sass در پلتفرم خودروهای متصل، هدایت آینده ناوگان خودرویی در دنیایی متصل

SaaS در پلتفرم خودروهای متصل، هدایت آینده‌ی ناوگان در دنیایی متصل

فهرست مطالب

همانطور که صنعت خودرو به تکامل خود ادامه می‌دهد، Software-as-a-Service وعده‌ی ارائه‌ی تجربیات پویا، به‌روز و شخصی را به مشتریان می‌دهد. چشم‌انداز خودرو در سال‌های اخیر دست‌خوش تحولات سریعی شده است. در حالی که برخی همچنان در مورد آینده‌ی نزدیک خودروهای کاملاً خودمختار تردید دارند، پیشرفت در فناوری خودرو با سرعت سرسام‎‌آوری انجام شده است و با افزایش چشم‌گیر وسایل نقلیه‌ی الکتریکی (EVs)، استفاده از نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) در صنعت خودروسازی به نظر می‌رسد اتصال بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. SaaS در پلتفرم خودروهای متصل توانسته است شرایط خاصی از اتصال را ایجاد کند.

در این متن از وبلاگ همران در نظر داریم با شما درباره SasS در پلتفرم خودروهای متصل صحبت کنیم. در این مقاله تلاش ما این است شما را با مفهوم SaaS آشنا کرده و در نهایت نقش اساسی آن‌ها در پلتفرم خودروهای متصل مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. اگر شما نیز با این مفهوم آشنایی دارید، حتما در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دنیایی جدید در شرکت‌های تولیدکننده خودرو با نرم‌افزارهای پیشرفته

دنیایی جدید در شرکت‌های تولیدکننده خودرو با نرم‌افزارهای پیشرفته

نرم‌افزارها، سیستم‌های پیشرفته‌ای را برای حمایت از تولیدکنندگان خودرو به‌ارمغان می‌آورند. جدیدترین نوآوری‌های خودرویی کمتر به نبوغ مکانیکی بستگی دارد تا به کیفیت، اجرا و یکپارچگی نرم‌افزار. به‌علاوه با اتصال خودروها و بهبود فناوری، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را می‌توان برای ارائه‌ی عملکردها و ویژگی‌های جدید از طریق SaaS توسعه و پیاده‌سازی کرد. SaaS در پلتفرم خودروهای متصل توانسته است مسیرهای توسعه را تسهیل کند. برای موتورهای احتراق داخلی، نرم‌افزار نوآوری‌های اخیر را فعال کرده است، مانند فناوری استاپ-استارت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای. اما برای خودروهای برقی، نرم‌افزار حتی حیاتی‌تر است و امکانات بسیار بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. در زمانی قبل از ظهور وسایل نقلیه‌ی خودران واقعی سطح 4+، ایجاد تجربیات با کیفیت بالا برای مصرف‌کنندگان بسیار مهم است.

Avneesh Prakash، معاون تحرک در Tata می‌گوید: ظهور چهارمین انقلاب صنعتی (Industry 4.0) به این معنی است که تولیدکنندگان خودرو می‌توانند سیستم‌ها و ابزارهای پیشرفته‌ای را برای پشتیبانی از خودروسازان در ساده‌سازی گردش کار، افزایش کیفیت محصول و بهینه‌سازی تولید، ارائه دهند.

یک مثال SaaS در پلتفرم خودروهای متصل، SaaS مبتنی بر ابر است. راه‌حل‌های SaaS در یک نمای لحظه‌ای، از خط تولید تا کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهند و داده‌ها را از هر منبعی جمع‌آوری می‌کنند تا به تولیدکنندگان خودرو کمک کنند تا از رقبا جلوتر حرکت کنند. راه‌حل‌های SaaS مبتنی بر ابر، به‌طور قابل‌توجهی چابک‌تر، انعطاف‌پذیرتر و مقیاس‌پذیرتر از سیستم‌های سنتی داخلی هستند. این امر، عصر جدیدی را برای صنعت خودرو به‌ارمغان می‌آورد و معنای جدیدی برای خودروهای متصل و اکوسیستمی که در دنیای مدرن ایجاد می‌کند، خواهد داشت.

