به‌درستی مشخص نیست. این موضوع توسط رانندگان خودروهای شخصی جرقه زده شد. آن‌ها هنوز با فناوری قدیمی GPS ذهنیت خود را ساخته‌اند.
  • نگهداری فناوری ابری هزینه‌ی زیادی دارد. Cloud، کاتالیزوری برای یک تحول تجاری گسترده‌تر است و مزایای آن می‌تواند بیشتر از هر هزینه‌ای در فناوری باشد.
  • بازار ابری، یکطرفه است و تمامی مزایا به ارائه‌دهندگان تعلق می‌گیرد. بازار ارائه‌دهندگان خدمات ابری، از نظر تعداد بازیکنان و آنچه ارائه می‌دهند، به‌سرعت در حال توسعه است.
»»» مطالب پیشنهادی
منظور از خودروهای متصل چیست و چه کاربردی دارند؟

قدم بعدی این است

ایده‌های تجاری، دیگر نیازی به محدود شدن با فناوری ندارند. همانطور که یک شرکت، به‌سمت فضای ابری حرکت می‌کند، تعداد زیادی افزونه و شتاب‌دهنده اضافه می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای حل هر مشکل پیچیده‌ی تجاری استفاده کرد. آزمایش و تحلیل که یک عامل کلیدی در هر کشف یا تکامل است، اکنون با ظهور ابزارها و فناوری‌ها در فضای ابری بسیار آسان شده است و دیگر محدودیت‌های قبلی را ندارد.

فناوری ابری تنها یک زیرساخت یا ابزار نیست، بلکه کاتالیزوری برای تحول سرتاسری بدون به خطر انداختن ایمنی و امنیت است. علاوه بر این، تبدیل شدن به یک شرکت بومی ابری، مزایای قابل توجهی چون کاهش هزینه‌های عملیاتی و ایجاد منابع درآمد جدید را برای شرکت‌های خودروسازی ارائه می‌دهد. برای اینکه کل صنعت خودروسازی و حمل‌ونقل در مسیر خودروهای متصل، اهداف مبتنی بر نرم‌افزار و خودمختار برای دهه‌ی آینده حرکت کنند، استفاده از فناوری ابری تنها گزینه است.

 

منابع:

فیس‌بوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد، فارغ‌التحصیل کارشناسی آمار از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. خانم جهانگرد متخصص در تولید محتوای متنی در حوزه‌ی خودروهای متصل و تحول دیجیتال هستند. سابقه کاری 6 ساله در نگارش متون تخصصی با موضوعات اینترنت اشیاء، مدیریت ناوگان خودرویی و هوشمندسازی ناوگان از جمله نقاط قوت ایشان است.
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد
مهشید جهانگرد، فارغ‌التحصیل کارشناسی آمار از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. خانم جهانگرد متخصص در تولید محتوای متنی در حوزه‌ی خودروهای متصل و تحول دیجیتال هستند. سابقه کاری 6 ساله در نگارش متون تخصصی با موضوعات اینترنت اشیاء، مدیریت ناوگان خودرویی و هوشمندسازی ناوگان از جمله نقاط قوت ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

خلاصه مطلب

نقش فناوری ابری در خودروهای متصل آن‌قدر حیاتی است که نمی‌توان نادیده گرفت و به افسانه‌ها پرداخت؛ افسانه‌هایی که بر اساس داده‌های نادرست است.