Przemysław Krokosz، کارشناس Edge and Embedded Technology در Mobica می‌افزاید: «مزایای اصلی چنین فناوری این است که کانال جدیدی را برای ارائه‌ی تجربیات دیجیتالی پویا، به‌روز و شخصی‌شده درون خودرو به رانندگان و مسافران ارائه می‌دهد. مسافرانی که با وسایل نقلیه‌ی خودران سفر می‌کنند، زمان بیشتری برای استفاده از این خدمات خواهند داشت، چه برای اهداف سرگرمی چه بهره‌وری.»

Krokosz می‌گوید: «انتظار می‌رود که طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی جدید ظاهر شوند که تحرک، استقلال و اتصال را با هم به‌ارمغان می‌آورند. این موارد از تحویل بدون انسان کالا، ناوگان «روبو تاکسی» و «حمل‌ونقل کالاهای رباتیک» تا جمع‌آوری داده‌های GIS برای خدماتی مانند بررسی خودکار کیفیت جاده‌ها و سایر خدمات نوپا را شامل می‌شود.»

»»» مطالب پیشنهادی
با فناوری‌های خودروهای متصل آشنا شوید

SaaS در پلتفرم خودروهای متصل، جوهر تجربه‌ی خودرو را تشکیل می‌دهد

sass در پلتفرم خودروهای متصل، جوهر تجربه‌ی خودرو را تشکیل می‌دهد

کروکوز معتقد است که SaaS در آینده با وسایل نقلیه ادغام می‌شود و به بخشی از جوهر تجربه‌ی خودرو تبدیل خواهد شد. او می‌گوید: «این قابلیت‌های تعریف‌شده توسط نرم‌افزار، تا حدی پویا خواهند بود که تجربه‌ی کاربر می‌تواند به‌راحتی بین محیط‌های مختلف جابه‌جا شود، اعم از ماشین خانوادگی، تاکسی ربات، مرکز تجاری سیار، مرکز رسانه‌ای سیار یا حتی یک پلتفرم مراقبت از سالمندان.»

پراکاش می‌گوید: «SaaS در پلتفرم خودروهای متصل، تجربه مشتری منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند و در عین حال، هزینه‌های زیادی را برای شرکت‌های حمل‌ونقل، از OEMها گرفته تا تأمین‌کنندگان، فروشندگان و حتی ارائه‌دهندگان فناوری، به‌وجود آورده است.»

از مزایای آن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • افزایش سطح بینش بی‌درنگ ارائه‌شده در مورد رفتار راننده
  • نمایش رویدادهای داخل خودرو
  • توانمندسازی سیستم‌های خودرو از طریق ادغام‌های SaaS برای تشخیص رفتارهای مخاطره‌آمیز و پاسخ مناسب
  • همچنین ایجاد ایمنی برای رانندگان.

با استفاده از SaaS در پلتفرم خودروهای متصل، سازندگان قادر خواهند بود در توسعه‌ی وسایل نقلیه‌ی جدید، نوآوری بیشتری داشته باشند. ایده‌ها را می‌توان به‌سرعت و کارآمد مورد آزمایش قرار داد و درصورت موفقیت، به‌راحتی مقیاس‌پذیر کرد.

پراکاش می‌گوید: «در سیستم‌های تولیدی SaaS مبتنی بر ابر، همه‌ی برنامه‌ها و برنامه‌های کاربردی، از پیش پیکربندی شده‌اند و فرآیند راه‌اندازی اولیه را ساده‌تر می‌کنند. این موضوع منجر به صرفه‌جویی در زمان می‌شود، زیرا کاربر نسبت به راه‌حل‌های نرم‌افزاری معمولی زمان کمتری را برای نصب و پیکربندی برنامه صرف می‌کند. SaaS در پلتفرم خودروهای متصل، همچنین با ارائه‌ی نقشه آنلاین، مسیریابی بهینه و ویژگی‌های ناوبری که ترافیک لحظه‌ای، الگوهای راننده و شرایط آب‎‌و‌هوایی را در نظر می‌گیرد، تجربه‌ی راننده را بهبود می‌بخشد. این موضوع منجر به افزایش راحتی راننده و زمان رسیدن به مقصد خواهد شد.»

تغییرات می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر پایداری داشته باشد

تغییرات می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر پایداری داشته باشد

با افزایش تمرکز جهانی بر پایداری در سال‌های اخیر، اثرات زیست‌محیطی استفاده از SaaS در صنعت خودرو، می‌تواند مفید باشد. Krokosz می‌گوید: «رویکرد SaaS در پلتفرم خودروهای متصل، وعده‌ی صرفه‌جویی زیادی را از نظر هزینه‌ی مواد و نیروی انسانی در هنگام معرفی یک سرویس جدید می‌دهد. با توجه به اینکه این خدمات توسط اپراتورهای ابری اختصاصی و شرکای آن‌ها، با استفاده از منابع بهینه، مجازی‌سازی و زیرساخت‌های تعریف‌شده توسط نرم‌افزار، ارائه می‌شود، صرفه‌جویی در مقیاس و کاهش ردپای کربن در مقایسه با روش‌های سنتی، دیده می‌شود.»

طبق تحقیقات مورگان استنلی، امروزه اکثریت قریب به اتفاق ارزش یک خودرو، به سخت‌افزارهایی مثل شاسی، پیشرانه، صندلی‌های داخلی و روشنایی مربوط می‌شود. در حالی که نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی مجموعا 60 درصد از ارزش یک خودروی خودران آینده را تشکیل می‌دهند. همانطور که وسایل نقلیه به نرم‌افزار تبدیل می‌شوند، مصرف‌کنندگان احتمالاً کمتر خودرو می‌خرند، در عوض تصمیم می‌گیرند هزینه‌ی ارتقاء نرم‌افزار را در طول زمان بپردازند.

کروکوز می‌گوید: «نسخه‌های OEM سنتی خودرو به ارزش خدمات ابری و نیاز به سرمایه‌گذاری در مدرن‌سازی رادیکال پلتفرم‌های الکتریکی/الکترونیکی قدیمی و ناکارآمد پی برده‌اند. با توجه به برقی شدن صنعت خودرو، ساخت وسایل نقلیه‌، ساده‌تر خواهد شد و هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و در نهایت قیمت خودرو را کاهش می‌دهد. در حالی که این به معنای حاشیه‌های کمتر در فروش خودرو است، انتظار می‌رود درآمدهای جدیدی از خدمات دیجیتال حاصل شود.»

پراکاش می‌افزاید: «راه‌حل‌های SaaS در پلتفرم خودروهای متصل، همچنین نحوه‌ی استفاده از وسایل نقلیه را درک می‌کنند و داده‌های مربوط به آن‌ها را در طول عمرشان پیگیری می‌کنند تا کیفیت خودرو را حفظ و بهبود بخشند. در نتیجه مهندسی و تولید را بهینه کرده، مشکلات را شناسایی و هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهند.»

نیاز به امنیت سایبری در آینده‌ای خودمختار، بسیار مهم خواهد بود

نیاز به امنیت سایبری در آینده‌ای خودمختار بسیار مهم خواهد بود

همانطور که مک‌کینزی اشاره می‌کند، مجموعه‌ای از خودروسازان برتر قبلاً نقض‌های امنیتی منتشر شده را تجربه کرده‌اند. هکرها توانایی خود را در دسترسی به قفل‌ها، سیستم‌های ترمز و نمایشگرهای داشبورد از راه دور از طریق اتصالات ابری در چندین مدل، ثابت کرده‌اند. محققان امنیتی نشان دادند که می‌توانند از طریق رابط اطلاعات سرگرمی، به سیستم‌های کنترل رانندگی خودرو متصل شوند و به سیستم انتقال قدرت، سیستم اطلاعات سرگرمی و عملکردهای آب و هوا دسترسی پیدا کنند.

کریستین کاویگلیولی، معاون خدمات خودرو و تحرک در گروه تالس، می‌گوید: «یکپارچگی و قابلیت اطمینان نیاز به اتصال را افزایش می‌دهد و این بهایی دارد. خودروی امروزی یک کامپیوتر روی چرخ است. مدل‌های لوکس تا 100 میلیون خط کد را در خود جای داده‌اند و به طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها و شبکه‌ها متصل هستند که به آن‌ها امکان می‌دهد ایمن و کارآمد کار کنند.»

همه‌ی این ارتباطات و اتصالات بی‌سیم هستند که باعث افزایش قرار گرفتن در معرض خطر حملات سایبری می‌شوند. چه بر روی سیستم خودرو و چه در زیرساخت جاده یا اطلاعات شخصی رانندگان. سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیری در این نوع حملات بوده‌ایم. مثلا، حوادث سایبری خودرو از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ هفت برابر شده است. اینجاست که امنیت سایبری نقش مهمی را ایفا می‌کند، نه فقط از نظر حفاظت در کل زنجیره‌ی ارزش، بلکه در امکان تحقق پتانسیل کامل اتصال.

چگونه خودروهای تعریف‌شده توسط نرم‌افزار، بر اساس مفاهیم خودروهای متصل ساخته می‌شوند

چگونه خودروهای تعریف‌شده توسط نرم‌افزار بر اساس مفاهیم خودروهای متصل ساخته می‌شوند

آنچه در ادامه می‌آید نمای گسترده‌ای از خودروی متصل در مقابل خودروی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار است. این استدلال می‌شود که خودروهای متصل و خودروهای نرم‌افزاری تعریف شده، دیگر از هم جدانشدنی هستند. آن‌ها تا حد زیادی در حال بازتعریف بسیاری از جنبه‌های صنعت خودرو هستند. نکته‌ی کلیدی این است که خودروهای متصل منجر به به‌روزرسانی‌های گسترده‌ی صنعت نرم‌افزار می‌شوند که به فناوری تعریف‌شده اجازه می‌دهد تا در طول عمر خود عملکرد بهتری هم داشته باشد. یک خودروی نرم‌افزاری، شامل سلسله مراتبی از پلتفرم‌های نرم‌افزاری است که از طریق APIها با هم ارتباط برقرار می‌کنند. این معماری سرویس‌گرا (SOA) یک چارچوب سیستم نرم‌افزاری است که به‌طور فزاینده‌ای مورد علاقه صنعت خودرو قرار گرفته است.

خودروی متصل یک فناوری اصلی برای وسایل نقلیه‌ی نرم‌افزاری تعریف‌شده است که امکان رفع اشکالات نرم‌افزاری، تغییرات نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌های عملکردی را در طول عمر فراهم می‌کند. آنچه این موضوع را بسیار جذاب کرده این است که همه، بدون دخالت انسان و از راه دور امکان‌پذیر است پس می‌توان با قطعیت گفت، خطای انسانی نیز در این امور به حداقل رسیده است.

SOA به انواع بهبودهای معماری سیستم نیاز دارد. واحدهای کنترل الکترونیکی دامنه (ECU) و اترنت مهمترین تغییرات هستند. حرکت به سمت ECUهای دامنه، به‌دلیل پلتفرم‌های نرم‌افزاری پیچیده‌تر و بزرگ‌تر، نیاز به افزایش قابلیت OTA دارد. در طی پنج سال آینده یا بیشتر، یک معماری مبتنی بر اترنت به چارچوب شبکه‌ی غالب تبدیل خواهد شد. اترنت، به‌روزرسانی‌های OTA سریع‌تر و امنیت سایبری بهتری را ارائه می‌کند.

فناوری Cloud بومی‌سازی شده

برنامه‌های خودروی متصل هم در مرحله‌ی توسعه و هم در مرحله‌ی استقرار، به فضای ابری منتقل می‌شوند. بنابراین فناوری بومی ابری، تأثیر فزاینده‌ای بر نرم‌افزار خودروهای متصل دارد. فناوری کانتینر نرم‌افزار نیز برای نرم‌افزارهای خودرو بسیار مهم است. محفظه‌های آن‌ها شامل کد برنامه، فایل‌های پیکربندی، کتابخانه‌ها و اجزای وابسته‌ی مورد نیاز برای اجرای برنامه‌هاست. یک کانتینر، معادل یک برنامه‌ی مجازی است که می‌تواند به سیستم‌های دیگر منتقل شود.

میکروسرویس‌ها به‌عنوان مجموعه‌ای از واحدهای خدمات مستقل کوچک ساخته شده‌اند و بر تقسیم برنامه‌ها به ماژول‌های تک‌کاره با رابط‌های کاملاً تعریف شده، تمرکز دارند. میکروسرویس‌ها در ظروف، کپسوله می‌شوند. این یک میکروسرویس را قادر می‌سازد تا در یک محیط، زمان اجرای کانتینر تعریف شده، عمل کند. استقرار میکروسرویس توسط یک ارکستراتور، مدیریت و نظارت می‌شود. جنبه‌ی گردش‌کار، فعالیت بومی ابری DevOps نامیده می‌شود و برای ساده‌سازی توسعه، استقرار و ارتقاء برنامه، طراحی شده است.

خدمات وب آمازون (AWS)، Microsoft Azure و Google Cloud، به ترتیب، سه ارائه‌دهنده‌ی برتر ابری ایالات متحده هستند. AWS پیشرو آشکار در خدمات ابری خودرو است. مشتریان خودرو عبارتند از آئودی، BMW، Continental، Denso، مزدا، Mobileye، تویوتا، Uber، Volvo Group، VW و بسیاری دیگر. مایکروسافت آژور نایب قهرمان، BMW، Bosch، GM و Cruise، Nissan، Renault، Toyota، VW و ZF را به‌عنوان مشتریان خودرو فهرست کرده است. سه بازیکن مهم ابر در چین وجود دارد: Alibaba Cloud، Tencent Cloud و Baidu AI Cloud. علی بابا رهبر بازار رایانش ابری چین است.

ارتباطات با نسل پنجم اینترنت

ارتباطات با نسل پنجم اینترنت

فناوری مودم جاسازی شده برای خودروهای متصل، حداقل تا سال 2025 تحت سلطه‌ی فناوری 4G خواهد بود. استقرار خودروی متصل شامل 5G، در زیر مورد بحث قرار گرفته است. رشد تلفن‌های هوشمند و سایر قابلیت‌ها، آن‌ها را به‌عنوان یک جزء اصلی در سیستم‌های مخابراتی مرکز توجه قرار داده است. استقبال از گوشی‌های هوشمند قابل اتصال به اینترنت نسل پنجم، به‌طور پیوسته در حال رشد است و حداقل سه سال جلوتر از 5G تعبیه شده در دیگر دستگاه‌ها است. به‌روزرسانی نرم‌افزار OTA اغلب از طریق شبکه‌ی محلی Wi-Fi خانگی رانندگان انجام می‌شود.

موفقیت C-V2X یا ارتباط وسیله‌ی نقلیه‌ی سلولی به همه چیز، به سرعت استقرار 5G بستگی دارد و تغییرات منطقه‌ای زیادی خواهد داشت. چین پیشرو فعلی در استفاده از C-V2X است و در حال تبدیل شدن به بخشی از آزمایش‌های AV است. C-V2X همچنین برای کاربردهای ITS مانند مدیریت ترافیک استفاده خواهد شد. آنچه که محبوبیت این تکنولوژی را هر روز بیشتر می‌کند، همین راهکار بودن آن است. به‌عبارتی با استفاده از این فناوری می‌توان بر بسیاری از مشکلات فعلی فائق آمد و آن‌ها را برای همیشه از میان برداشت. SaaS در پلتفرم خودروهای متصل توانسته است مسیر را هموار کند و به رویاها جامه‌ی عمل بپوشاند.

امنیت سایبری و به‌روزرسانی نرم‌افزار به‌کار رفته در خودروهای متصل

امنیت سایبری و به‌روزرسانی نرم‌افزار به‌کار رفته در خودروهای متصل

همه خودروهای متصل نیاز به امنیت سایبری دارند که شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار تعبیه‌شده همراه با خدمات و تحلیل‌های مبتنی بر ابر است. امنیت سایبری در صنعت خودرو بسیار پیچیده‌تر از گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی است که البته این اهمیت به دو دلیل اصلی است. یکی اینکه ده‌ها ECU در هر وسیله‌‌ی نقلیه از طریق چندین باس الکترونیکی مانند پورت‌ها، ورودی بدون کلید، بلوتوث و وای‌فای، مودم تعبیه شده، سنسورها، برنامه‌های اطلاعات سرگرمی یا گوشی‌های هوشمند با سرعت‌ها و ویژگی‌های مختلف و چندین نقطه‌ی دسترسی داخل خودرو و از راه دور مانند OBDII، USB و SD متصل می‌شوند. همچنین، همه‌ی خودروهای تعریف‌شده با نرم‌افزار به به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار OTA نیاز دارند که شامل کدهای تعبیه‌شده و خدمات مبتنی بر ابر و مدیریت نرم‌افزار است.

در سال 2020، سازمان ملل متحد UNECE WP.29 OTA و مقررات امنیت سایبری را تصویب کرد. WP.29 برای اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، کره‌ی جنوبی و سایر کشورها، در مجموع 54 کشور اعمال می‌شود. آنها حدود 35 درصد از فروش جهانی خودرو را تشکیل می‌دهند. همه OEMهای خودرویی که در آن بازارها به فروش می‌رسند پس باید از WP.29 OTA و مقررات امنیت سایبری پیروی کنند، تا قبل از مجاز شدن فروش، برای دریافت تأییدیه نوع خود، مدرکی را نشان دهند.

مقررات WP.29 عموماً از سال 2022 شروع شده است و تا سال 2024 در اروپا و سایر مناطق مورد نیاز گسترش پیدا کرد. ایالات متحده در بین 54 کشور WP.29 نیست. در عوض، از یک روش خود گواهی برای هر OEM خودکار استفاده می‌کند. یکی دیگر از استانداردهای امنیت سایبری خودرو که توسط SAE و ISO توسعه یافته است، در آگوست 2021 منتشر شد.

فناوری هوش مصنوعی

تشخیص گفتار و رابط‌های کاربری، موفق‌ترین برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خودرو بوده‌اند. آن‌ها از فناوری هوش مصنوعی از تلفن‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی مصرفی برای استقرار در رابط‌های اطلاعات سرگرمی و انسان و ماشین استفاده می‌کنند. الکسا، کارپلی، اندروید اتو و محصولات مشابه در اکثر مدل‌های خودرو در پنج سال اخیر معرفی شده‌اند. تشخیص از راه دور، یک برنامه‌ی کاربردی پیشرو در زمینه‌‌ی تلماتیک است. افزودن فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به پیش‌بینی خرابی‌های آینده‌ی دستگاه کمک کند و در عین حال به‌عنوان پیش‌بینی از راه دور عمل می‌کند. هم نرم‌افزار OTA و هم عملکردهای امنیت سایبری، فناوری هوش مصنوعی را به‌همراه سرویس‌های مبتنی بر ابر و نرم‌افزارهای تحلیلی، به مشتریان نرم‌افزار تعبیه شده، اضافه می‌کنند.

موارد استفاده AV با ارزش‌ترین و دشوارترین برنامه‌ها برای فناوری هوش مصنوعی هستند. توسعه‌ی نرم‌افزار برای بهبود فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی، آماده است. شناسایی و رفع اشکالات نرم‌افزاری احتمالاً در دهه‌ی آینده از طریق فناوری نوآورانه هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد. مقررات پیشنهادی هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا منتشر شده است و انتظار می‌رود که تأثیر قابل‌توجهی در اروپا داشته باشد و در نهایت مانند مقررات حفاظت از داده‌های عمومی، به سایر مناطق، گسترش یابد.

مدل‌های کسب‌وکار

SaaS در پلتفرم خودروهای متصل به‌دلیل توسعه‌ی نرم‌افزار، گران‌قیمت و اشکال‌زدایی و نگهداری مادام‌العمر، یک مرکز هزینه برای OEMهای خودکار بوده است. یک مرکز سود OEM حول مدل خدمات ابری برای نرم‌افزار خودرو در حال ظهور است. OTA، infotainment و برخی از برنامه‌های ECU نامزدهای SaaS هستند. به‌روزرسانی‌های OTA عملکردی پولی، یکی‌دیگر از مدل‌های تجاری نوظهور است که ویژگی‌های خودروی متصل و عملکردهای نرم‌افزاری تعریف شده را ممکن می‌سازد. خدمات داده‌ی تاسیس شده، دارای ویژگی‌های مشابهی هستند و متخصصان Otonomo و Wejo ارائه دهندگان پیشرو آن هستند.

نرخ شارژ ماشین متصل

نرخ شارژ ماشین متصل

هر مدل خودرو دارای یک مودم تعبیه شده یا یک رابط تعبیه شده برای تلفن هوشمند است و بسیاری از آن‌ها هر دو را خواهند داشت. داده‌های گردآوری شده توسط IHS Markit بازارهای ایالات متحده و جهانی را پوشش می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای متصل تا سال 2025 به 99.5 درصد برسد. نرخ جذب خودروهای متصل جهانی در سال 2021 بیش از 74 درصد برآورد شده است و در سال 2027 به 88 درصد افزایش خواهد یافت.

سهم جهانی خودروهای متصل به شبکه‌ی 5G ناچیز است، اما به‌سرعت به بیش از 13 درصد در سال 2024 رسید و نزدیک به 35 درصد تا سال 2027 رشد خواهد کرد. خودروهای متصل با 5G تنها 1.5 درصد از فروش وسایل نقلیه را در سال 2022 به خود اختصاص داده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود تا سال 2024 به 14 درصد برسد. پیش‌بینی می شود تا سال 2027، فروش خودروهای متصل به 5G در ایالات متحده به بالای 52 درصد هم برسد.

می‌توان گفت

SaaS در پلتفرم خودروهای متصل حداقل در ایالات متحده در حال تبدیل شدن به یک استاندارد صنعتی است، زیرا تقریباً 97 درصد از خودروهای فروخته شده دارای یک پیوند ارتباطی به ابر و سایر مقاصد بی‌سیم هستند. پیوندهای خودروهای متصل به ماشین‌های نرم‌افزاری، قابلیت‌ها و ویژگی‌های حیاتی می‌دهد که صنعت خودرو را در دهه آینده متحول خواهد کرد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، ماشین تعریف شده توسط نرم‌افزار باید در طول عمر خود به دلایل متعدد تکامل یابد. اولین مورد این است که با‌گ‎‌های نرم‎‌افزاری اجتناب‌‎ناپذیر باید برطرف شوند. به‎‌روزرسانی نرم‌‎افزار OTA بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش است. بهبود و ارتقای قابلیت‎‌های خودروهای نرم‌افزاری تعریف شده، دلیل دوم است. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار کاربردی برای ایجاد جریان‌های درآمدی جدید برای OEMهای خودکار و تأمین‌کنندگان آن‌ها، در حال ظهور هستند. دلیل سوم، خدمات نرم‎‌افزاری و مدل‌های تجاری مشابه است که به پیوندهای ارتباطی بی‌سیم نیاز دارند. به‌عبارت‌دیگر خودروهای متصل و نرم‌افزار تعریف شده برای یکدیگر ساخته می‌شوند و آینده‌ی درخشانی دارند.

 

منابع: